Waarom ChatGPT (nog) geen SEO-proof teksten schrijft
Even terug in de tijd… Jaren geleden schreef je een tekst waar je zoekwoorden in zette en hop, je stond bovenaan in Google. Je werd gevonden omdat je wist (en had verwerkt) wat de behoefte was van de zoeker. Die insteek en aanpak is nog steeds niet gewijzigd. Wel de manier waarop Google er achter komt of je daadwerkelijk deze behoefte vervult. De zoekintentie is leidend geworden doordat we kunnen meten wat het gedrag van de website bezoeker is. Simpel “keywords stuffen” werkt niet meer, maar echt toegevoegde waarde leveren door je content is de weg naar succes.
ChatGPT schrijft op dit moment “creatieve” teksten met veelal correcte spelling en grammatica. Het gebruikt heel veel bronnen om onderwerpen te selecteren die relevant zijn. Echter mist de menselijke touch; het echt begrijpen waarmee je de website bezoeker helpt. Voor Google is het belangrijkste doel het tonen van de beste zoekresultaten bij de zoekopdracht. Stel jezelf dus de vraag: “Beantwoord ik de vraag / behoefte van de bezoeker en heb ik unieke inhoud?”. Is het antwoord ja, dan is je tekst in beginsel SEO-proof.
(Zorg er dan wel voor dat je de basis van SEO goed hebt waaronder, de structuur, koppen, ALT’s etc..)
Waarom ChatGPT (nog) geen SEO-proof teksten schrijft
Even terug in de tijd… Jaren geleden schreef je een tekst waar je zoekwoorden in zette en hop, je stond bovenaan in Google. Je werd gevonden omdat je wist (en had verwerkt) wat de behoefte was van de zoeker. Die insteek en aanpak is nog steeds niet gewijzigd. Wel de manier waarop Google er achter komt of je daadwerkelijk deze behoefte vervult. De zoekintentie is leidend geworden doordat we kunnen meten wat het gedrag van de website bezoeker is. Simpel “keywords stuffen” werkt niet meer, maar echt toegevoegde waarde leveren door je content is de weg naar succes.
ChatGPT schrijft op dit moment “creatieve” teksten met veelal correcte spelling en grammatica. Het gebruikt heel veel bronnen om onderwerpen te selecteren die relevant zijn. Echter mist de menselijke touch; het echt begrijpen waarmee je de website bezoeker helpt. Voor Google is het belangrijkste doel het tonen van de beste zoekresultaten bij de zoekopdracht. Stel jezelf dus de vraag: “Beantwoord ik de vraag / behoefte van de bezoeker en heb ik unieke inhoud?”. Is het antwoord ja, dan is je tekst in beginsel SEO-proof.
(Zorg er dan wel voor dat je de basis van SEO goed hebt waaronder, de structuur, koppen, ALT’s etc..)