Bied houvast met hyperlinks

Veel bedrijven zijn zich niet bewust van het eigenlijke doel van hyperlinks in een webtekst. Ze plaatsen de links vaak te pas en te onpas in een tekst, waardoor de websitebezoeker in de war raakt en niet meer weet op welke links hij nou moet klikken of niet. En dat terwijl hyperlinks in de eerste plaats bedoeld zijn om de lezer van een webtekst houvast te bieden!

In dit artikel vertellen er hoe je hyperlinks het meest effectief kunt inzetten. We geven daarvoor een aantal tips die iedereen eenvoudig kan toepassen.

Eerst de boodschap, dan de linkHyperlinks slim gebruiken in teksten

De bezoeker van een site wil vaak eerst weten waar een tekst over gaat en waar een bepaalde link naartoe gaat, voordat hij de keuze maakt om op de link te klikken. Daarom is het handig om eerst de belangrijkste boodschap te vertellen, en de bezoeker pas daarna uit te nodigen verder te klikken.

Aantal en plaats

We raden aan om per alinea van je tekst hooguit twee hyperlinks te gebruiken. Deze kun je het best aan het eind van de alinea plaatsen. Hiermee voorkom je dat je lezer tijdens het lezen met een keuze wordt geconfronteerd die hij op dat moment nog niet kan of wil maken. Wees consequent bij de keuze van de plek van je hyperlinks: óf je plaatst ze binnen de tekst, óf erbuiten.

Labelling: geef je link een slimme naam

hyperlink-foutDe tekst van de hyperlink zelf heet een label. Vaak zie je labels als “klik hier” en “lees verder”. Zulke labels zeggen niets over wat de lezer na het klikken op deze hyperlink kan verwachten. Het is veel handiger om je hyperlinks betekenisvolle labels te geven: deze hebben voor de lezer veel meer waarde. Bovendien vergroot je de kans hoog in Google gevonden te worden wanneer je belangrijke zoekwoorden in het label verwerkt.

hyperlink goed

Staan je hyperlinks binnen de tekst? Maak dan gebruik van korte labels: 1 of 2 woorden. Hyperlinks die buiten de tekst staan mogen ook meerdere woorden bevatten. Let er ook hierbij op dat je betekenisvolle (zoek)woorden gebruikt, zodat deze beschrijft waar de lezer naar toe gaat als hij op de hyperlink klikt.

Bestemming van de hyperlink

Zorg ervoor dat uit de context van de tekst en het label duidelijk wordt wat precies de bestemming van de hyperlink is. Wordt de lezer na het aanklikken van de link naar een andere pagina of naar een geheel andere site geleid? En opent de link in een nieuw venster? Wanneer de hyperlink naar een externe site of een pdf-bestand leidt, is het aan te raden de link in een nieuw venster te laten openen. Hierdoor kunnen bezoekers gemakkelijk naar jouw site terugkeren als zij dat willen.

Kenmerk je links

Maak de hyperlinks ‘klikbaar’ door ze duidelijk als links te kenmerken. De meest voorkomende opmaak voor een hyperlink is de onderstreping. Veel lezers van webteksten nemen onderstreepte stukken tekst automatisch waar als aanduiding van een link en klikken hier dus eerder op. Kan of wil je geen gebruik maken van onderstreepte links, zorg er dan voor dat je links op een andere manier opvallen. Bijvoorbeeld door vetgedrukte of afwijkend gekleurde links te gebruiken.

Met goed geplaatste, betekenisvolle hyperlinks die ook nog eens duidelijk gekenmerkt zijn doe je niet alleen de bezoekers van je site een plezier, je zorgt hiermee ook voor een betere vindbaarheid in Google. En het mooiste is: het kost je nauwelijks extra tijd!

 

Over de auteur
Forresult - Experts in online

Forresult - Experts in online

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

Comments are closed.

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555