ForResult – online marketing partner

Secret SEO Strategies E01 | Hoeveel moet ik investeren in SEO?

Wil jij dat jouw bedrijf goed gevonden wordt in Google? Dan heten wij je van harte welkom bij het eerste deel van onze reeks: Secret SEO Strategies! In deze reeks geven we je diverse SEO-inzichten waardoor je snapt hoe je een succes maakt van je zoekmachineoptimalisatie. Dat wil jij toch ook?

Lights, camera, action!

We beginnen onze Sectret SEO Strategies-reeks door antwoord te geven op één van de meest gestelde vragen op het gebied van SEO. Hoeveel moet ik investeren in SEO voordat ik resultaat zie?

 

SEO is topsport

De allereerste gedachtegang die wij met jullie willen delen is dat SEO topsport is. De concurrentie is moordend. Je concurreert niet met Google, maar met de mensen die in jouw vakgebied zitten. Wil je dus op die felbegeerde plek #1 komen te staan dan zal je de strijd aan moeten gaan met je concurrenten.

Hoeveel jij dus, met jouw bedrijf en vakgebied, moet investeren in SEO hangt dus volledig af van de competitie op de voor jou belangrijke zoekwoorden. Des te groter de competitie, des te meer er geïnvesteerd moet te worden voor er resultaten behaald worden.

 

Curling kampioen van jouw wijk

Stel, je wilt de curling-kampioen van jouw wijk worden (om het even in sporttermen te verwoorden). Dan is dat over het algemeen niet zo moeilijk. De kans is namelijk groot dat er niet veel mensen in jouw wijk aan curling doen. Je hoeft dus maar relatief weinig tijd te investeren in trainen om de beste van jouw wijk te worden.

Wanneer je er echter voor kiest om met langebaanschaatsen kampioen van Nederland te worden, kom je Sven Kramer tegen. Voordat je Sven weet te verslaan zal je flínk wat tijd moeten investeren in trainen om slechts in zijn buurt te komen.

 

Meer competitie = grotere investering

Met SEO werkt het precies zo. Stel, je wilt in Google op plek #1 staan met het zoekwoord ‘Edelsmid’ in de plaats Edam. Sinds er maar weinig edelsmeden in Edam zitten, zullen er ook maar weinig aan zoekmachineoptimalisatie doen voor dit zoekwoord. Scoren op dit zoekwoord zal dus relatief makkelijk zijn. Je hoeft dan dus ook niet veel te investeren in SEO voor je resultaat ziet.

Maar, wil je bijvoorbeeld op plek #1 komen te staan met het zoekwoord ‘Laptop’ in heel Nederland, dan wordt het al een stuk lastiger. Er zijn in Nederland namelijk een groot aantal bedrijven die ook op deze positie willen staan met het zoekwoord ‘Laptop’. De competitie voor dit zoekwoord is dus véle malen hoger dan voor ‘Edelsmid’ in Edam.

De hoeveelheid competitie bepaalt dus hoeveel energie, moeite en geld het je kost om op die felbegeerde plek #1 te komen. Je zoekwoorden kies je zelf; ga je voor zoekwoorden met veel competitie of kies je voor minder competitie? Minder competitie klinkt vaak interessanter, maar zal je op den duur ook een stuk minder opleveren. Er zoeken simpelweg veel minder mensen op daardoor is de competitie dus ook een stuk lager.

Wil jij graag concreet advies over welke zoekwoorden en budgetten voor jouw bedrijf geschikt zijn om die plek #1 te veroveren? Neem dan contact met ons op, onze specialisten zoeken het graag voor je uit!

 

» Ja, ik wil graag advies!

 

Over de auteur

ForResult - online marketing partner

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

Geplaatst in:

 

Maak kennis met ForResult!

Graag leren we jou kennen. Vertel ons wat jij wilt bereiken. Dan geven we je sowieso een aantal bruikbare tips. Wil je een demo van ons syteem, wil je een prijsopgave, heb je specifieke vragen?  Laat het ons weten. Ons team staat voor je klaar!

Neem direct contact op