Call-to-actions: niet altijd even effectief

Wat hebben de slogans ‘Just do it’ van Nike en ‘Ontdek ons opnieuw’ van C&A met elkaar gemeen? Juist, ze zijn beide op een sturende manier geformuleerd. Met zulke reclameboodschappen wordt geprobeerd de consument over te halen tot een bepaalde actie. Ook in online communicatie zie je deze assertieve boodschappen vaak terug. Niet alleen in de vorm van slogans, maar ook als zogenoemde call-to-actions. Onderzoek wijst echter uit dat een call-to-action niet in elke situatie even goed werkt. In dit artikel lees je waarmee je rekening dient te houden bij het toepassen van call-to-actions op je site.

Call to actions: verschillende producten, verschillende effecten

call to actionEen call-to-action (oproep tot actie) is een korte zin die wordt gebruikt om potentiële klanten of kopers na het ontvangen van een reclameboodschap tot een specifieke handeling over te halen. Dit kan bijvoorbeeld het bestellen van een product zijn, of het bellen van een telefoonnummer. Call-to-actions worden in veel uiteenlopende branches toegepast. Toch blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat deze assertieve boodschappen meer effect hebben bij luxe producten dan bij alledaagse producten: mensen volgen dan eerder de aanwijzing op die in de call-to-action staat.

Hoe het werkt

Hoe komt het dat mensen call-to-actions beter ‘gehoorzamen’ als het gaat om luxe producten? Luxe producten, zoals een televisie of parfum, worden vooral gebruikt voor plezierige doeleinden. De confrontatie met zulke producten brengt bij consumenten dan ook geluksgevoelens teweeg. Door hun aangename gemoedstoestand zijn consumenten eerder geneigd een directe, assertieve communicatiestijl te accepteren. Sterker nog: vaak verwachten mensen bij het bekijken van luxe producten zelfs een sturende boodschap!

Bij alledaagse producten ligt dit anders. Deze producten zijn vaak gericht op het vervullen van een basisbehoefte, of worden gebruikt om een praktische taak uit te voeren. Een voorbeeld van zo’n doelgericht product is tandpasta. Mensen kopen deze producten vaak zonder er bijzondere emoties bij te hebben. Ze zijn in zo’n situatie dan ook minder ontvankelijk voor sturende boodschappen zoals call-to-actions.

Call-to-actions in jouw webshop

Verkoop je dus via internet luxe producten of diensten, dan zijn call-to-actions een uitstekende manier om je consumenten in de juiste richting (verkoop) te ‘sturen’. Zijn de producten die je verkoopt van meer doelgerichte aard, dan raad ik je aan een wat beleefdere communicatiestijl toe te passen. Je kunt wel gebruik maken van call-to-actions, maar doe het met mate: bijvoorbeeld alleen op je homepagina en categoriepagina’s. Zo loop je geen risico dat potentiële klanten uit koppigheid je webshop verlaten zonder een aankoop te hebben gedaan.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld


Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555