Home / 3 feiten over keuzegedrag waarmee je de websiteconversie laat stijgen (2/3)
3 feiten over keuzegedrag waarmee je de websiteconversie laat stijgen (2/3)
Denk jij dat je in controle bent over je aankoopgedrag? Ik moet je dan echt teleurstellen. We dénken dat we in controle zijn, maar eigenlijk is dat helemaal niet waar. In dit artikel vertel ik over de processen die in ons brein plaatsvinden vlak voor een aankoop.
Het spelletje van het onbewuste brein
Breinonderzoekers zijn het erover eens: minstens 85% van onze dagelijkse keuzes wordt gemaakt door het onbewuste brein. Zij trekt aan de touwtjes zonder dat we het doorhebben. Daarom is het ook moeilijk om achteraf te verklaren waarom je het ene product niet koopt en het andere wel. We weten het domweg niet.
Daarnaast speelt ons brein een spelletje met ons. Het onbewuste brein zendt na het besluit een signaal naar het bewuste brein. Deze bedenkt argumenten om de keuze te rechtvaardigen. Hierdoor hebben we het gevoel dat we baas zijn in eigen brein, terwijl dit feitelijk onjuist is.
Als je een aankoop overweegt worden drie verschillende hersengebieden actief. Het onbewuste brein maakt supersnel een afweging buiten ons bewustzijn om. Hieronder vind je drie breinprocessen die achtereenvolgens actief worden als we overwegen iets te kopen.
Begeerte Bij het zien van een product dat je graag wilt hebben wordt de nuclues accumbens geactiveerd in het brein. Hierbij komt dopamine vrij, waardoor je brein schreeuwt: hebben, hebben, hebben!
Prijspijn In een ander gebied in de hersenen, de insula, gebeurt juist het tegenovergestelde. Dit gebied is verantwoordelijk voor de verwerking van alle types pijn (fysiek en mentaal). Bij het zien van een duur product wordt de insula geactiveerd en zorgt een pijnprikkel ervoor dat je het product niet koopt.
Breinstrijd tussen begeerte en prijspijn Of we een product kopen is afhankelijk van de strijd in het brein. Wat heeft de overhand: begeerte of prijspijn? In de mediale prefrontale cortex vindt dit gevecht plaats. Uiteindelijk zal de balans doorslaan naar één van beide zijdes: kopen of niet kopen.
Meer verkopen door het onderdrukken van prijspijn
Kennis over breinprocessen is interessant, maar het wordt pas echt leuk als je de kennis kan toepassen in de praktijk. Daarom zal ik enkele praktische tips geven om de prijspijn te onderdrukken, omdat dan de balans eerder doorslaat naar kopen in plaats van niet kopen.
Benadruk de kwaliteit Als ons brein overtuigt is van een hoge kwaliteit van het product, dan daalt de prijspijn. Benadruk dus de voordelen en unique selling points, want ons brein is altijd op zoek naar de beste keuze.
Geef garantie Wanneer je garantie geeft op een product, dan stel je het onbewuste brein gerust. Hij ervaart dan minder risico om tot aankoop over te gaan. Als het product immers kapot gaat kun je terugvallen op de garantieregeling.
Benadruk eerdere positieve ervaringen Wanneer een klant eerder een goede ervaring heeft gehad met een product, merkt of bedrijf, dan daalt de prijspijn in het brein. In een webshop is het dus slim om eerdere aankopen van de klant te tonen en te benadrukken dat je al eerder zaken hebt gedaan.
Beïnvloed aankoopbeslissingen
Een aankoopbeslissing is een vliegensvlugge breinstrijd tussen prijspijn en begeerte. Met een aantal simpele technieken kun je de prijspijn verzachten, waardoor de kans op een aankoop stijgt.
Wil jij hulp bij het verbeteren van je website of webshop? Ik ben consumentenpsycholoog en weet daarom wat er omgaat in het consumentenbrein. Ik kan je dus helpen om je website of webshop zo in te richten dat meer bezoekers over gaan tot conversie (d.w.z. bestelling, offerte-aanvraag, enz.). » Lees meer over het verbeteren van websites/webshops
Online business optimizer met meer dan 10 jaar ervaring. Directeur van Forresult (voormalig Marketingman BV).Heeft veel kennis van persuasion design, conversie-optimalisatie en webpsychologie. Jorik kan jouw online business een succes maken!
Wacht niet langer met het verbeteren van de conversie van je website, omdat je nu elke dag omzet misloopt. Conversie optimalisatie is dé oplossing! Het is aan jou …