Een goede paginatitel scoort hoger in Google

Geplaatst op 27 september 2014 in Webteksten, Zoekmachine optimalisatie | door

Veel websites laten zich verleiden tot het welkom heten van hun bezoekers. Een grote titel met “Welkom op deze website” prijkt boven aan de pagina. Dit is heel vriendelijk, maar heeft inhoudelijk geen enkele toegevoegde waarde. Wees slim! Gebruik een paginatitel die zowel de websitebezoekers als Google aanspreekt. Hoe je dat doet lees je hier. Maak jouw pagina direct een succes!

» Lees het hele artikel

3 feiten over keuzegedrag waarmee je de websiteconversie laat stijgen (1/3)

Geplaatst op 26 september 2014 in Conversie-optimalisatie, Website | door

Op een commerciële website draait alles om één ding: het keuzegedrag van bezoekers. Kopen ze bij jou of niet? Alles komt neer op dit besluit. Daarom is het belangrijk om inzicht te hebben in het keuzeproces van websitebezoekers.

Je denkt wellicht dat je uniek bent en altijd zelf beslist of je iets koopt, maar dit is (helaas) niet waar. De psychologie achter keuzegedrag is universeel en daarom ook goed toepasbaar op websites. Ik zal je in deze reeks artikelen 3 feiten geven over de psychologie achter keuzeprocessen die je kan inzetten op je website om meer conversie te behalen.

» Lees het hele artikel

Succesfactoren voor een webshop (1/3): een goed businessplan

Geplaatst op 23 september 2014 in Webshop | door

Webshops zijn big business. Iedere dag weer maken vele ondernemers de stap naar een webshop. Sommige van hen zijn gepokt en gemazeld met jarenlange offline ervaring, anderen zijn onervaren ondernemers die het leuk vinden er “een handeltje” op na te houden. Iedere dag openen ongeveer 100 webshops hun digitale deuren. Maar… dagelijks sluiten er bijna net zo veel. Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop zich bij een handjevol succesvolle shops kan voegen? In deze blogserie vertellen we je wat er nodig is om succes te behalen met je webshop.

Een goed businessplanEen goed businessplan

Het succes van een goede webshop hangt samen met een goed plan. In een businessplan(ondernemingsplan) leg je vast wat voor webshop je gaat beginnen en hoe je dat gaat doen. Je onderzoekt de concurrentie, inkoopmogelijkheden en omvang van je doelgroep, maar stelt ook een begroting, praktische planning en een marketingplan op. Een gedegen, volledig businessplan geeft je een betrouwbaar beeld van de haalbaarheid van je idee, en biedt houvast tijdens de oprichtingsfase van je shop.

De grootste valkuilen

Starten zonder de markt te hebben onderzocht, je doelgroep en bereidheid tot kopen overschatten of een productgroep kiezen in een reeds verzadigde markt zijn de grootste valkuilen voor starters. Hoe desastreus deze valkuilen zijn, hangt sterk samen met je ambities. Heb je de intentie voor de lol een webshopje te onderhouden en er een leuk zakcentje aan over te houden, zul je misschien andere eisen stellen aan een goed marktonderzoek dan wanneer je de intentie hebt van je webwinkel een belangrijke inkomstenbron te maken.

Gebrek aan marktonderzoek leidt veelal tot verkeerde keuzes in de opstartfase van je shop. Wanneer je je doelgroep overschat is de kans bijvoorbeeld groot dat dit leidt tot verkeerde keuzes in het inkoop- en realisatieproces van je webshop, en als beheerder van “just another webshop” in een verzadigde markt zul je verrekte hard moeten werken om te concurreren tegen de gevestigde orde.

Een ondernemingsplan helpt dus de haalbaarheid van je idee te beoordelen en prioriteiten, eisen en wensen voor je webshop op scherp te zetten. Een goed en strategisch businessplan is onmisbaar voor een succesvolle webshop.

