Als webshop eigenaar kun je waarschijnlijk gemakkelijk vertellen waarom mensen jouw product moeten kopen. Jij weet immers alles over je product, en je bent er 100% van overtuigd dat het werkt. Bij veel webshops worden de voordelen van producten dan ook alleen in de productbeschrijving genoemd. Helaas is dit vaak niet genoeg om je klanten écht te overtuigen van je product. Mensen willen zien dat een product daadwerkelijk doet wat het belooft. Een slimme verkoper speelt hier dus op in, en laat zien wat zijn product kan! Dit wordt ook wel de show, don’t tell-methode genoemd. In dit blog lees je met welke technieken je deze methode toepast in jouw webshop.
Voorbeelden
Geef voorbeelden van hoe mensen jouw product kunnen gebruiken. Verkoop je kinderkleding via internet, laat dan bijvoorbeeld verschillende combinatiemogelijkheden voor de kleding zien. Ook video’s zijn een goede manier om te laten zien wat mensen met je product kunnen doen. Het ultieme voorbeeld hiervoor zijn de productreclames van Apple.
Testimonials
We hebben het al eerder gezegd en we blijven het herhalen: testimonials, oftewel referenties, zijn één van de meest krachtige overtuigingsmiddelen. Niet alleen vanwege het overtuigingsprincipe van sociale bewijskracht, maar ook omdat testimonials het onafhankelijke bewijs leveren dat jouw product echt werkt. Zo laat het anti-puistjes middel 2improve zijn product momenteel 4 weken lang testen door iemand met puistjes. De resultaten van deze test worden gepubliceerd op de 2improve Facebookpagina.
Onderzoeken
Ook een (wetenschappelijk) onderzoek is een goede manier om de effectiviteit van je product aan te tonen. Zo liet het schoenenmerk Skechers een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de werking van zijn Shape Ups, speciale fitnessschoenen waarvan Skechers onder meer beweert dat ze de spieren versterken en gewichtsverlies bevorderen. Het onderzoek bevestigde dat de beweringen van Skechers klopten en zie daar: de verkoop van Skechers Shape Ups maakte binnen korte tijd een enorme stijging door!
Door klanten niet alleen te vertellen, maar ook te laten zien waarom je product zo geweldig is, creëer je voor jouw product de zogenoemde wow-factor. En die is vele malen effectiever dan een simpele opsomming van de voordelen van je product!
Tags:
consumentengedrag conversie conversie tips conversie verbeteren conversie webshop conversie website conversie webwinkel marketing psychologie Webshop webshop designGeplaatst in: