Je webshop beter vindbaar maken? 9+ praktische tips!

Heb jij ook problemen om online jouw producten te verkopen? Merk jij dat jouw webshop te weinig bezoekers ontvangt en dat de bezoekers die wel je webshop weten te vinden niet overgaan tot het kopen van jouw producten? Lees dan snel deze 9 handige tips die jij direct kunt toepassen om jouw webshop beter vindbaar te maken en te optimaliseren!

 

Gebaseerd op echte cases!

Deze 9 praktische tips voor webshops worden toegepast voor diverse klanten. Hiermee behalen we mooie resultaten, tot meer dan 100% groei in omzet per jaar!

 

Wil je graag eens samen sparren hoe we jouw webshop naar een hoger niveau kunnen tillen en ervoor kunnen zorgen dat jij meer bezoekers ontvangt? Dan helpen wij je graag verder! Kom eens langs om de mogelijkheden te bespreken » Direct afspraak maken!

Om het voor jullie zo duidelijk mogelijk te maken is het artikel onderverdeeld in segmenten. Zo is het duidelijk welke tips voor jou interessant zijn. Ik behandel de volgende segmenten:


 

  1. Profilering en merkidentiteit
  2. Focus, essentieel voor ieder bedrijf!
  3. On-page factoren voor het verbeteren van de vindbaarheid
  4. Denk niet te moeilijk, denk anders!

 


 

Profilering en merkidentiteit

Hoe maak jij jouw webshop kenbaar voor de buitenwereld?


merkidentiteit

 

Je profilering is één van de belangrijkste eigenschappen van je bedrijf. De presentatie van je bedrijf kan voor de langere termijn veel effect hebben op het succes van je webshop. Kijk naar de grote webshops zoals CoolBlue, Bol.com en Zalando.

Hoe profileer jij jouw bedrijf naar de buitenwereld? Ben jij dat saaie, stoffige bedrijf dat zich al jaren zo formeel mogelijk probeert op te stellen? Of ben jij dat hippe bedrijf dat luistert naar de consument, inspeelt op de wensen van de consument en dit op een krachtige manier neerzet dankzij een hippe profilering anno 2019? Je identiteit speelt een enorme rol op het succes van je onderneming. Speel jij in op autoriteit en laat je juist zien dat je de beste bent dankzij daden of laat je juist zien dat jij ‘out-of-the-box’ en uniek bent door een andere manier van benaderen? CoolBlue speelt bijvoorbeeld volledig in op een uitstekende service. Het publiek verandert, verander jij mee?

 

Focus, essentieel voor ieder bedrijf!

Je webshop beter vindbaar maken dankzij een duidelijke focus


 

Je webshop beter vindbaar maken is lastig. Je vindbaarheid heeft te maken met twee sleutel-elementen: optimalisatie en concurrentie. Concurrenten zijn er genoeg! Je concurrentie is vaak al jaren aan het ontwikkelen, wil jij dus beter gevonden worden dan je concurrent dan dien jij slimmer te optimaliseren en harder te werken.

Ons marketingbureau kan exact voor jou analyseren waar jouw concurrentie zich op aan het richten is. Wij helpen je graag met het opstarten van een slimme online marketingcampagne waarbij we gericht inspelen op jouw focus!

 

focus seo strategie

Tip #1:

Prioriteer en baseer je focus op kansen en mogelijkheden binnen de markt

Iedere markt is anders, echter is het voor een webshop met duizenden verschillende producten met diverse categorieën niet verstandig om in het ‘algemeen’ te gaan groeien. Je gaat namelijk concurreren met andere ‘algemene’- en niche webshops. Als jij je focus uitstippelt aan de hand van waar concurrenten nog steken laten vallen dan kun je gericht op zoek gaan naar kansen. Hoe minder concurrentie, des te groter is de slagingskans van jouw campagne. Leer meer over een duidelijke groeistrategie voor jouw bedrijf!

Zoektermen uitkiezen

Tip #2:

Focus jij je wel op de juiste zoektermen?

Je gericht focussen op zoektermen is essentieel voor iedere webshop. Je hebt vast wel eens gehoord dat wanneer je wil groeien een zoekwoordonderzoek belangrijk is om jouw webshop beter vindbaar te maken. Als je in deze fase zit dan ben je al goed bezig, super! We zien toch nog vaak dat focussen op te grote termen vaak veel tijd kost, daar komt nog eens bij dat het demotiverend werkt als jij minder snel resultaten ziet.