 

Marketing en business strategie voor webshopBeantwoord in je ondernemingsplan ten minste de volgende vragen:

  • Wie ben je, wat doe je en wat heb je gedaan?
  • Welke waardevolle ervaringen heb je die je bij je webshop gaan helpen?
  • Wat zijn je sterke en zwakke punten, waar heb je wellicht hulp bij nodig?
  • Welke doelen stel je betreffende bijvoorbeeld omzet, bezoekersaantallen en verkoopcijfers? Zorg ervoor dat je doelen SMART zijn: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.
  • Hoe ga je je webshop realiseren?
  • Hoe ga je je producten inkopen, wat worden je marges en prijzen?
  • Wat wordt je beleid omtrent communicatie, verzenden, retourzendingen, etc?
  • Wie zijn je concurrenten en op welke wijze onderscheid jij je van hen?
  • Wat is je doelgroep, wat is de omvang van je doelgroep binnen je afzetgebied?
  • Hoe ga je je doelgroep bereiken? Welke strategieën ga je toepassen in je marketing?
  • Welke kosten maak je in het opstarten van je webshop (startkapitaal)? Denk daarbij aan de kosten van het ontwerp en de realisatie van je webshop en de webshop-software die je gaat gebruiken.
  • Welke kosten maak je voor het runnen van je webshop (vaste lasten)?
  • Waarmee financier je de kosten van je webshop?
  • Welke omzetten verwacht je te maken op welke termijn, en na hoe veel tijd draai je winst?
  • Hoe veel klanten heb je nodig voor de gewenste omzetten?
  • Zijn er beperkingen zoals bijvoorbeeld octrooien, auteursrechten of vergunningen die relevant zijn voor het starten van jouw webshop?
  • Welke onderdelen van het opzetten van je webshop kun je zelf afhandelen, en wat moet je uitbesteden? Wat zijn daarvan de kosten?

Er zijn op internet vele handleidingen te vinden voor het opstellen van een businessplan. Bekijk bijvoorbeeld deze checklist.

Startbudget

Zorg in je ondernemingsplan ook voor een gedegen financieringsplan. Splits hierbij de opstartkosten en de vaste lasten. Bij opstartkosten kun je denken aan een startbudget voor inkoop van producten, het laten ontwikkelen van een huisstijl, het (laten) realiseren van een professionele website met webshop-software, het produceren van marketingmiddelen of het inkopen van verpakkings- en verzendingsmaterialen.

Zorg ervoor dat je voor jezelf duidelijk maakt hoe veel geld je nodig hebt en hoe je de start van je webshop gaat financieren. Met eigen kapitaal, met vreemd kapitaal of een combinatie van beiden? Waar komt het geld vandaan? Een goed financieringsplan zorgt ervoor dat je precies weet hoe veel je te besteden hebt. Ook is een financieringsplan essentieel wanneer je externe bronnen bereid wil vinden de oprichting van je webshop financieel te steunen.

marketing strategieMaak keuzes die passen bij je ambities

In zowel het ondernemingsplan als het financieringsplan geldt: maak keuzes die passen bij je ambities. Wanneer je een webshop ziet als een leuke hobby voor de avonduren en je weinig hoeft te investeren in je producten en/of een bedrijfslocatie, zul je misschien ook kiezen voor een goedkope webshop en houd je de marketing misschien low-budget en in eigen beheer. Wanneer je de intentie hebt van je webshop een succes te maken, doe je er goed aan nu te investeren zodat je na de lancering ongeremd kunt gaan groeien.


 

Lees ook deel 2 en 3 uit deze blogserie:

Ben jij voornemens een webshop te starten en wil je graag dat jouw webwinkel een succes wordt? Bekijk ook de andere succesfactoren voor webshops.

3 vragen die conversiespecialisten stellen. Lees en leer!

Geplaatst op 16 september 2014 in Conversie-optimalisatie | door

Iemand die écht goed is in conversie-optimalisatie blinkt uit op twee eigenschappen: analytisch vermogen en nieuwsgierigheid. Om de conversie te verhogen op een website moet je namelijk beschikken over een analytische blik om de conversieknelpunten en conversiekansen vast te stellen. En de nieuwsgierigheid is nodig om de juiste vragen te stellen om tot een topresultaat te komen.
» Lees het hele artikel

Wat is een CMS?

