3 tips om het gemiddelde orderbedrag in webshops te verhogen

Meer omzet halen met je webshop, dat wil elke internetondernemer. Daarom wordt veel geld gestoken in het trekken van meer bezoekers naar de site. Daarnaast wordt er steeds vaker gericht actie ondernomen om het conversiepercentage van webshop omhoog te krijgen (bijvoorbeeld met A/B-testen). Maar er is nog een optie waar vaak niet bij stil wordt gestaan: het verhogen van de gemiddelde orderbedrag. In dit artikel krijg je drie tips om het succes van je webshop te vergroten door de gemiddelde orderwaarde te verhogen.

Wil je stimuleren dat bezoekers meer uitgeven in je webshop dan ze in eerste instantie van plan waren? Via de drie onderstaande tips verleid je webshopbezoekers toch nog een product extra te kopen of een duurdere variant. Lees hieronder wat je moet doen.

Up-selling

Bij upselling verleid je de webshopbezoeker met een duurdere, betere variant van het product dat hij wilde aanschaffen. De insteek is om de bezoeker te inspireren om te gaan voor de upgrade.

Voorbeeld: een webshop in slaapkamerinterieur toont bij de vlakke, voordelige lattenbodems vergelijkbare lattenbodems die met de hand verstelbaar zijn. Dit biedt net iets meer luxe voor een kleine meerprijs.

up selling webshop

Cross-selling

Bij cross-selling verleid je de webshopbezoeker met aanverwante of aanvullende producten, met als doel dat de bezoekers deze óók aanschaft.

Voorbeeld: een webshop in huishoudelijke apparaten laat bij elke stofzuiger de bijbehorende accessoires zien, zoals stofzuigerzakken.

cross-selling webshop

Gratis verzending boven een bepaald orderbedrag

gratis verzendingDoor geen verzendkosten te rekenen boven een bepaald orderbedrag, geef je de bezoeker een goede reden om net iets meer te bestellen dan hij van plan was. Zeker wanneer het orderbedrag richting de grens gaat waarboven geen verzendkosten meer gerekend worden. Dan wordt het relatief voordelig om toch dat ene product ook nog te bestellen. Dit werkt zeker verkoop bevorderend bij webshops die gebruiksartikelen verkopen, zoals toiletartikelen, waar consumenten een voorraadje van aan kunnen leggen.

3 manieren om bezoekers te verleiden tot een hoger orderbedrag

Met bovenstaande drie aanpassingen in je webshop verleid je bezoekers meer te kopen dat ze van plan waren. Door ze te wijzen op aanverwante producten of een luxere variant, prikkel je eventuele onbewuste koopbehoeftes. En door geen verzendkosten te rekenen boven een bepaald orderbedrag, zorg je er voor dat het voor de webshopbezoeker aantrekkelijk wordt net iets meer te bestellen.

 

Over de auteur
Forresult - Experts in online

Forresult - Experts in online

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555