Richt je op converterende zoektermen, waarbij de consument al in de aankoopfase zit. Ten eerste heb je meer kans dat je op de kleinere zoektermen gaat scoren en is de kans groter dat één van je bezoekers converteert. Liever 100 bezoekers waar er 10 van converteren dan 1000 bezoekers waar er maar 1 van converteert. Het is zelfs zo dat wanneer je op ‘paraplu’s kopen’ bouwt, je tevens direct de A-term ‘paraplu’s’ meepakt. Controleer maar eens hoe grote webshops zoals Bol.com en CoolBlue deze onderdelen oppakken in de titels van iedere pagina. Speel gericht in op converterende zoektermen en je merkt vanzelf dat jouw bezoekersaantallen en het aantal conversies stijgt.

concurrentie seo

Tip #3:

Oriënteer, analyseer en bekijk je concurrentie

Vaak kun je van je concurrentie leren. Het is altijd verstandig om van te voren te bekijken wie je concurrenten zijn, hoe je concurrenten je klanten benaderen en of de concurrent bezig is met een professionele website en SEO-campagne. Deze data is namelijk zeer waardevol en geeft jou de mogelijkheid om keuzes te maken. Je leert waar jij staat binnen de markt, waar de concurrent zich op richt en zoekt naar verbeteringen die je ook kunt toepassen binnen je eigen profilering. Leer van anderen en gebruik de informatie in een nieuw jasje. Wij helpen je graag met het analyseren van jouw concurrenten! Meer informatie over ons SEO-advies!

 

Tijd voor een kop koffie?

Bij ForResult hebben wij al diverse bedrijven geholpen met de online profilering.
Een duidelijke en doordachte profilering helpt jouw bedrijf naar meer succes!

Wil je graag eens met ons sparren over hoe jij jouw bedrijf naar een hoger niveau tilt?
Kom dan eens langs om vrijblijvend te sparren over de mogelijkheden!

Kom langs voor een kop koffie!

 

Simpele on-page factoren

Waarmee jij de vindbaarheid van je webshop kunt verbeteren


 

Google blijft zich ontwikkelen, wil je met jouw webshop stappen maken in de juiste richting dan zijn kleine doordachte aanpassingen een echte ‘must’. Simpele on-page toepassingen kun je laten uitvoeren door je webbouwer of uiteraard door onze webbouwer.  Uiteindelijk draait het om het totaalplaatje, zorg dat jij ook met deze denkwijze werkt naar verbetering van je webshop. Een aantal simpele on-page elementen die van invloed zijn op de vindbaarheid van jouw webshop:

 

related productsTip #4:

Gerelateerde- en onlangs bekeken producten

‘Gerelateerde producten’ zijn een echte aanrader voor jouw webshop. Qua UX (User Experience) is het namelijk van belang dat je bezoekers zo lang mogelijk op je website blijven en zoveel mogelijk gerichte mogelijkheden tot hun beschikking krijgen, zodat ze kunnen navigeren over je website. De tweede reden waarom jij moet kiezen voor gerelateerde- of onlangs bekeken producten is dat ze belangrijk zijn voor jouw interne linkbuilding. Er ontstaat namelijk een patroon binnen de linkstructuur van je website, waardoor jij meer waarde doorgeeft aan meer pagina’s binnen je webshop. Hoe beter je dit uitvoert op diverse niveaus des te meer pagina’s stijgen in de zoekmachines.

productfoto seoTip #5:

Je webshop beter vindbaar dankzij je productfoto’s

De kracht van productfoto’s is enorm. Simpel de productfoto’s van producten optimaliseren door een alt (titel) toe te voegen kan de vindbaarheid van je product al vergroten. Ook slim inspelen op de manier van hoe jij jouw productfoto’s presenteert kan meehelpen met jouw branding.

Bij ForResult gaan we nog een stap verder. Wij kunnen jouw afbeeldingen voorzien van labels, zo geven we de zoekmachines meer handvatten zodat we met gestructureerde data aangeven wat er op jouw productfoto’s staat. Een stap richting de toekomst!

labelen markup schema's seo

Tip #6:

Meer verkeer naar je webshop dankzij labelen van je informatie

Google (en alle andere zoekmachines) zijn zich aan het ontwikkelen. Tegenwoordig maakt men gebruik van ‘data schema’s’. Kortweg gebruiken websites speciale schema’s om de zoekmachines aan te geven wat specifieke data en elementen op je website betekenen. Zo kun je labels koppelen aan je adres om de lokale vindbaarheid te verbeteren, maar je kunt ook labels koppelen aan je productinformatie.

Deze labels triggeren ‘snippets’ in de zoekmachines.

Wat is een snippet?

Een snippet is een extra ‘highlight’ die jouw informatie kan tonen in de zoekmachine. Een normaal zoekresultaat is vaak saai met een titel en omschrijving. Maar activeer jij aggregateRating en combineer je dit met jouw reviews, dan krijg jij automatisch de bekende sterren onder je titel. Zo zijn er honderden verschillende label elementen die op dezelfde manier bepaalde snippets kunnen triggeren. Wij helpen je graag verder met het doorvoeren van markup-schema’s binnen jouw webshop! Neem contact op!

