Hoe ziet mijn site er uit bij een andere schermresolutie?

Je hebt je vast wel eens afgevraagd hoe je website er uit ziet op een kleiner of juist groter scherm. Is dan alles zichtbaar of valt er informatie weg? Deze week geven we een tip hoe je dit eenvoudig kan checken met een online tool.

Waarom moet je weten waar de ‘vouw’ zit?

Je wil dat de belangrijkste informatie direct zichtbaar is zonder te scrollen. Door te controleren wat iemand met een kleiner (of groter) scherm ziet, kun je keuzes maken voor het design van de site. Het is bijvoorbeeld ongewenst dat je unique selling points of de bestelknop op een productpagina of onder de vouw staan, omdat je juist wil dat deze opvallen.

Website afmetingen

Wat is de meest gebruikte schermresolutie?

Via Google Analytics bepaal je eenvoudig met welke schermresolutie jouw pagina het meest wordt bekeken, zodat je hier rekening mee kan houden in de lay-out. De optie in Google Analytics vind je via Doelgroep > Browser en besturingssysteem > tabblad Schermresolutie. Voor ForResult.nl blijkt dat de meeste van de bezoekers de site bekijkt met een resolutie van 1280×1024 of 1366×768. De belangrijkste informatie moet bij deze resoluties dus zichtbaar zijn. Voor onze site geldt dat de meest cruciale tekst toegankelijk is voor iedereen zonder te scrollen. Echter zijn de blokjes ‘In de media’, ‘Portfolio’, ‘Tevreden klanten’ en ‘Referenties’ niet altijd zichtbaar. Zonde, omdat dit goede aanvullende informatie is voor potentiële klanten. Daarom hebben we naar aanleiding van deze test besloten een kleine aanpassing te gaan maken in ons webdesign.

Over de auteur

Wessel Wantia

Wessel Wantia

Als online marketingadviseur help ik bedrijven wegwijs te maken in de wereld van online marketing. Met een passie voor SEO, SEA en conversieoptimalisatie til ik hun strategie naar een hoger niveau. Ik denk graag mee over hoe ze meer resultaat kunnen halen uit hun website en webshops.