ForResult – online marketing partner

Uitgestelde verkoop: een nieuwe bron van inkomsten voor webshops

Een slimme webshop heeft een back-up plan voor het moment waarop een product uitverkocht is en hoeft daardoor geen ‘Nee’ te verkopen. Stel je voor: een potentiële klant heeft na lang zoeken het product van zijn keuze in jouw webshop gevonden. Maar helaas, het product is uitverkocht. Dat komt soms voor, ondanks het zorgvuldig inkopen van producten. Je kan dan je schouders ophalen en de potentiële klant laten schieten, óf je kunt hem verleiden op een later moment het product alsnog bij je te kopen. Hoe pak je dit overtuigend aanpakt, lees je in dit artikel.

Oplossing 1: Vraag om een e-mailadres

Wanneer een artikel niet leverbaar is, kun je de potentiële klant vragen om een e-mailadres. Bijvoorbeeld hoe de HEMA het doet; zij bieden de optie aan ‘houd me op de hoogte, stuur me een e-mail zodra dit artikel weer voorradig is’. Dit is een slimme manier om van teleurgestelde websitebezoekers alsnog klanten te maken. Wanneer iemand zijn e-mailadres achterlaat, weet je ten eerste dat hij serieus is over de aankoop. Het geeft aan dat hij de aankoop overweegt als het product weer op voorraad is. Dit werkt ook zo in het brein van de websitebezoeker; als hij eenmaal zijn e-mailadres heeft achtergelaten, wordt in het brein verankert dat hij het product wil kopen. Uit onderzoek blijkt namelijk dan mensen zich het liefst consistent gedragen; we houden ons het liefst aan onze voornemens. Doordat iemand zijn e-mailadres achterlaat, wordt dus de kans erg groot dat hij het product alsnog op een later moment koopt.

uitverkocht product hemahema uitverkocht product

Oplossing 2: Verlanglijstje

De tweede manier waarop je uitgestelde verkoopprikkel kan oproepen, is door het aanbieden van een verlanglijstje in de webshop. Wanneer websitebezoekers op hun eigen verlanglijstje producten plaatsen die ze later willen kopen, omdat het nu bijvoorbeeld uitverkocht is, worden ze op een later moment weer hiermee geconfronteerd.  Dan worden ze door hun eigen verlanglijstje verleid het product alsnog te kopen. Onder andere Bol.com biedt de mogelijkheid om een verlanglijstje bij te houden.

Bol verlanglijstje

Product niet op voorraad? Verkoop het toch!

Boor in je webshop een nieuwe bron van inkomsten aan, doordat je geen ‘Nee’ meer hoeft te verkopen. Vraag naar een e-mailadres zodat je een mailtje kan sturen wanneer het product weer op voorraad is. Of laat mensen zichzelf herinneren dat ze een product willen verkopen door een verlanglijstje in je webshop te implementeren.  Beide mogelijkheden zijn uitstekende prikkels om op een later moment nogmaals de koopbehoefte te  activeren.

Over de auteur

Jorik Heins, CEO Forresult

Online business optimizer met meer dan 10 jaar ervaring. Directeur van Forresult (voormalig Marketingman BV).Heeft veel kennis van persuasion design, conversie-optimalisatie en webpsychologie. Jorik kan jouw online business een succes maken!

Geplaatst in:

 

Maak kennis met ForShops

Graag leren we jou kennen. Vertel ons wat jij wilt bereiken. Dan geven we je sowieso een aantal bruikbare tips. Wil je een demo van ons syteem, wil je een prijsopgave, heb je specifieke vragen?  Laat het ons weten. Ons team staat voor je klaar!

Neem direct contact op