Nieuwe tools in Google Analytics die je niet mag missen

Wil jij ook het maximale rendement uit je website halen? Google Analytics biedt sinds kort een aantal handige nieuwe tools die dit nóg gemakkelijker maken.  Zo kun je nu eenvoudig verschillende paginavarianten tegen elkaar testen, en controleren of bezoekers de belangrijkste delen van jouw homepagina in één oogopslag kunnen zien. Lees snel verder om meer te weten te komen over deze functies.

Content Experimenten

Met de nieuwe functie Content Experimenten test je eenvoudig verschillende varianten van een pagina, om vast te stellen welke paginaversie het beste presteert. Content Experimenten vervangt de huidige A/B Testing tool in Google Website Optimizer.

google analytics toolsJe kunt tot 5 verschillende paginaversies met elkaar vergelijken. De effectiviteit van een pagina wordt vastgesteld aan de hand van het aantal (URL) doelen dat hiermee wordt behaald. Om de tests uit te voeren moet er een tracking code geïmplementeerd worden op de specifieke pagina. Handig: je kunt de segmenten in Google Analytics toepassen in de testresultaten. Zo kun je eenvoudig controleren welke pagina variant wint bij jouw belangrijkste segment.

Je vindt de Content Experimenten tool onder Inhoud » Experimenten.

Analyse van het browserformaat

PC-monitoren worden steeds groter, en websites worden dan ook op steeds meer verschillende groottes getoond. Maar hoe zien bezoekers jouw site? Hierover schreven we al eerder een artikel, met daarin een tool om je website op verschillende schermresoluties te bekijken. Google Analytics kan nu ook schermresoluties van je bezoekers meten. Op basis hiervan kan worden geanalyseerd welke delen van je site goed zichtbaar zijn voor bezoekers.

beeldformaat forresult

Kijkend naar onze website is het middelste vlak dat de gehele breedte van de pagina beslaat, voor meer dan 90% van de bezoekers zichtbaar. Door regelmatig te analyseren wat de schermruimte is bij jouw site, kun je in de gaten houden of er belangrijke onderdelen wegvallen. Deze tool was eerder alleen in een conceptversie beschikbaar.

Om de browserformaat analyse voor jouw website te bekijken, ga je in Google Analytics naar Inhoud » Analyse op pagina en activeer je rechts bovenaan de knop Browserformaat.

Uitbreiding social media-rapporten

Google heeft de bestaande social media rapporten flink uitgebreid. Kon je eerder alleen zien welke sociale interacties op de site plaatsvinden, vanaf nu vind je in Google Analytics ook een rapportage van het aantal keren dat je site is genoemd op een sociaal netwerk. Dit maakt het eenvoudiger om te analyseren naar welke pagina van jouw website er gelinkt wordt.

De social media rapporten zijn te vinden onder Verkeersbronnen » Sociaal.

Over de auteur
Forresult - Experts in online

Forresult - Experts in online

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

 

Geplaatst in:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

 

Ook meer bezoekers met zoekmachine optimalisatie?

We nodigen je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kunnen we je vertellen hoe zoekmachine optimalisatie jouw bedrijf beter vindbaar maakt. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat we direct al je vragen beantwoorden. 

Liever een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee erbij? Graag! Dan bespreken we direct samen welke kansen er zijn om jouw online bezoekers te laten stijgen.

Neem direct contact op!