Geplaatst op 08 september 2014 in Website | door

Wanneer je bezig bent je te verdiepen in webdesign of website-beheer of je op zoek bent naar een bedrijf dat voor jou een nieuwe website kan bouwen, vliegen de ingewikkelde termen je om de oren. Een veelgehoorde term is “CMS”. In dit artikel leggen we je uit wat een CMS precies is en wat je ermee kunt. Tot slot vertellen we je ook welk CMS we bij Forresult gebruiken.

CMS = content management system

De afkorting “CMS” staat voor Content Management System (of op zijn Nederlands: Systeem). Een CMS is een systeem achter een website, dat je in staat stelt een website op eenvoudige wijze te beheren. In de meeste CMS’en hoef je niet of nauwelijks kennis te hebben van HTML. Je maakt je pagina op in een soort tekstverwerker die je al gauw bekend voor zal komen wanneer je regelmatig gebruik maakt van bijvoorbeeld Word.

Zo’n online tekstverwerker noemen we overigens een “WYSIWYG-editor” (spreek uit: “Wissiewig”; afkorting voor: “what you see is what you get”).

>> Ja, ik wil ook gebruik maken van een CMS!

Voordelen van een CMS

Het gebruik van een content management systeem voor het onderhouden van je website heeft een aantal voordelen. De belangrijkste? Het vereenvoudigt het onderhoudsproces van een website. Met een CMS is het ook voor mensen zonder technische kennis mogelijk om de inhoud van een website aan te passen. De techniek en het ontwerp van de website wordt losgekoppeld van de inhoud (content). Alle content die in aanmerking komt voor actualisering en verandering, kan worden aangepast in het CMS.

Kennis van HTML of opmaak-codes is niet noodzakelijk. De inhoud van een website kan veilig worden onderhouden zonder dat jan en alleman toegang hoeft te hebben tot de bronbestanden van een website. Daardoor wordt de kans op fouten of problemen met de website aanzienlijk beperkt. Tot slot is een CMS belangrijk voor de consistentie in een website. Zo lang in het content management systeem niet te veel geknoeid wordt met de opmaak van een tekst, krijgen de pagina’s een uniforme uitstraling waarbij voor de opmaak gebruik wordt gemaakt van de door de ontwerper ingestelde standaarden.

Wat is het beste CMS?

Daar is helaas geen pasklaar antwoord op. Welk content management systeem je kiest, hangt af van een heel aantal factoren, waaronder bijvoorbeeld budget, wat voor soort website je wil onderhouden (website, webwinkel, blog?), of je al ervaring hebt met een bepaald systeem, of je website speciaal voor jou ontwikkeld wordt, of dat je misschien graag gebruik maakt van bestaande thema’s en plugins. Het is niet zonder reden dat we bij Forresult gebruik maken van drie verschillende CMS’en. In elk geval vinden wij het belangrijk dat een CMS zoekmachine-vriendelijk is. Dat is dan ook één van de uitgangspunten geweest in de ontwikkeling van onze eigen CMS’en (die we natuurlijk iedereen kunnen aanraden).

Welk CMS gebruikt Forresult?

Bij Forresult maken we gebruik van drie verschillende content management systemen. Twee van de drie systemen hebben wij in eigen beheer ontwikkeld naar aanleiding van onze eigen wensen en die van onze klanten.

Een CMS voor websites

Omdat we in bestaande systemen soms beperkingen zien, hebben we voor websites een eigen CMS ontwikkeld. Vrijwel alle websites die wij maken, draaien op dit CMS. In ons CMS is het bijvoorbeeld heel eenvoudig om per pagina een sidebar en/of footer in te stellen. Ook beschikt ons eigen CMS over uitstekende functies voor zoekmachine-optimalisatie.

Een CMS voor webshops

Een webshop vraagt om heel andere functies dan een website. Omdat we bij Forresult veel webshops ontwerpen en bouwen, beschikken we ook voor webwinkels over een eigen CMS. In dit systeem is het toevoegen van producten, productcategorieën, afbeeldingen, prijzen en opties een fluitje van een cent. Ook ons webshop-systeem is uitgerust met uitstekende SEO-mogelijkheden.

WordPress

Tot slot maken we gebruik van het open-source systeem WordPress. Voor het onderhouden van volledige corporate websites is WordPress best geschikt, maar niet altijd de beste optie. Voor het bijhouden van een blog of een nieuwspagina op je website is het echter een heel goed systeem. Voor klanten die dat willen integreren we in de website vaak een blog dat draait op WordPress. Vanzelfsprekend wordt het weblog qua ontwerp volledig geïntegreerd in de rest van de website, waardoor voor bezoekers het onderscheid niet te zien is.

WordPress 4.0 “Benny” gelanceerd

Geplaatst op 05 september 2014 in Website | door

WordPress 4.0 gelanceerdGisteren werd de nieuwste versie van WordPress gelanceerd. Daar besteden we niet altijd aandacht aan, maar versie 4.0 bevat enkele features die het vermelden waard zijn.

Nieuwe teksteditor

Bij de nieuwe teksteditor blijft als je scrollt de toolbar altijd in beeld. Je hebt dus altijd de opmaak-tools binnen handbereik. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van WordPress 3.9, waar je met een groot tekstvak al gauw aan het scrollen kwam als je een linkje of H2-tag wilde invoegen.

Media embedding

Het embedden van video’s, tweets en andere media is in WordPress 4.0 erg eenvoudig gemaakt: je plakt simpelweg de link in je artikel, en er verschijnt automatisch een preview. Geen gedoe meer met shortcodes of embed-codes in HTML. Een linkje droppen is genoeg!

Media-bibliotheek en plugin-browser

Tot slot hebben de media-bibliotheek en plugin-browser een flinke update gehad. Niet alleen zijn ze in een nieuw, stijlvol jasje gestoken, ook wordt het vinden van de juiste media of plugin na de upgrade naar WordPress 4.0 aanzienlijk eenvoudiger.

Forresult en WordPress

Bij Forresult maken we grofweg gebruik van drie verschillende content management systemen. Voor corporate websites maken we gebruik van ons eigen, SEO-vriendelijke CMS. Ook voor webshops gebruiken we een eigen CMS, dat volledig is toegespitst op het onderhouden van een webshop. Wanneer klanten graag een blog willen, integreren we in de site een WordPress-installatie. Forresult is dus geen WordPress website-bouwer, maar gebruikt WordPress wél wanneer het de juiste keuze is.

p.s. Ben je niet zo avontuurlijk aangelegd? Wacht dan het liefst nog even met upgraden. Niet alle thema’s en plugins zijn al klaar voor WordPress 4.0. Ben je nieuwsgierig en wil je graag upgraden, zorg dan in elk geval voor een backup van je files en je database.

Nieuwe wetgeving voor duurzaam verpakkingsmateriaal webshops

Geplaatst op 29 juli 2014 in Webshop | door

Duurzaamheid staat hoog op de politieke agenda in Europa. Hierdoor wordt steeds meer aangestuurd op een duurzame e-commerce branche. Vanaf volgend jaar moeten webshops daarom bestellingen in duurzaam verpakkingsmateriaal verzenden. Het betreft hier voornamelijk de doos of het plastic waarin het pakket wordt verstuurd naar de consument.

Wat betekent dat voor jou?

» Lees het hele artikel

Auteursrecht en jouw website (deel 3)

Geplaatst op 22 juli 2014 in Website, Webteksten | door

Of je nu een website beheert, een blog of een webshop hebt: iedereen die iets met websites doet heeft te maken met het auteursrecht. In drie delen bespreken we alle ins en outs van zowel de auteurswet als de internationale copyright-laws met je. In dit derde en laatste deel bespreken we de mogelijkheden om op een legale manier aan beeldmateriaal te komen.

Lees ook de andere delen:

Hoe verkrijg je legaal beeldmateriaal?

In de vorige delen bespraken we voornamelijk waar je rekening mee moet houden als je beeldmateriaal of teksten wil gebruiken op je eigen website of in je webshop. In dit derde en laatste blog vertellen we je over de mogelijkheden om aan legaal beeldmateriaal te komen. We bespreken daarbij mogelijkheden voor elke wens en elk budget!

1. Huur een fotograaf of illustrator in

Iemand inhuren is niet goedkoop, maar het levert je optimale controle over het eindresultaat, beelden die passen bij de identiteit van jouw bedrijf of website en vooral: unieke beelden. Je kiest iemand wiens stijl je aanspreekt en hij of zij gaat aan de slag om voor jou iets te maken.

Als je iemand inhuurt, verkrijg je niet het auteursrecht van het materiaal. Wel is bij de prijs over het algemeen het gebruik van de afbeeldingen inbegrepen. Soms zijn daaraan geen restricties verbonden, soms krijg je een licentie die bepaalt op welke manier je de beelden mag gebruiken en voor welke termijn. Wil je zeker weten dat je alles mag met de foto’s? Vraag dan niet om overdracht van het auteursrecht: dat is vaak duur en bovendien helemaal niet nodig. Vraag of de foto’s je “rechtenvrij” geleverd kunnen worden.

2. Archieflevering van een bestaand materiaal

Soms kom je, bijvoorbeeld op internet, beeldmateriaal tegen dat zich perfect leent voor jouw website of webshop. Dan kun je contact opnemen met de maker en hem of haar vragen om toestemming voor publicatie. Er gaat soms wat tijd en soms ook wat mailverkeer aan vooraf voor je tot een overeenkomst bent gekomen. Dit proces kun je versnellen door gebruik te maken van de volgende tips:

  • Omschrijf waarvoor je de foto’s of illustraties wil gaan gebruiken. Noem daarbij ook het adres van je website, en vertel ook als je de afbeeldingen wil gaan gebruiken voor bijvoorbeeld drukwerk. Wil je een beeld onbeperkt kunnen gebruiken, vermeld dan dat je het beeld graag “rechtenvrij” wil ontvangen.
  • Vraag naar de tarieven voor jouw gewenste vorm van gebruik. Heb je geen budget, dan doe je er goed aan dit te onderbouwen. Bijvoorbeeld: “omdat mijn blog een hobbymatig karakter heeft en ik hier geen geld mee verdien, heb ik helaas geen budget.”
  • Heb je geen budget, dan kun je soms iets anders bieden ter compensatie. Bijvoorbeeld: een gratis advertentie, een gastblog, naamsvermelding inclusief een linkje naar de website van de maker, een gratis product of een kortingsbon voor je webshop. Beloof geen gouden bergen en toekomstige betaalde opdrachten wanneer je dat niet waar kunt maken: veel fotografen en illustrators hebben hiermee slechte ervaringen en zullen je op basis hiervan geen gratis beeldmateriaal gunnen.

Op deze manier kan archieflevering voor alle partijen interessant zijn: voor de makers is het een manier toch nog iets over te houden aan afbeeldingen die anders maar op hun harde schijf zouden blijven staan en gebruikers biedt het de kans beeldmateriaal te gebruiken zonder direct een fotograaf of illustrator in te hoeven huren. Zeker als jouw verzoek óók voor de maker voldoet aan de “what’s in it for me?”-vraag, kun je op deze manier tot leuke samenwerkingen komen.

3. Stockfoto’s, publiek domein en Creative Commons

Tot slot nog een drietal oplossingen die niet alleen gunstig zijn voor je portemonnee, maar ook nog eens snel de beschikking geven tot beeldmateriaal. Er gaat geen uitgebreide procedure aan vooraf en meestal kun je de foto’s na downloaden direct gebruiken. Grofweg zijn er drie mogelijkheden:

