“Uw webshop hoog in Google door goede productomschrijvingen”

Veel webshop eigenaren worstelen met goede productomschrijvingen. Zeker wanneer het assortiment groot is en de tijd minimaal. Het is dan aantrekkelijk om standaard teksten te gebruiken die via je leverancier beschikbaar zijn. Echter is dit het domste wat je kan doen, want dit is heel slecht voor je business. In dit artikel leg ik uit waarom je websitebezoekers én omzet misloopt door standaard productomschrijvingen te gebruiken. Ook vertel ik je wat je wél moet doen.

 

DON’T: De standaard productenomschrijvingen van je leverancier gebruiken

Het is erg aantrekkelijk om kant-en-klare productomschrijvingen van je leverancier te gebruiken. Je hebt immers direct een nette, kloppende tekst bij je producten. Helaas beseffen veel ondernemers niet dat dit talrijke problemen oplevert, die slecht zijn voor hun business.

Probleem 1: Je bent eenheidsworst

Je zal niet de enige zijn die standaard productomschrijvingen van je leverancier bij de producten plaatst. Ook andere aanbieders van hetzelfde product worden verleid om dezelfde standaard tekst in hun webshop te zetten. Doordat ook concurrenten het product op exact dezelfde manier omschrijven, onderscheid je je niet ten opzichte van hen. Waarom zou een klant kiezen om bij jouw te bestellen in plaats van bij je concurrent? Jij weet vast waarom jouw bedrijf beter is dan die van een concurrent, maar voor de klant ziet alles er precies het zelfde uit.

Winkelwagen webshopProbleem 2: Producteigenschappen brengen bezoekers niet in de ‘mood’ om te bestellen

Een standaard productomschrijving van de leverancier bevat doorgaans redelijk saaie en feitelijke informatie. Een tekst met enkel producteigenschappen zal je product niet snel verkopen, omdat de overtuigingskracht ontbreekt. Wanneer je zelf unieke productomschrijvingen opstelt, kun je daarin kwijt wat de klant graag wil horen. In plaatst van een standaard verhaal met producteigenschappen kun je vertellen wat de toegevoegde waarde voor de klant is wanneer hij dit product koopt. Kortom, een zelf geschreven productomschrijving zal veel overtuigender zijn dan de weergave van de standaard droge productinformatie.

Probleem 3: Je scoort slecht in Google

De productomschrijvingen van de leverancier houden geen rekening met Google. Dit is wel cruciaal als je hoog wilt scoren in de zoekmachine resultaten. Dan moeten er in de productomschrijvingen belangrijke zoekwoorden staan. In een standaard productomschrijving van de leverancier staan vast enkele relevante zoekwoorden, maar het kan altijd beter. Wanneer je een eigen, unieke productomschrijving opstelt heb je de mogelijkheid om er veel relevante zoekwoorden in te verwerken. Door deze zoekwoorden in de tekst op te nemen, ga je beter scoren op deze woorden in Google. Hierdoor zullen meer potentiële klanten je webshop vinden en producten bij je bestellen. Daarnaast voorkom je met een zelf geschreven productomschrijving het probleem van ‘duplicate content’. Google houdt namelijk niet van websites met daarop precies dezelfde teksten. Het is zelfs zo dat Google hiervoor een ‘penalty’ kan uitdelen. Google toont je webshop dan lager in de zoekmachine resultaten. Zonde, want hoe hoger je positie in Google, des te meer bezoekers en potentiële klanten je webshop zullen vinden.

DO: Schrijf unieke, prikkelende productomschrijvingen

Productomschrijvingen zijn heeft meest waardevolle bezit van webshop eigenaren. Behandel ze dus ook zo. Een goede omschrijving zorgt er voor dat websitebezoekers geprikkeld en geactiveerd worden om het product te bestellen. Schrijf de tekst altijd vanuit de klant gezien. Wat wil hij weten over het product? Welk voordeel heeft hij wanneer hij het product koopt? Levert het hem bijvoorbeeld tijdwinst, gemak of status op? En waarom moet iemand dit product bij jouw bestellen en niet bij een concurrent? Met deze informatie maak je je productomschrijving overtuigend en doelgericht. Verwerk ook belangrijke zoekwoorden in de omschrijving, zodat ook Google wordt aangesproken door de tekst. Een goede productomschrijving geeft je onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrentie. Je geeft klanten hiermee een reden waarom ze bij jouw moeten bestellen en niet bij je concurrent.

chinese kast

Afbeelding: een productomschrijving waarin gevoel, sfeer én zoekwoorden verwerkt zijn.

 

Direct doen!

Doe je eigen business een plezier en zorg voor een unieke en prikkelende productomschrijving bij elk product. Je zal versteld staan hoeveel extra bezoekers én bestellingen dit je oplevert!

 

Over de auteur
Forresult - Experts in online

Forresult - Experts in online

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

Comments are closed.

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555