De positieve kracht van negatieve referenties

Het verzamelen van referenties is goed voor je business. Wat veel bedrijven niet weten, is dat het opbouwen van vertrouwen bij potentiële opdrachtgevers niet alleen afhankelijk is van positieve referenties. Negatieve reviews zijn hierbij minstens even belangrijk! Waarom?

De referentiepagina op een website wordt kritisch gelezen door potentiële opdrachtgevers. Via verhalen van anderen achterhalen ze of je een geschikte partij bent voor samenwerking.
Het is logisch om te denken dat je alleen maar positieve referenties moet plaatsen, en de negatieve verhalen moet mijden. Maar niets is minder waar, blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek.

 

Een kijkje in ons brein

Stel je voor: je bent op zoek naar een hotel voor je zomervakantie. Je pakt het grondig aan, dus je checkt de score op Zoover. Je leest enthousiaste ervaringen. Mooi natuurlijk, maar anderzijds vraag je je af of het kan. Is er echt geen minpunt aan het hotel; de ligging, het diner, de bedden? Het kan toch niet allemaal fantastisch zijn? Ons brein slaat alarm, waardoor je op zoek gaat naar minpunten.

consumentenpsychologieWaarom is ons brein niet tevreden met alleen maar positieve punten? Waarom hunkeren we naar een negatieve ervaring? Het antwoord is gevonden door breinonderzoekers. Zij stelden vast dat wanneer het maken van een beslissing te makkelijk is, doordat alles boven verwachting is, onze hersenen actief gaan zoeken naar punten die de beslissing weer moeilijker maken. Daarom gaan we op zoek naar minpunten tussen de positieve punten.

Uiteraard is dit mechanisme niet alleen geldig bij het zoeken van een hotel. Hetzelfde geldt voor referenties van bedrijven; ook hier zoeken we tussen de positieve punten naar de minpunten. Pas als we deze vinden, ervaren we de reviews als betrouwbaar. Het is immers onmogelijk dat bedrijven geen fouten maken of geen minpunten in hun service hebben.

 

Negatieve ervaringen zorgen voor vertrouwen

Copywriting homepaginaUit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat reviews met daarin minpuntjes worden ervaren als authentiek en eerlijk. Hiermee stijgt de bereidheid om zaken te doen aanzienlijk. Maar let wel op de wijze waarop negatieve punten in de referenties zijn verwerkt.

Om positief effect te behalen uit negatieve ervaringen moet de review aan enkele voorwaarden voldoen. Het meest optimale is dat de review start met een positief punt, waarna het negatieve punt volgt met een positieve afsluiting (sandwich-methode). Het minpunt wordt effectief bestreden door de positieve punten.  Daarnaast oogt de referenties hierdoor oprecht.

Met het bovenstaande in het achterhoofd durf ik rustig te zeggen dat we bij Forresult fantastisch werk leveren. Máár, waar mensen zijn worden foutjes gemaakt. Deze vind je open-en-bloot terug in onze referenties, zodat je potentiële opdrachtgevers een eerlijk beeld krijgen van onze dienstverlening.

 

Extra tips voor geloofwaardige referenties

Al eerder schreven we het blogartikel “Referenties van klanten: geloofwaardigheid is het sleutelwoord”.  In dit artikel vind je nog 3 tips om je referenties betrouwbaar en authentiek over te laten komen.

 

 

2 reacties op “De positieve kracht van negatieve referenties

  1. Bastiaan zegt:

    Wel een interessant stuk Maud, en als dit uit onderzoek blijkt zeker de moeite waard om in het achterhoofd te houden. Maar waar op jullie referentiepagina staan dan die negatieve stukken, want ik kan ze niet vinden!! Bij Ecohorloges hebben we overigens alleen maar tevreden klanten. Moeten we dan zo ver gaan en negatieve recensies verzinnen? Als we die zouden gaan publiceren in de toekomst.

    Ben benieuwd

  2. Beste Bastiaan,

    Een negatief puntje in een overwegend positief stuk werkt ook goed. De referenties hoeft dus niet in zijn geheel negatief te zijn. Laat zien dat er iets fout kan gaan, maar dat het ook goed opgelost wordt. Dit doorbreekt het patroon van enkel positieve reacties. Dit werkt bijvoorbeeld ook goed (quote uit onze eigen referenties):

    “Toen we in onze software toch een aantal onvolkomenheden tegenkwamen, werden deze naar tevredenheid opgelost. Dat was erg prettig.”

    Ik ben tegen recensies verzinnen. Dat moet je nooit willen doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld


Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555