Geen kijkers maar kopers tijdens Black Friday

Hoe ga je van kijken, kijken en niet kopen naar kijken, kijken en wel kopen? Welke stappen kan je ondernemen om kijkende bezoekers om te zetten naar kopende klanten? In dit artikel lees je meer over bezoekers verleiden op je pagina tijdens Black Friday. 

1. Wat doet je bezoeker op de webshop?

Wil jij meer conversie uit je webshop halen tijdens Black Friday dan wil je eerst weten wat het gedrag is van je gebruikers op je webshop. Wat is het doel van je website en hoe sluit het gedrag van de gebruikers hierop aan. Bijvoorbeeld welke processen doorloopt de klant op de webshop? Welke keuzes krijgt de klant te zien op de webshop? Zoals eerder genoemd in artikel: klantbehoefte, het grote geheim tijdens Black Friday, speelt de klantbehoefte een grote rol. Met de klantbehoefte speel je in op de behoeftes van de klant wat er voor zorgt dat de afstand tussen jouw webshop en de klant dichter bij elkaar komt.


2. Klanten sturen met psychologie en beïnvloeding

Maar ook heeft psychologie een positieve bijdrage aan het verhogen van de conversies van jouw website. Expert Cialdini heeft een van de meest populaire theorieën over beïnvloeden. Hij noemde dit: de 7 beïnvloedingsprincipes. Deze beïnvloedingsprincipes hebben een bewezen invloed op het gedrag van de bezoeker of klant. Niet gek dus, dat deze beïnvloedingsprincipes zeer populair zijn in de marketingwereld.


3. Opbouwen van relaties

Nieuwe klanten kennen jouw webshop nog niet. De bezoeker staat dan nog ver weg van jou. Om de brug tussen jou en de bezoeker kleiner te maken zijn er twee beïnvloedingsprincipes: Wederkerigheid en sympathie. Een bekend voorbeeld van wederkerigheid is het geven van een kortingscoupon na het aanmelden van een nieuwsbrief of het geven van een gratis whitepaper. De klant heeft het gevoel dat hij iets krijgt en zal dan eerder geneigd zijn om iets terug te doen. In dit geval kan dat een aankoop zijn op jouw webshop. Daarnaast speelt sympathie een rol. Sympathie houdt in dat je inspeelt de overeenkomsten van de klant. Laat bijvoorbeeld je gezicht en naam zien of laat de klant weten dat je het zelfde doel hebt.


4. Wegnemen van de onzekerheid

Is de afstand kleiner tussen jou en de klant, dan is het tijd om de onzekerheden weg te nemen bij de klant. Hoe overtuig je de klant om een aankoop op jouw website te doen? Hier speelt autoriteit op in. De mens zal eerder luisteren naar een andere die meer autoriteit heeft. Denk bijvoorbeeld aan een tandarts in een wit pak versus een tandarts in een voetbalshirt. Het laten zien van certificaten en keurmerken op een webshop is een mooi voorbeeld hiervan. Daarnaast heb je sociale bewijskracht en eenheid die een rol hebben op het weg nemen van onzekerheid. Mensen horen graag ergens bij en luisteren naar elkaar. Laat bijvoorbeeld reviews zien en geef het gevoel dat de klant bij de “club” hoort.


5. Aanzetten tot actie

Inmiddels is er een relatie met de klant en onzekerheden zijn er niet meer. De klant is bereid een aankoop te doen. Maar welke invloed kan je in dit hebben? Schaarste is een van beïnvloedingsprincipes in deze fase. Berichten als op = op of nog maar 2 in voorraad zijn voorbeelden hiervan. Door in te spelen op de schaarste. De klant wil hierdoor snel handelen want iets missen dat wil niemand. Een ander principe is: consistentie. Als je eenmaal je zinnen op iets hebt gezet dan is het lastiger om dit los te laten. Kleine berichten of notificaties met hetzelfde product is een voorbeeld hiervan.

Succesvol tijdens Black Friday

Met de bovenstaande stappen maak jij van bezoekers op je webshop betalende klanten tijdens Black Friday. Wil je het maximale eruit halen, begin dan op tijd.

Black Friday begint op 27 november 2020 en eindigt met Cyber Monday op 30 november.

Over de auteur
Remco Schlömer

Remco Schlömer

Bedrijven laten groeien met online marketing, daar sta ik 's morgen voor op! Dragen jouw website en online activiteiten bij aan de groei van jouw bedrijf? Als het antwoord nee is of je het niet weet, dan moeten wij eens kennismaken! Ik neem graag de tijd om met een frisse blik jouw online activiteiten onder de loep te nemen en je te adviseren in de juiste strategie en te nemen stappen. Laten we samen meer resultaat halen uit online!

 

Geplaatst in:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

 

Wil jij meer leads via je site?

Wacht niet langer met het verbeteren van de conversie van je website, omdat je nu elke dag omzet misloopt.
Conversie optimalisatie is dé oplossing! Het is aan jou …

Ontvang het conversie informatiepakket