Achterhaalde marketingtechnieken worden nog te vaak ingezet. Het idee dat consumenten bewust en weloverwogen keuzes maken is niet meer van deze tijd. Echter vormt dit nog wél vaak de basis voor marketinguitingen. Hierdoor scoren deze marketingcampagnes middelmatig. Marketeers moeten meer gebruik maken van inzichten uit de consumentenpsychologie om daarmee ons onbewuste te bereiken. Waarom en hoe marketeers die moeten doen lees je in dit artikel.
De illusie van ons bewustzijn
Ruim 80% van de beslissingen worden genomen door ons onbewuste. Het is dus zinnig om marketinguitingen te gaan richten op ons onbewuste in plaats van op ons bewuste. Dit blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek.
We denken dat we alles bewust kiezen, maar dit is een illusie. We staan namelijk niet een kwartier voor het schap met tandpasta tubes om nauwkeurig alle merken en producteigenschappen te vergelijken. We lopen naar het schap, pakken een tube tandpasta en rekenen deze af. De keuze welke tandpasta je gaat kopen is in een oogwenk gemaakt. Kortom, totaal niet bewust.
Wel is het logisch dat we denken dat we bewust keuzes maken. Dit is een truc van onze hersenen. Van ons onbewuste zijn we ons immers niet bewust. Toch is belangrijk om je te beseffen dat het merendelen van onze keuzes worden genomen door ons onbewuste. Deze keuze wordt ‘doorgegeven’ aan ons bewustzijn en daar handelen we naar. Ons onbewuste is in feite de manager in ons brein, terwijl ons bewuste vergelijkbaar is met een loopjongen.
Onbewuste beïnvloeding met behulp van consumentenpsychologie
Als je een goede marketingcampagne wil neerzetten moet je het onbewuste brein van de consumenten weten te bereiken. Dit kan met technieken uit de consumentenpsychologie. Ook bij ForResult maken we gebruik van consumentenpsychologie in marketinguitingen. Dit doen we als onderdeel van conversie optimalisatie, met als doel het onbewuste van mensen te prikkelen en verleiden. Hier ligt ook de toekomst van de marketing. Aan jou de keuze of je marketinguitingen wil updaten of dat je omzet blijft mislopen met achterhaalde marketingstrategieën. Maar hoe je het went of keert, ‘onbewuste marketing’ heeft de toekomst.
Tags:
consumentengedrag consumentenpsychologie conversie conversie tips conversie verbeteren conversie webshop conversie website conversie webwinkel marketing psychologieGeplaatst in: