Tijdens Black Friday draait het om de beste prijs of de beste aanbieding, denken de meeste ondernemers. Maar is dit wel zo? Benieuwd hoe jij klanten krijgt zonder de goedkoopste prijs te hanteren? Je leest het in dit artikel.
Zoekmachine optimalisatie: Op welke positie staat jouw webshop?
Om bezoekers op je website te krijgen, moeten ze je weten te vinden. Het is dus zaak hoge posities te scoren in de zoekresultaten van Google. De posities van jouw webshop worden bepaald door verschillende factoren. In de basis zorgt Google ervoor dat gebruikers relevante websites in de zoekmachine zien n.a.v. de zoekopdracht. Hoe beter je Google (en dus de gebruiker) voorziet van informatie door deze factoren, hoe hoger jouw website in de zoekmachine terecht komt.
De belangrijkste factoren zijn de content (wat staat er op jouw pagina), techniek (hoe is jouw website opgebouwd, is deze veilig, beschikbaar op mobiel en snel), concurrentie (is jouw website betrouwbaar en wordt er veel doorverwezen) en gebruikersgemak (hoe gedragen gebruikers zich op jouw website?). Hoe beter de resultaten daarop zijn, hoe beter je website gevonden wordt. De volgende stap is zorgen dat je voldoet in de klantbehoefte…
Klantbehoefte tijdens Black Friday
Vooral tijdens Black Friday, waar een enorm hoeveelheid winkels schreeuwen om aandacht, is het lastig voor potentiële klanten de oplossing voor zijn/haar probleem te vinden. Ook jouw concurrent schreeuwt om aandacht, veelal met aanbiedingen en reclame. Het is daarom essentieel dat jij laat zien dat je de klant “begrijpt”. Hierdoor ervaart de klant dat jij meedenkt en de oplossing bied. Met het gevolg dat jouw webshop opvalt ten opzichte van de concurrerende webshops.
Om de klant te begrijpen moet je weten wat de behoefte is en voor welk probleem een oplossing wordt gezocht? Wanneer je dit weet kan je er op inspelen en de klant laten ervaren dat jij het probleem of de behoefte herkent en een oplossing biedt. Hiermee zorg je dat jouw webshop wordt bezocht en de klant tot aankoop over gaat.
Verhoog je omzet en krijg meer klanten
Biedt de klant de oplossing voor zijn of haar behoeftes. Klinkt simpel toch? Maar soms weet de klant nog niet wat de beste oplossing is. In dat geval moet je helpen in de zoektocht naar het beste product. In elk geval is het zaak overzichtelijk en duidelijk de klant van informatie te voorzien. Denk hierbij aan duidelijke titels en beschrijvingen die niet alleen deze oplossing benoemen, maar ook de behoefte.
Een mooie manier is via een blog, waar je problemen en oplossingen benoemt. Maar wat je ook doet, zorg ervoor dat de producten of diensten aansluiten bij de behoeftes van de klant door mee te denken met de klant.
Google Shopping en Google Search Ads
Wil je het maximale uit Black Friday halen, dan zou je ook kunnen nadenken over het inzetten van Google Shopping en Google Search Ads. Zo is Google Shopping een ideale manier om zichtbaarheid te creëren op productniveau. Maar ook Google Ads kan door middel van betaalde advertenties op specifieke zoektermen ervoor zorgen dat jouw website een hogere plek bemachtigt in de zoekresultaten. Door deze hogere positie in de zoekmachineresultaten valt jouw website op. Of je nu bezig bent met de vindbaarheid op productniveau via Google Shopping, via een betaalde zoekterm advertentie of de vindbaarheid van je webshop, speel hoe dan ook in op de behoefte van de klant.
Wil je meer weten over het verleiden van de klant op je webshop, lees dan het artikel:
> ‘Geen kijkers maar kopers tijdens Black Friday’
Geplaatst in: