Hoe ziet mijn site er uit bij een andere schermresolutie?

Je hebt je vast wel eens afgevraagd hoe je website er uit ziet op een kleiner of juist groter scherm. Is dan alles zichtbaar of valt er informatie weg? Deze week geven we een tip hoe je dit eenvoudig kan checken met een online tool.

Op www.whereisthefold.com kun je bekijken welk deel van de website direct zichtbaar is, zonder te scrollen, bij verschillende schermresoluties. Ga naar de site om dit te controleren en vul je website in. Je krijgt dan een afbeelding met daarin verschillende lijnen. Hier staat bij wat zichtbaar is bij de verschillende resoluties.

Waarom moet je weten waar de ‘vouw’ zit?

Je wil dat de belangrijkste informatie direct zichtbaar is zonder te scrollen. Door te controleren wat iemand met een kleiner (of groter) scherm ziet, kun je keuzes maken voor het design van de site. Het is bijvoorbeeld ongewenst dat je unique selling points of de bestelknop op een productpagina of onder de vouw staan, omdat je juist wil dat deze opvallen.

vouwlijn Forresult.nl

 

Wat is de meest gebruikte schermresolutie?

Via Google Analytics bepaal je eenvoudig met welke schermresolutie jouw pagina het meest wordt bekeken, zodat je hier rekening mee kan houden in de lay-out. De optie in Google Analytics vind je via Doelgroep > Browser en besturingssysteem > tabblad Schermresolutie. Voor ForResult.nl blijkt dat de meeste van de bezoekers de site bekijkt met een resolutie van 1280×1024 of 1366×768. De belangrijkste informatie moet bij deze resoluties dus zichtbaar zijn. Voor onze site geldt dat de meest cruciale tekst toegankelijk is voor iedereen zonder te scrollen. Echter zijn de blokjes ‘In de media’, ‘Portfolio’, ‘Tevreden klanten’ en ‘Referenties’ niet altijd zichtbaar. Zonde, omdat dit goede aanvullende informatie is voor potentiële klanten. Daarom hebben we naar aanleiding van deze test besloten een kleine aanpassing te gaan maken in ons webdesign.

 

 

Over de auteur
Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog & conversion optimizer

Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog & conversion optimizer

Maud Ebbekink is gespecialiseerd online consumentengedrag en conversie-optimalisatie. Dankzij krachtige technieken uit de online persuasion, consumentenpsychologie en neuromarketing maakt Maud websites effectiever en winstgevender.

Comments are closed.

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555