ForResult – online marketing partner

Hoe jij het maximale uit je webshop haalt met Black Friday

Met flinke aanbiedingen, aangescherpte prijzen en veel nieuwsbrieven die het aankondigen, zijn het razend populaire en nog steeds groeiende Black Friday en Cyber Monday inmiddels niet meer weg te denken. Ook voor dit jaar wordt verwacht dat het aantal online aankopen tijdens Black Friday en Cyber Monday zullen toenemen. Helemaal vanwege de Coronamaatregelen. Ben jij benieuwd hoe jij het maximale uit je webshop haalt tijdens Black Friday en Cyber Monday en hoe jij de concurrentie voorblijft? Je leest het in dit artikel.  

Black Friday en Cyber Monday:
Razend populair en groeiende

Elk jaar rond de herfst vindt Black Friday en Cyber Monday plaats. Op de vrijdag na het Amerikaanse Thabks giving is het Black Friday. Meestal de laatste vrijdag van november. Tijdens deze vrijdag en het weekend stunten winkels met de prijzen om mensen te trekken als voorbereiding op de aankomende feestperiode. Tegenwoordig verspreiden ondernemers Black Friday en Cyber Monday over de vrijdag tot en met maandag. Zo zijn de consument en de retailer niet afhankelijk van twee dagen maar van vier. Bovendien krijgen distributiecentra en bezorgers hierdoor meer ruimte.

Hoe jij het maximale uit je webshop haalt met Black Friday

Niet voor niets zijn Black Friday en Cyber Monday de laatste jaren gegroeid in populariteit bij zowel consumenten als retailers. Waar vijf jaar geleden de term nog relatief onbekend was, kan je er tegenwoordig niet meer om heen. Als ondernemer lijk je tegenwoordig niet meer mee te doen als je niet stunt met prijzen en te gekke aanbiedingen op Black Friday. Al sinds 2018 vonden er meer dan 10 miljoen transacties via iDeal plaats tijdens Black Friday en Cyber Monday en werd er een omzet van meer dan een half miljard behaald. Voor dit jaar wordt zelfs verwacht dat er nieuwe records zullen sneuvelen op het gebied van online aankopen.

Verwachte stijging van 20% in aantal verkopen tijdens Black Friday!

Verwachting volgens Adobe Analytics

Profiteer en groei mee

Dit jaar is er natuurlijk al een enorme groei in het aantal online bestellingen (ruim 25%). De verwachting is dat ook tijdens Black Friday en Cyber Monday deze groei te zien is. Gemiddeld wel 20% zijn de voorspellingen. Hoe je mee profiteert van deze groei lees je hieronder:

Tip 1: Opvallen tussen het grote aanbod

Hoe haal je het maximale resultaat uit je webshop tijdens deze actiedagen? Ten eerste moet je veel aandacht besteden aan de behoefte van de bezoeker. Klakkeloos producten op je webshop zetten, maakt jouw webshop niet opvallender tussen de enorme concurrentie. Door erachter te komen wat de wensen en behoeftes van de bezoeker zijn, kan je meedenken en een oplossing bieden. Laat de bezoeker ervaren dat zijn probleem wordt begrepen. Ervaart de klant dit, dan val je op en is de kans groot dat bij jouw webshop wordt besteld.

Meer over het inspelen op de behoeftes van de klant lees je in het artikel:
> ‘Klantbehoefte, het grote geheim tijdens Black Friday en Cyber Monday’

Lees meer over Klantbehoefte

Tip 2: Trek kopers, geen kijkers

Echter wil je meer dan alleen een klik naar je webshop. Uiteraard wil je ook dat een bezoeker een conversie doet op jouw webshop en niet de webshop verlaat en bij de concurrent een aankoop doet. Maar hoe verleid je de bezoeker om een aankoop te doen op jouw webshop? 

Wil je meer weten over het verleiden van de klant op je webshop, lees dan het artikel:
> Geen kijkers maar kopers tijdens Black Friday 

Lees meer over het verleiden tijdens Black Friday

Nieuwe records door Corona

Vanwege het Coronavirus en de opgestelde maatregelen vanuit de regering wordt verwacht dat het aantal online aankopen tijdens Black Friday dit jaar sterk zal toenemen. Zo hebben consumenten de afgelopen tijd het fysiek winkelen omgezet naar online winkelen.  Alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar steeg de internetomzet van de detailhandel met 54,8 procent.  

De laatste onderzoeken geven aan dat mensen dit jaar van plan zijn om meer uit te geven op Black Friday dan vorig jaar. Zo geven zij aan dat er geld over is door het Coronavirus doordat onder andere vakanties niet doorgingen. Ook wordt verwacht dat het thuiswerken zal blijven aanhouden voor de komende periode. Een ideaal moment om hiervoor aankopen te doen tijdens Black Friday. De kans dat er dit jaar meer online aankopen zullen plaatsvinden, is hierdoor gigantisch. 

Over de auteur

Remco Schlömer

Bedrijven laten groeien met online marketing, daar sta ik 's morgen voor op! Dragen jouw website en online activiteiten bij aan de groei van jouw bedrijf? Als het antwoord nee is of je het niet weet, dan moeten wij eens kennismaken! Ik neem graag de tijd om met een frisse blik jouw online activiteiten onder de loep te nemen en je te adviseren in de juiste strategie en te nemen stappen. Laten we samen meer resultaat halen uit online!

Geplaatst in:

 

Wil jij meer leads via je site?

Wacht niet langer met het verbeteren van de conversie van je website, omdat je nu elke dag omzet misloopt.
Conversie optimalisatie is dé oplossing! Het is aan jou …

Ontvang het conversie informatiepakket