De toekomst van marketing: “Overtuig ons onbewuste”

Achterhaalde marketingtechnieken worden nog te vaak ingezet. Het idee dat consumenten bewust en weloverwogen keuzes maken is niet meer van deze tijd. Echter vormt dit nog wél vaak de basis voor marketinguitingen. Hierdoor scoren deze marketingcampagnes middelmatig. Marketeers moeten meer gebruik maken van inzichten uit de consumentenpsychologie om daarmee ons onbewuste te bereiken. Waarom en hoe marketeers die moeten doen lees je in dit artikel.

 

De illusie van ons bewustzijn

Ruim 80% van de beslissingen worden genomen door ons onbewuste. Het is dus zinnig om marketinguitingen te gaan richten op ons onbewuste in plaats van op ons bewuste. Dit blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek.

We denken dat we alles bewust kiezen, maar dit is een illusie. We staan namelijk niet een kwartier voor het schap met tandpasta tubes om nauwkeurig alle merken en producteigenschappen te vergelijken. We lopen naar het schap, pakken een tube tandpasta en rekenen deze af. De keuze welke tandpasta je gaat kopen is in een oogwenk gemaakt. Kortom, totaal niet bewust.

consumentenpsychologieWel is het logisch dat we denken dat we bewust keuzes maken. Dit is een truc van onze hersenen. Van ons onbewuste zijn we ons immers niet bewust. Toch is belangrijk om je te beseffen dat het merendelen van onze keuzes worden genomen door ons onbewuste. Deze keuze wordt ‘doorgegeven’ aan ons bewustzijn en daar handelen we naar. Ons onbewuste is in feite de manager in ons brein, terwijl ons bewuste vergelijkbaar is met een loopjongen.

Onbewuste beïnvloeding met behulp van consumentenpsychologie

Als je een goede marketingcampagne wil neerzetten moet je het onbewuste brein van de consumenten weten te bereiken. Dit kan met technieken uit de consumentenpsychologie. Een uniek bedrijf in Nederland is ConsumPsy. Zij richten zich volledig op het verwerken van consumentenpsychologie in marketinguitingen met als doel het onbewuste van mensen te prikkelen en verleiden. Hier ligt ook de toekomst van de marketing. Aan jou de keuze of je marketinguitingen wil updaten of dat je omzet blijft mislopen met achterhaalde marketingstrategieën. Maar hoe je het went of keert, ‘onbewuste marketing’ heeft de toekomst.

Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog & conversion optimizer

Maud Ebbekink is gespecialiseerd online consumentengedrag en conversie-optimalisatie. Dankzij krachtige technieken uit de online persuasion, consumentenpsychologie en neuromarketing maakt Maud websites effectiever en winstgevender.

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedIn

Totaaloplossing voor internet-marketing

Forresult biedt een totaaloplossing voor internet-marketing. Onze experts in online marketing helpen je graag de prestaties van jouw bedrijf op internet te verbeteren. Met onder andere marketingadvies, webdesign, zoekmachine-optimalisatie en conversieoptimalisatie dragen we graag bij aan jouw online succes.

» Lees meer over onze aanpak

 

1 reactie op “De toekomst van marketing: “Overtuig ons onbewuste”

  1. Elise zegt:

    Beste Forresult,

    Ik doe mijn scriptie over hoe klanten te werven door middel van het beïnvloeden van het onbewuste van de klanten. Echter kan ik hier weinig goede conceptuele modellen over vinden. Heeft iemand een goed model of een tip waar ik deze kan vinden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*