E-mailmarketing: drie belangrijke do’s

E-mailmarketing, zoals het versturen van nieuwsbrieven aan je klanten, kan je helpen nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden. Maar dan moet je het wel goed doen natuurlijk! Nog te vaak slaan bedrijven bij e-mailmarketing de plank mis door hun klanten te ‘spammen’ met onpersoonlijke mailings. Met de tips in dit blog voorkom je dat jouw mails aan klanten ongelezen in de prullenbak eindigen.

e-mailmarketingIn eerdere blogs schreven we al over de redenen voor het inzetten van e-mailmarketing en de voordelen ervan. Maar op welke concrete punten moet je precies letten bij het opzetten van mailings? Hieronder geven we je drie belangrijke handvaten voor het gebruik van e-mailmarketing.

  1. Verdeel je klanten onder in subgroepen
    Ieder bedrijf heeft verschillende soorten klanten. Vaak is er bij deze klanten ook nog weer een onderverdeling te maken in verschillende subgroepen, die elk om een andere aanpak vragen. Om effectief met je klanten te communiceren is het dus handig ze te segmenteren. Dat kan op demografische kenmerken zoals geslacht, leeftijd en geografische verdeling, maar je kunt ook verder gaan door je klanten te segmenteren op bijvoorbeeld shopgedrag. Met informatie over wat klanten eerder hebben gekocht kun je hen mails sturen met suggesties voor artikelen. Amazon maakt hier bijvoorbeeld gebruik van (zie afbeelding).
  2. Maak gebruik van tijdsgebonden mailing
    Het handige van e-mailmarketing is dat je het tijdstip waarop je klanten je mailing ontvangen, zelf kunt sturen. Maak hier gebruik van door klanten bijvoorbeeld op hun verjaardag te verrassen met een leuke attentie via de mail. Ook kun je natuurlijk rondom de feestdagen of andere speciale gelegenheden extra mailings versturen.
    Welk tijdstip van de dag is nu het meest geschikt voor het versturen van mailings? Uit onderzoek blijkt dat je bedrijven het beste kunt benaderen op dinsdag, woensdag en donderdag en dat net vóór de lunchtijd. Voor consumenten is het beste tijdstip op vrijdag net voor het einde van de dag, óf overdag op zaterdag. Toch zou ieder bedrijf dit zelf moeten testen.
  3. Spreek je klant persoonlijk aan
    Het lijkt misschien een open deur, maar zorg ervoor dat je je klant persoonlijk aanspreekt. Afhankelijk van wat voor soort bedrijf je hebt kan dit met Beste heer/mevrouw [achternaam] of Beste [voornaam]. Nog regelmatig krijg ik via de mail nieuwsbrieven waarin ik word aangesproken met ‘Beste klant…’. Voor mij, en vast ook voor veel andere klanten, een reden om direct op de delete-knop te drukken!

Je moet misschien wat extra moeite doen om persoonlijke informatie te verzamelen over je klanten, maar met op maat gemaakte mailings voor je verschillende groepen klanten bereik je uiteindelijk veel meer. Wil je het maximale uit de e-mail marketing voor jouw bedrijf halen, maak dan gebruik van geavanceerde e-mail software. Lees meer over e-mail software op de site van Forresult.

Forresult - Experts in online

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookGoogle Plus

Totaaloplossing voor internet-marketing

Forresult biedt een totaaloplossing voor internet-marketing. Onze experts in online marketing helpen je graag de prestaties van jouw bedrijf op internet te verbeteren. Met onder andere marketingadvies, webdesign, zoekmachine-optimalisatie en conversieoptimalisatie dragen we graag bij aan jouw online succes.

» Lees meer over onze aanpak

 

Comments are closed.