Richt je op de doelgroep! Maar wie is je doelgroep eigenlijk?

Overal lees je: “Wil je dat je marketingstrategie slaagt? Richt je dan op de doelgroep!” Maar voordat je je op de doelgroep kan richten, moet je wel eerst weten wie je doelgroep precies is. Hoe bepaal je dat eigenlijk? Met onderstaande tips bepaal je eenvoudig wie jouw doelgroep is.

hoe bepaal je je doelgroepWelk probleem heeft jouw doelgroep?

Begin met het beantwoorden van een aantal vragen om een beeld te vormen van jouw doelgroep.
1. Welk probleem heeft je doelgroep dat jouw product of dienst oplost?
2. Hoe lost jouw product of dienst dit probleem op? Heb je bijvoorbeeld een glasschadeherstel service bedrijf? Dan zijn de mensen in jouw doelgroep waarschijnlijk naar iemand op zoek die hun kapotte ruit kan reparen.
3. Bij vraag drie denk je na over welke groep mensen het probleem heeft dat jouw product of dienst oplost. Bij een bedrijf dat bijvoorbeeld middelen tegen puistjes verkoopt, zal de groep mensen voornamelijk uit pubers met puistjes bestaan.
4. Bepaal als laatste wat interessant is voor jouw doelgroep. Wat willen ze bij jouw bedrijf vinden? Waar zijn ze naar op zoek?

Maak kennis met je doelgroep

Door bovenstaande vier vragen te beantwoorden krijg je al snel een beter beeld van hoe jouw doelgroep eruit ziet. Stel hierna een lijst samen met zoveel mogelijk kenmerken van je doelgroep. Bepaal hun leeftijd, geslacht, woonplaats, regio, klasse, opleiding, beroep, aankoopgedrag en verbruiksgedrag. Maak deze lijst van kenmerken het liefst zo uitgebreid mogelijk. Zo maak je ‘kennis’ met je eigen doelgroep. Hoe beter je jouw doelgroep ‘kent’, hoe beter je de groep kan benaderen.

Vraag bestaande klanten

Geen idee hoe je aan al deze gegevens moet komen? Eenvoudig is om je bestaande klanten hiernaar te vragen, ook het handelsregister van de KVK kan nuttige gegevens bevatten. Wanneer je een uitgebreid onderzoek wilt doen naar je doelgroep kun je er ook voor kiezen om een marktonderzoek te laten doen door een gespecialiseerd bureau.

Communiceer met je doelgroep

Wanneer je jouw doelgroep hebt vastgesteld, heb je alle gegevens bij de hand om zo goed mogelijk met de groep te communiceren. Je weet dan wie ze zijn, welk probleem ze hebben en waar ze naar op zoek zijn. Daar kun je dan perfect op in spelen door je doelgroep hier direct op aan te spreken!

>>ForResult internet marketing

Over de auteur
Forresult - Online marketing partner

Forresult - Online marketing partner

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

 

Geplaatst in:

Comments are closed.

 

Maak kennis met ForResult!

Graag leren we jou kennen. Vertel ons wat jij wilt bereiken. Dan geven we je sowieso een aantal bruikbare tips. Wil je een demo van ons syteem, wil je een prijsopgave, heb je specifieke vragen?  Laat het ons weten. Ons team staat voor je klaar!

Neem direct contact op!