  • Stockmateriaal: foto’s of illustraties worden door makers toegevoegd aan een website, waar ze tegen kleine bedragen gekocht kunnen worden door gebruikers. Stock-websites zijn doorgaans zeer duidelijk in de licenties en je kunt de bestanden na het afrekenen (vaak betaal je met credits die je vooraf koopt) direct gebruiken. Voor fotografen en illustrators ligt de kracht van stockmateriaal in de massa: zij ontvangen maar een klein bedrag per verkoop, maar veel verkoop leidt tot een leuk zakcentje (of zelfs meer dan dat), zonder dat ze daarvoor zelf nog iets hoeven te doen. Ben je op zoek naar uniek materiaal en wil je niet de kans lopen dat een concurrent straks dezelfde afbeeldingen gebruikt als jij? Dan is stockfotografie vaak minder geschikt. Er zijn ook websites die gratis stockfoto’s aanbieden.
  • Creative Commons: sommige makers kiezen ervoor hun beeldmateriaal te publiceren op websites onder een Creative Commons-licentie. CC biedt verschillende typen licenties en als maker bepaal je zelf of naamsvermelding verplicht is, of het beeld wel of niet commercieel gebruikt mag worden, of je afbeelding ook bewerkt mag worden tot zogenaamde “afgeleide werken” en of afgeleide werken wel of niet gedeeld moeten worden onder dezelfde CC-licentie. Let bij werk met een CC-licentie altijd goed op of jouw publicatie past binnen de licentie van een beeld. Meer informatie over de CC-licenties lees je hier.
  • Public Domain: sommige afbeeldingen zijn volledig vrij van auteursrechten. Dit wordt het “publiek domein” genoemd. Afbeeldingen in het publiek domein kunnen gebruikt worden zonder naamsvermelding of schriftelijke toestemming van wie dan ook.

Op het blog van informatierecht-juriste Charlotte Meindersma vind je een uitgebreide lijst van aanbieders van gratis stockfoto’s, creative commons-foto’s en afbeeldingen in het publiek domein. Haar blog bevat bovendien veel waardevolle informatie over onder andere auteursrecht. Een aanrader als je na het lezen van onze blogserie nog op zoek bent naar meer informatie!

4. Via de producent

Vooral voor webshops bestaat er vaak nog een vierde mogelijkheid: vaak beschikt de producent van de producten die jij verkoopt over rechtenvrije productfoto’s. Informeer hiernaar bij de producent!

Conclusie

Afhankelijk van je wensen en budget zijn er legio mogelijkheden om aan legaal beeldmateriaal voor jouw website of webshop te komen. Je hebt vanaf nu dus geen enkele reden meer om het auteursrecht van makers te schenden. Gebruik legaal materiaal en voorkom onnodige schadeclaims.

Lees ook de andere delen:

Auteursrecht en jouw website (deel 2)

Geplaatst op 15 juli 2014 in Website, Webteksten | door

Of je nu een website beheert, een blog of een webshop hebt: iedereen die iets met websites doet heeft te maken met het auteursrecht. In drie delen bespreken we alle ins en outs van auteursrecht en het gebruik van teksten of beeldmaterialen op jouw website. In dit tweede deel bespreken we 7 misverstanden omtrent het auteursrecht.

Lees ook de andere delen:

7 misverstanden omtrent auteursrecht

1. De naam van de maker staat erbij, dus het mag.

Er zijn legio mensen die denken dat naamsvermelding een prima alternatief is voor het vragen van schriftelijke toestemming. Veel gehoorde reacties zijn: “Maar je naam staat er toch bij?” of “We hebben zelfs gelinkt naar je website/de bron!” Hoe aardig een link ook is (en links worden vaak echt wel gewaardeerd), het is geen alternatief voor het vragen van toestemming.

2. Het stond op Google, dus mag worden gebruikt.

Het is natuurlijk heel eenvoudig: je typt een zoekterm in en duizenden relevante websites en afbeeldingen verschijnen op je scherm. Als Google het mag gebruiken, mag jij dat toch zeker ook? Fout. Google toont slechts zoekresultaten en biedt een instrument om de originele publicatie te vinden. Google zelf is niet de bron! Als maker ben je niet verplicht bij elke publicatie te vermelden dat een werk auteursrechtelijk beschermd is. Als potentiële gebruiker is het je eigen verantwoordelijkheid om na te gaan of je iets zomaar mag gebruiken.