 

Denk niet te moeilijk, denk alleen anders om je webshop vindbaar maken!

Op een creatieve manier het verkeer richting je website verhogen


 

Je webshop vindbaar maken op jouw belangrijkste zoektermen is natuurlijk niks mis mee en essentieel voor iedere campagne. Standaard maken jouw concurrenten ook al gebruik van de belangrijkste SEO-factoren. Of je nou net begonnen bent met een nieuwe webshop of al jaren in het vak zit, verschillende concepten op een creatieve manier oppakken kan het verschil maken! Er zijn diverse manieren die nog niet standaard gebruikt worden, terwijl je die wel zou moeten overwegen.

Wij geven je hier een aantal inzichten hoe jij jouw campagne ook zou kunnen oppakken. Wij helpen je graag met het opzetten van één van de volgende concepten:

 

inbound marketing SEOTip #7:

Inbound marketing op een krachtige manier!

Wil je het echt goed aanpakken dan is inbound marketing een zeer belangrijk onderdeel. Met inbound marketing kun je op diverse manieren inspelen om jouw producten aan de man te brengen. Je kunt als interieurbedrijf SEO inzetten om artikelen met inrichtingstips te geven, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Een heel simpel voorbeeld is de case van de Gamma. Iedereen kent de Gamma, maar hoe overtuig je mensen dat ze juist bij de Gamma moeten kopen i.p.v. bij de Bauhaus of Praxis? Juist! Door krachtige content en wederkerigheid!

Een simpel voorbeeld: Hoe leg ik laminaat? Help mensen door simpele handleidingen en koppel deze handleidingen terug naar je eigen producten. Iedere hobby-klusser of onervaren bouwer koopt geheid jouw producten aangezien deze juist in je handleiding gebruikt worden. Wil je ook eens met ons sparren over een inbound marketingplan? Neem dan contact op!

 

local seoTip #8:

Op een eenvoudige wijze lokaal je vindbaarheid verbeteren

Met een aantal simpele wijzigingen kun jij de vindbaarheid van je webshop verbeteren in jouw regio. Allereerst is #tip 6 een onderdeel om je lokale vindbaarheid te verbeteren, echter kunnen een aantal kleine aanpassingen al veel effect hebben binnen jouw regio. Alles draait namelijk om concurrentie, hoe meer websites zich richten op jouw onderwerp, des te moeilijker jij scoort met jouw website.

Voor veel mensen is keyword marketing met landingspagina’s te veel werk voor kleinere plaatsen, speel daarom in op eenvoud en trigger allerlei plaatsen. Jij kunt namelijk al vindbaar worden op combinaties als de plaatsen voorkomen op je pagina. Mocht bijvoorbeeld ‘Enschede’ een keer voorkomen in je widget-balk of footer dan kan jouw website al getoond worden als er maar weinig concurrentie is. Combineer daarom plaatsnamen op je pagina’s en probeer het uit. Verwerk de plaatsnamen consequent in je titel, meta en op specifieke plaatsen op je website. Bekijk ook eens ons artikel over Local SEO anno 2019.

influencers seo marketing

Tip #9:

Verbeter je linkbuilding dankzij influencers (Growth hacking voor webshops!)

Linkbuilding is een krachtig onderdeel om jouw webshop beter vindbaar te maken. Laten we er niet omheen draaien, linkbuilding is belangrijk en zeer tijdrovend. Werkzaamheden zoals linkbuilding kun je het beste uitbesteden om je huidige focus van meer kracht te voorzien. Echter kun je zelf ook op een eenvoudige manier jouw website van meer kracht voorzien! Door gebruik te maken van influencers.

Waar zit jouw doelgroep, hoeveel geïnteresseerden bereikt men met deze blog en sluit het onderwerp aan bij jouw producten? Influencers staan te springen om ‘gratis’ producten. Als jij een artikel krijgt met een link richting jouw website en het is tegelijk een positieve review ben je op twee manieren goed bezig met jouw marketingcampagne! Deze werkzaamheden liever uitbesteden? Wist jij dat wij al jaren het linkbuilding bureau van Twente zijn? Lees hier meer over ons linkbuilding bureau!

 

Samen sparren over één van de bovenstaande tips?

Wij helpen je graag met het opzetten en uitbreiden van jouw online campagne!
Wil je graag eens samen sparren over de mogelijkheden onder het genot van een kop koffie?

Kom langs voor een kop koffie!

 

 

Over de auteur
Niels Vos

Niels Vos

Al meer dan 15+ jaar bezig met het optimaliseren van websites. Vanuit onze blog geef ik jou graag advies om van jouw bedrijfswebsite een online succes te maken! Voor meer informatie mail naar niels@forresult.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555