Beoordeling: 9.4/10

Een mailing verstuurd? Bekijk de emailmarketing statistieken!

Uw mailing is gemaakt, getest, verstuurd en terecht gekomen in de inbox van uw ontvangers. Wat nu? Uw ontvangers nemen ongetwijfeld actie, de email wordt gelezen of misschien direct verwijderd. Wordt de email snel gelezen zonder verdere actie, of wordt er juist doorgeklikt. Dit kunt u te weten komen door de statistieken te bekijken. Zijn de volgende belangrijke statistieken ook beschikbaar in uw email marketing software?

In de Emailmarketing software van Forresult kunt u naast het versturen van mailings ook de statistieken eenvoudig bijhouden. In het statistieken deel van onze software ziet u in duidelijke diagrammen de verschillende percentages. Hieraan kunt u precies kunt zien hoe het zit met uw email marketing.

Om te voorkomen dat u door de bomen het bos niet meer ziet, een korte uitleg over de verschillende statistische opties in uw software.

Afleverpercentage?

Dit percentage toont u de totaal verzonden maar niet afgeleverde emails ten opzichte van de totaal verstuurde emails. Hiermee kunt u bijvoorbeeld ontdekken of er afleverproblemen zijn, of kijken hoe u uw afleverpercentage kunt maximaliseren. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door naar het bouncepercentage te kijken. Een “bounce” houdt in dat de email niet wordt afgeleverd. Dit kan verschillende redenen hebben. Een “hard bounce” betekent dat het emailadres niet klopt, dit kan te maken hebben met een verkeerd geplaatste punt tot een verkeerde domeinnaam. Een “soft bounce” betekent dat de fout zich aan de kant van de ontvanger bevindt. Zo kan het zijn dat de email inbox van de ontvanger vol is, of de server tijdelijk offline was. Zorg er dus voor dat de email adressen in uw klantenbestand up-to-date zijn en verwijder alle “hard bounces”. Hoe lager uw bouncepercentage, hoe beter uw inkomsten!

Openpercentage?

Dit is het percentage geopende emails ten opzichte van het aantal verstuurde emails. Hiermee kunt u bijvoorbeeld bekijken of uw onderwerpregel in de email wel van voldoende kwaliteit is. Wanneer een onderwerpregel niet voldoende aanspreekt wordt de mail niet geopend, en is uw emailmarketing dus onvoldoende succesvol. U kunt uw klantenbestand in meerdere groepen verdelen, en verschillende onderwerpregels testen.
Het openpercentage wordt gemeten door een piepklein plaatje toe te voegen aan uw emails. Doordat de ontvanger de email opent wordt het plaatje geladen, en is de email volgens uw software geopend. Let op: een geopende email betekent niet automatisch een gelezen email. Wellicht opent de ontvanger de email en wordt de email direct naar de prullenbak verplaatst.

Doorklikpercentage?

Dit is het totaal aantal unieke “doorkliks” ten opzichte van het aantal geopende emails. Het doorklikpercentage (Click-Through Rate, oftewel CTR) is een indicatie van de kwaliteit van de inhoud van uw verstuurde emails. U kunt middels dit doorklikpercentage ook kijken naar de kwaliteit of relevantie voor de doelgroep van bepaalde onderdelen in uw emails. Stuur bijvoorbeeld meer informatie over het onderwerp waar bepaalde ontvangers op hebben geklikt.

Afmeldpercentage?

Het totale aantal afmeldingen ten opzichte van het aantal geopende emails wordt het afmeldpercentage genoemd. Wat kunt u met dit percentage zien? U kunt nagaan of uw email marketing doet wat uw ontvangers verwachten.
Doorgaans, bij een goede email marketing, is er minder dan één procent afmeldingen. Dit geldt uiteraard alleen bij relevante en juiste inhoud van uw email marketing. U kunt bijvoorbeeld kijken hoe het aantal afmeldingen zich van de meest recente email marketing verhoudt tot het aantal afmeldingen van de vorige mailing. Zo kunt u verdere actie ondernemen. Let er wel op dat uw email marketing altijd een optie tot afmelden dient te bevatten!

Blijf uw nieuwsbrief verbeteren m.b.v. uw statistieken

Na het versturen van uw digitale nieuwsbrief bent u er nog niet. Het is maar een kleine stap in het gehele proces. Dit proces verandert continu. U stuurt meerdere emails, past emails aan op de doelgroep en kan meer informatie sturen naar geïnteresseerden. U stuurt uw email marketing telkens bij, totdat u de optimale mix van elementen in uw email marketing heeft bereikt. Hierdoor zult u zien dat email marketing één van de krachtigste marketingkanalen kan zijn.

Emailmarketing software

Met de nieuwsbrief software van Emailman kunt u alle bovenstaande statistieken bekijken. Tevens is de nieuwsbrief software van Emailman volledig afgestemd op de nieuwe telecomwet waaraan u moet voldoen wanneer u aan emailmarketing doet.  Kijk voor meer informatie over nieuwsbrief software Emailman op de website.

Over de auteur
Forresult - Online marketing partner

Forresult - Online marketing partner

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

 

Geplaatst in:

 

Maak kennis met ForResult!

Graag leren we jou kennen. Vertel ons wat jij wilt bereiken. Dan geven we je sowieso een aantal bruikbare tips. Wil je een demo van ons syteem, wil je een prijsopgave, heb je specifieke vragen?  Laat het ons weten. Ons team staat voor je klaar!

Neem direct contact op