7 waardevolle design tips voor meer conversies
Conversion-Centered Design

Als eigenaar van een website of webshop heb je natuurlijk één groot doel voor ogen; meer conversies. Maar hoe bereik je dit? Wij geven u 7 waardevolle design tips die u kunnen helpen om het conversiepercentage op uw website te verhogen.  


1: Focus de aandacht van de websitebezoeker 

De aandachtspanne van je website bezoeker is zeer kort. Wanneer de websitegebruiker overspoeld wordt met keuzemogelijkheden raakt hij of zij makkelijk afgeleid en is de kans groter dat ze de website zullen verlaten. Dat wil je kosten wat het kost voorkomen.

Beperk daarom het aantal interactieve elementen op je landingspagina’s tot het minimum. Het is leuk en aardig dat je bezoeker uw laatste facebook post kan liken maar onthoud dat degene met een duidelijke intentie op de pagina terecht is gekomen. Denk na over wat je wil dat de gebruiker op deze specifieke pagina doet en zorg dat alle elementen op de pagina dit doel dienen.

focus


2: Blijf consequent in je design

Landingspagina’s worden vaak gezien als een op zichzelf staand onderdeel van een website. Vergeet niet dat uw landingspagina nog steeds onderdeel is van uw merk of bedrijf. Het is een belangrijke touch point met uw klanten. Wees daarom consequent in het design. Gebruik dezelfde kleursamenstelling, fonts en andere visuele componenten die ook gebruikt zijn bij de rest van de website.  
Niet alleen moet pagina gelijk zijn aan de rest van de website, maar ook aan de content die de bezoekers naar de pagina hebben gebracht. Denk hierbij aan het design van ads, social media posts en de omschrijvingen in de zoekresultaten (meta omschrijvingen). Gebruik hier dezelfde afbeeldingen tekst of headers. Als er een overeenkomst is zal dit de gebruiker het gevoel geven dat ze op de juiste plek zijn beland.  


3: Laat de voordelen van uw aanbod zien 

Laat uw publiek zien waarom uw aanbod zo bijzonder is doormiddel van foto’s video’s en illustraties. Zorg voor een perfecte “Hero shot”; de primaire afbeelding van uw product of dienst. De Hero shot moet de bezoeker triggeren over te gaan op de aankoop van het product of de dienst (of ieder ander conversiedoel). Het is belangrijk dat de foto aansluit op de zoekopdracht van de bezoeker. Algemene stock foto’s die geen directe link hebben met uw product of service zullen simpelweg niet aanslaan en het bouncepercentage verhogen. De eerste afbeelding moet absoluut perfect zijn en de bezoeker het gevoel geven dat ze gevonden hebben wat ze zochten.  


4: Creëer structuur in de pagina’s 

Zorg dat de structuur van je landingspagina past bij het doel van de pagina zodat elk element op je pagina zich richt op het conversie doel. Neem de websitebezoeker bij de hand en leidt ze naar de gewenste actie. Zorg dat alle onderdelen op de pagina (afbeeldingen informatie etc.) duidelijk maken wat de volgende stap is. Bedenk eerst welke componenten er nodig en in welke volgorde ze moeten worden geplaatst. Begin met wat het aanbod is, waarom het aanbod zo bijzonder is en hoe ze het aanbod kunnen verkrijgen (dit is je CTA).  Maak een blueprint van de structuur en kijk dan pas welke lay-out hier het best bij past, en niet andersom.  


5: Highlight belangrijke onderdelen 

Het is onwaarschijnlijk dat iedere bezoeker alles leest wat er op de pagina staat. De meeste mensen zullen de pagina enkel scannen. Trek daarom de aandacht van je bezoekers naar de belangrijkste elementen op de pagina. Het allerbelangrijkste is natuurlijk je Call to Action (CTA). Maar hoe doe je dit? Door slim gebruik te maken van kleur, contrast, fonts en andere visuele elementen! Er bestaan tal van studies over het gebruik van kleur en het effect op conversie. Als u het interessant vindt om ze te lezen; be my guest! maar het is niet nodig om je doel te behalen. Zorg dat je CTA eruit springt. Maak bijvoorbeeld gebruik van contrasterende kleuren. Bevat je pagina voornamelijk groen tinten? Dan zal een rode CTA zeker opvallen! Probeer wel consistent te blijven in je kleurgebruik en houd het bij een maximum van 3 of 4 kleuren. Gebruik de opvallendste kleur voor de CTA. Daarnaast kunt u de CTA voorzien van een groter lettertype dan de rest van de tekst op de pagina om de aandacht hierop op te vestigen.  


6: Schep vertrouwen 

Laat de websitegebruikers zien dat u betrouwbaar bent. Hoe? Mensen zijn groepsdieren. Ze oefenen ontzettend veel invloed op elkaar uit en kopiëren graag het gedrag van anderen. Positieve ervaringen van andere klanten met uw bedrijf kunnen anderen aanzetten tot de aankoop van uw product of dienst (of ieder ander conversie doel). Probeer daarom ervaringen te verzamelen van enthousiaste klanten of plaats reviews van verschillende klanten op u webpagina om aan te geven dat anderen tevreden zijn met uw product of service. 


7: Zorg voor een goede gebruikerservaring 

De gebruiker overtuigen is niet genoeg. Het ultieme doel is om het proces naar de conversie zo simpel mogelijk te maken en de gebruikerservaring te optimaliseren. Dit houdt in dat alle knelpunten die mensen tegenkomen moeten worden aangepakt. Wanneer een website niet gebruiksvriendelijk is zullen bezoekers sneller afhaken en het conversie doel niet bereiken. Zorg voor een duidelijke structuur die de weg naar de conversie toe intuïtief maakt voor de gebruiker.  

Met het toepassen van deze design tips kunt u een geleidelijk stappen zetten naar meer conversies.  

Afbeeldingen:
Design vector created by freepik – www.freepik.com
Infographic vector created by vectorjuice – www.freepik.com

Over de auteur
ForResult - online marketing partner

ForResult - online marketing partner

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

 

Geplaatst in:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

 

Wil jij meer leads via je site?

Wacht niet langer met het verbeteren van de conversie van je website, omdat je nu elke dag omzet misloopt.
Conversie optimalisatie is dé oplossing! Het is aan jou …

Ontvang het conversie informatiepakket