Betere waardering van je webshop? Verhoog het aantal (sub)categorieën

Dat categorieën een handige manier zijn om producten in je webshop te ordenen, wist je waarschijnlijk al. Maar wist je dat je, door je producten zo nauwkeurig mogelijk te categoriseren, ook de klantbeoordeling van je webshop aanzienlijk kunt verbeteren? Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat mensen meer winkelplezier ervaren in een webshop met een groot aantal product(sub)categorieën. Lees snel verder als je wilt weten hoe jij de winkelervaring van je klanten eenvoudig kunt verbeteren.

Meer categorieën = eenvoudigere navigatie + meer winkelplezier

waardering webshopIn het onderzoek kregen verschillende groepen proefpersonen webshops te zien waarin de producten waren verdeeld in respectievelijk 18, 9 en 3 subcategorieën. Het aantal producten was echter in elk van de webshops even groot. Hoe groter het aantal subcategorieën in de webshop, des te meer categorieopties verschenen er dus ook in het selectiemenu aan de zijkant.

De proefpersonen die een menu met een groot aantal categorieën te zien kregen, bleken het assortiment van de bijbehorende webshop ook groter in te schatten dan de personen die slechts weinig subcategorieën in het menu zagen staan. Bovendien verhoogde het grote aantal categorieën het navigatiegemak en het winkelplezier van deze proefpersonen. Deze factoren zorgden uiteindelijk tot een aanzienlijk hogere waardering van de sites met een groter aantal subcategorieën. De gevonden resultaten bleken te gelden voor zowel bezoekers die alleen aan het rondkijken waren in de webshops, als bezoekers die van plan waren een aankoop te gaan doen.

Aan de slag met je eigen webshop

productcategorieOok binnen jouw webshop is er vast nog ruimte voor meer subcategorieën. Verkoop je bijvoorbeeld bedbodems? Dan ligt het voor de hand om in ieder geval te onderscheiden tussen de diverse soorten bedbodems, bijvoorbeeld lattenbodems, spiraalbodems e.d. Binnen deze groepen zou je de extra subcategorieën ‘handverstelbaar’ en ‘elektrisch verstelbaar’ kunnen aanbrengen.
Nog een voorbeeld: als je online damesbroeken verkoopt, kijk dan ook eens of je deze kunt onderverdelen in verschillende soorten. Zo heb je capribroeken, bermuda’s en jeans. Daarnaast kun je ervoor kiezen om de producten binnen deze categorieën op merk te sorteren. En zo zijn er vast nog meer manieren te bedenken om je producten te categoriseren.

Zorg ervoor dat alle productcategorieën, inclusief de subcategorieën, in het navigatiemenu zichtbaar zijn of worden als de bezoeker erop klikt (zie het voorbeeld hierboven). Zoals bij veel tips die we geven voor webshops, geldt ook hier: overdaad schaadt. Als je teveel subcategorieën aanmaakt, loop je kans dat bepaalde categorieën te weinig producten bevatten. De bezoeker zal zich dan afvragen waarom hij zo vaak moest doorklikken om het product te vinden dat hij zocht.

 

Over de auteur
Forresult - Experts in online

Forresult - Experts in online

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555