Google Ads campagne opzetten? Gebruik ons complete stappenplan!

Wil je graag dat potentiële klanten in aanraking komen met jouw bedrijf, op het moment
dat ze je het hardst nodig hebben? Dan is een Google Ads (voorheen Google AdWords) campagne precies wat jouw bedrijf nodig heeft. In deze blog vertellen we je meer over Google Ads, welke adverteermogelijkheden er zoal zijn én laten we stap voor stap zien
hoe jij een Google Ads campagne helemaal zelf kan inrichten.

Laten we beginnen!

Wat is Google Ads?

Google Ads, tot 27 juni 2018 beter bekend als Google AdWords, is het online-advertentieplatform van zoekmachinegigant Google. Google biedt bedrijven hiermee de mogelijkheid om te adverteren binnen de zoekresultaten van Google en, indien gewenst, bij Google-sites als YouTube en Gmail. Door middel van verschillende targetingmogelijkheden als locatie, tijdstip en (online) interesses is het mogelijk om de voor jou meest interessante doelgroep te targeten.

Hoe werkt Google Ads?

In principe werkt Google Ads net als een veiling. Elke keer dat iemand een zoekopdracht uitvoert worden alle mensen die willen adverteren op dit zoekwoord meegenomen. Net als bij een veiling doen er meerdere mensen mee en brengt ieder zijn of haar bod uit. De prijs voor een bepaald zoekwoord varieert sterk, dit komt simpelweg doordat er meer vraag is naar het ene zoekwoord dan naar de ander. Stel, je wilt adverteren op het zoekwoord ‘bakker’. Hoe meer mensen er in jouw regio willen adverteren op het zoekwoord ‘bakker’, des te meer je betaalt om mee te mogen doen in de veiling.

Er spelen bij de veiling nog enkele andere factoren mee (bv. kwaliteitsscores), maar over het algemeen geldt dat het hoogste bod bovenaan de pagina (pek #1) staat. Diegene betaalt bijvoorbeeld €1 per klik, degene onder hem of haar €0,90 en ga zo maar door. Je betaalt alleen als iemand op je advertentie klikt. Hoeveel je maximaal per dag aan Google Ads uit wilt geven bepaal je ook geheel zelf door middel van een dagbudget. Dat bovenaan de pagina staan zo duur is wil echter niet zeggen dat deze positie altijd het meeste oplevert. Ook dit verschilt erg per zoekwoord en branche.

Daarbij is het ook een kwestie van het kiezen van de juiste zoekwoorden. Een algemeen zoekwoord als ‘bakker’ zal duurder en hoogstwaarschijnlijk minder converterend zijn dan bijvoorbeeld ‘brood bestellen’ of ‘bakker Enschede’. Een uitgebreid zoekwoordonderzoek kan je hier uitstekend bij helpen, hierover later meer.

Google Ads uitbesteden?

Wil je volledig ontzorgd worden van je Google Ads campagne en wil je dat je budget zo effectief en rendabel mogelijk ingezet wordt? Of heb je enkele vragen omtrent Google Ads uitbesteden?

Welke Google Ads campagnes zijn er?

Google Ads biedt diverse adverteermogelijkheden aan. De vier populairste adverteermogelijkheden zijn een Search campagne, Display campagne, Shopping campagne en de Smart campagne. Afhankelijk van de redenen waarom je wilt adverteren (naamsbekendheid, verkopen genereren, etc. ) kan je er één of meer te kiezen.

Search campagne

Search campagne voorbeeld

De Search campagne is toch wel het campagne type die we het meest zien. Bij een Search campagne dien je zelf de zoekwoorden te bepalen en advertentiegroepen en advertenties te maken. Dat de Search campagne het populairst is heeft vooral te maken met dat het voor praktische elk doel ingezet kan worden. Een advertentie uit de Search campagne ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Display campagne

Een Display campagne is zeer geschikt voor het verhogen van de naamsbekendheid en om herhalingsaankopen te stimuleren (remarketing). Door middel van grafische banners wordt het bedrijf op websites binnen het Google netwerk weergegeven. Een voorbeeld van een banner uit een Display campagne vind je hieronder. Deze worden bijvoorbeeld in verschillende formaten weergegeven op websites gerelateerd aan de bouw.

Display campagne voorbeeld 2
Display campagne voorbeeld 1

Shopping campagne

Shopping campagne voorbeeld

De ideale vorm van adverteren voor webshops in alle branches. Door middel van een feed worden de producten ingeladen in de Shopping omgeving van Google. Doordat deze op bepaalde zoekwoorden geactiveerd worden en gelijk het product en de prijs te zien is, is het een zeer effectieve vorm van adverteren binnen Google. Een Shopping campagne voor het zoekwoord ‘macbook’ ziet er als volgt uit in de zoekresultaten van Google:

Smart campagne

Als laatste is er dan nog de Smart campagne, ook wel bekend als een Google AdWords Express campagne. De Google AdWords Express campagne werd door Google aangeraden aan ondernemers die niet te veel tijd kwijt wilden zijn aan adverteren. Echter maakt deze campagne niet effectief gebruik van je dagbudget en zal het je ook weinig conversies gaan opleveren.

Dit heeft voornamelijk te maken met de ‘simpelheid’ van Google AdWords Express campagnes. Google bekijkt namelijk je branche en aan de hand daarvan kiezen zij algemene en vooral dure zoekwoorden. Zoekwoorden waar je veel voor betaalt, maar die eigenlijk weinig tot niks opleveren dan enkele bezoekers op je website.

tip
Tip:
Maak géén gebruik van Google AdWords Express/Smart campagnes » Dergelijke campagnes kosten in veel gevallen erg veel geld en leveren je weinig tot niks op. In de meeste gevallen is 90% van de bezoekers niet écht op zoek naar jouw dienst/product, dit komt doordat de zoekwoorden te algemeen zijn. Je Google Ads campagne is bij de specialisten van ForResult in betere handen.

Google Ads campagne opzetten | Stappenplan

Om je op weg te helpen bij het opzetten van een Google Ads campagne hebben we een compleet stappenplan ontwikkeld. Aan de hand van een voorbeeld zullen we het opzetten van een Google Ads campagne stap voor stap met je doorlopen.

Stel je beschikt over een webshop in elektronica. Omdat je net nieuw bent in de branche is je webshop nog niet echt geoptimaliseerd voor de zoekmachine. Je wilt dus eigenlijk wat naamsbekendheid genereren, maar ook verkopen. Je kiest er daarom voor om een Search campagne op te zetten.

Stap 1: Bepaal je campagne type

Sinds je graag naamsbekendheid én verkopen wilt generen, maar hier niet enorm veel kwijt aan wilt zijn omdat je een net nieuwe webshop hebt, is een Search campagne een goede keuze. Met een Search campagne is het namelijk mogelijk om zeer gericht te adverteren op de voor jou interessante zoekwoorden (en oninteressante zoekwoorden uit te sluiten).

Stap 2: Zoekwoordonderzoek  en kosten per klik

Vervolgens moet je een zoekwoordonderzoek doen. Zo bepaal je op precies welke zoekwoorden je wilt gaan adverteren. Hiervoor gebruik je de zoekwoordplanner, deze vind je in Google Ads en is gratis te gebruiken. De zoekwoordplanner ziet er zo uit:

Zoekwoordplanner

De zoekwoordplanner geeft je een viertal gegevens: het gemiddelde zoekvolume per maand, de concurrentie en wat het ongeveer gaat kosten per klik, afhankelijk van de positie van de advertentie. Om een goed zoekwoordonderzoek uit te voeren is het raadzaam om de menustructuur van je webshop in kaart te brengen.

Op basis van deze menustructuur zullen er een aantal zoekwoorden naar voren komen, bijvoorbeeld ‘laptop’, ‘stofzuiger’ en ‘camera’. Sinds deze zoekwoorden nogal algemeen zijn is de kans groot dat ze relatief duur zijn. Voer je deze zoekwoorden één voor één in de zoekwoordplanner in, dan geeft Google je diverse variaties op jouw ingevoerde zoekwoord. De kunst is vervolgens om de interessante zoekwoorden hieruit te vissen en te groeperen.

Zoekwoorden die zoekvolume hebben, enigszins converterend van aard zijn en waar de concurrentie relatief laag is. Bijvoorbeeld ‘stille stofzuiger kopen’. Déze zoekwoorden leveren je geld op en kosten je relatief weinig. Zo benut je je advertentiebudget het beste. Het kost misschien veel tijd en uitzoekwerk, maar dan heb je ook wat.

Doordachte en overzichtelijke Google Ads campagne?

Wil je graag dat onze Google Ads-specialisten je het uitgebreide zoekwoordonderzoek uit handen nemen en de campagne volledig en overzichtelijk voor je inrichten?

Stap 3: Maak advertentiegroep(en)

Dan is het tijd om alle zoekwoorden te gaan onderverdelen in advertentiegroepen. Om orde in je campagne te houden en om relevante advertenties te tonen aan je potentiële klanten is het aan te raden om je zoekwoorden te groeperen. Neem bijvoorbeeld de groep laptops.

De campagnenaam is Laptops. Daaronder hangen de advertentiegroepen. Dit zijn bijvoorbeeld 13” laptops, 15” laptops, 17” laptops en game laptops. Een tweede campagne zou de naam Computers kunnen hebben. Hier hangen dan bijvoorbeeld weer de advertentiegroepen Mini computers, All-in-one computers en game computers onder. Zo houdt je overzicht in je campagne en zijn de gegevens beter van elkaar te onderscheiden.

Stap 4: Maak advertenties

De laatste stap is het invullen van de advertenties. Probeer de velden (zie onderstaande afbeelding) zo goed en volledig mogelijk in te vullen en wees duidelijk en krachtig in je communicatie. Jouw potentiële klanten klikken alleen op een advertentie als die relevant voor hun is. Probeer dus per advertentiegroep een zo relevant mogelijke advertentie op te stellen. Denk bijvoorbeeld aan kortingen, extra garantie op bepaalde productgroepen en ga zo maar door. Zoals al eerder benoemd is (‘Hoe werkt Google Ads?’) speelt de kwaliteitsscore ook een rol in op welke plek jouw advertentie getoond wordt. Hoe relevanter en aantrekkelijker de advertentie is, hoe meer mensen er op zullen klikken. Hierdoor neemt de kwaliteitsscore toe, wat vaak resulteert in een lagere kosten per klik en een hogere positie in de zoekresultaten. Hieronder zie je de tekstadvertentie-editor van Google Ads.

Tekstadvertentie maken
tip
Tip:
Extensies » Maak ook gebruik van advertentie-extensies. Hiermee kan je, zoals in bovenstaand voorbeeld, je klanten direct naar belangrijke pagina’s op je website sturen. Dit kunnen categorieën zijn (relatiegeschenken, kantoorartikelen, etc.), maar bijvoorbeeld ook de contact- of over ons-pagina.

Stap 5: Monitor en verbeter je Google Ads campagne

Advertentiegroepen, advertenties en extensies gemaakt? Dan heb je zojuist het opzetten van een Google Ads campagne afgerond! Nu is het enkel nog een kwestie van monitoren en bijsturen wanneer nodig. Adverteer je als een webshop, dan is de kosten per conversie een relatief makkelijke manier om te bepalen welke advertentiegroepen het wel en niet goed doen en of het überhaupt rendabel is. Presteert er één of mee slecht, dan kan je deze advertentiegroep gewoon uit zetten.

Om de advertentiegroepen die goed presteren verder te optimaliseren kan je experimenteren met verschillende advertentieteksten. Daarnaast kan je zoekwoorden uitsluiten die niet goed converteren en eventueel de kosten per klik verhogen voor een hogere positie. Let er echter wel op dat als je de kosten per klik verhoogt, dat het je daadwerkelijk ook meer oplevert. Een hogere positie betekent namelijk niet altijd meer verkopen.

Ook een succesvolle Google Ads campagne?

Geen tijd om zelf een volledige Google Ads-campagne in te richten, te analyseren en te optimaliseren? Geen probleem, onze specialisten nemen het je graag uit handen.

 

Over de auteur
Rodney te Wierik

Rodney te Wierik

Search Engine Optimizer & gecertificeerd Google Ads-specialist. Op onze blog geef ik informatie over diverse onderwerpen omtrent SEO en SEA. Voor meer informatie ben ik te bereiken op rodney@forresult.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555