3. Ik heb de maker betaald, dus heb ik het auteursrecht.

Het auteursrecht op een tekst, foto of illustratie ligt standaard bij de maker van het werk. Dus óók als je diegene hebt ingehuurd om iets voor je te maken! Als opdrachtgever krijg je van de maker een licentie die je in staat stelt het werk te gebruiken. Hiervan kan worden afgeweken als je met de maker duidelijke afspraken maakt over de overdracht van het auteursrecht. Het is heel reëel als hiervoor een hogere vergoeding wordt gevraagd dan het reguliere tarief.

De enige uitzondering hierop is als een werk gemaakt is in loondienst. In dat geval heeft de werkgever automatisch het auteursrecht. Vaak wordt dit extra benadrukt in arbeidscontracten, zodat ook de werknemer hiervan op de hoogte is.

4. Ik heb geen budget, maar van naamsvermelding wordt de maker vast ook heel blij!

Voor sommige hobbyfotografen of tekenaars zal dit inderdaad gelden. Voor professionals geldt echter dat zij moeten leven van hun vak. Met naamsvermelding betaal je je rekeningen en de dagelijkse booschappen niet, en bovendien levert het in de praktijk zelden tot nooit iets op. Naamsvermelding is een recht dat is vastgelegd in de Auteurswet en is geen alternatief voor een vergoeding. Zeker wanneer alle andere betrokkenen (jijzelf, de ontwerper?) wel gewoon betaald worden zou de maker het zelfs kunnen opvatten als een belediging, omdat je met “geen budget” feitelijk aangeeft dat de tekst of afbeelding voor jou als gebruiker “geen waarde” heeft.

5. Ik kon de maker niet vinden.

Het is een onterechte aanname dat wanneer de maker niet binnen een paar kliks te vinden is, een tekst of afbeelding dan maar zonder toestemming mag worden gebruikt. Vind je nergens de naam van de maker? Dan kun je geen toestemming bemachtigen voor publicatie en zou je de afbeelding of tekst links moeten laten liggen. Kies je ervoor toch over te gaan tot publicatie? Dan zou het kunnen dat je daar op den duur een waarschuwing voor krijgt of dat er zelfs een schadevergoeding wordt geëist.

6. Foto’s waar ik zelf op sta, mag ik altijd gebruiken. Ook zonder toestemming.

Helaas werkt dit niet zo. De maker van het werk (de auteur) heeft als enige het recht te bepalen waar en onder welke voorwaarden een werk gepubliceerd wordt. Dus óók als jij geportretteerd bent! Heb je een fotograaf ingehuurd om portretfoto’s van je te maken, dan is daarbij over het algemeen vanzelfsprekend het gebruik van de foto’s inbegrepen.  Heb je geen opdracht gegeven, dan zul je voorafgaande aan publicatie toch contact moeten opnemen met de fotograaf.

Overigens heb je als geportretteerde wel bepaalde rechten. Een fotograaf kan niet zomaar alles met jouw portret doen. Zeker als je zelf de opdrachtgever was voor het portret, in het geval van commercieel gebruik of als publicatie jou als persoon in de problemen zal brengen, kun je aanspraak maken op het portretrecht.

7. Ik kon er niets aan doen, dit heeft een stagiair/medewerker/webdesigner gedaan!

Als eigenaar van een website bent je zelf verantwoordelijk voor de inhoud van je site. Je kunt deze verantwoordelijkheid niet afschuiven op anderen die voor jou de website onderhouden. Als een webdesigner materiaal heeft gebruikt waarvoor hij/zij geen toestemming had, is dat erg onprofessioneel en zou het niet vreemd zijn dit onderling met hem of haar op te lossen. Maar uiteindelijk ben en blijf je als eigenaar zelf het aanspreekpunt voor de maker van het materiaal dat ten onrechte op jouw website terecht is gekomen.

Verder lezen:

Verleid bezoekers met een overtuigende homepagina tekst

Geplaatst op 12 juli 2014 in Conversie-optimalisatie, Webteksten, Zoekmachine optimalisatie | door

Wil jij de aandacht van je website bezoekers trekken? En wil je die aandacht langer dan een paar seconden vasthouden? Zorg dan voor een pakkende tekst op je homepagina. Er zijn een drietal eenvoudige regels waar je je aan moet houden om een verleidelijke tekst te schrijven.

» Lees het hele artikel