Weg met de concurrentie! Zo sta je snel hoog in Google.

Wil jij hoog staan in Google met je website? Dat kan. Je hebt vast ook al een aantal zoekwoorden in gedachten waarmee je de top van de zoekresultaten wilt bestormen. Denk even aan deze woorden… Heb je ze in je hoofd? Ik wil wedden dat er een aantal algemene termen tussen zitten. Dit lijken voor de hand liggende woorden, omdat ze je bedrijf, product of dienst omschrijven. Helaas zijn dit niet de woorden waarmee je de hoogste conversie zal behalen Op welke woorden je wel moet richten lees je in dit artikel.

 

Algemene zoekwoorden = veel concurrentie

Mijn ervaring leert dat bedrijven een lijstje maken met zoekwoorden waarop ze willen scoren in de zoekmachine resultaten. Dit geven ze dan aan het zoekmachine optimalisatie bureau. Hierbij gaat het voornamelijk om vrij algemene termen die hun diensten en producten omschrijven.  Het grote nadeel van deze zoekwoorden is dat hierop een moordende concurrentie bestaat. En dat is niet direct het grootste probleem. Concurrenten kun je verslaan door doelgericht en strategisch bezig te zijn met zoekmachine optimalisatie. Het grootste probleem voor de meeste bedrijven is de grote investering die gedaan moet worden om op een algemeen zoekwoord hoog in Google te komen. Immers, als je op een algemeen topzoekwoord hoog wilt staan in Google moeten al je middelen worden ingezet om een goede vindbaarheid te behalen. De website en linkbuilding moeten helemaal gericht worden op dit specifieke woord, voordat de top van Google behaald kan worden. Alles moet kloppen.

 

Long-tail zoekwoorden =
hoog in Google & hoog rendement

Gelukkig is er een goede oplossing voor bedrijven die zowel waarde hechten aan het behaalde rendement als aan hun portemonnee. Als de zoekmachine optimalisatie werkzaamheden zich richten op long-tail zoekwoorden is er sneller resultaat, een hoger rendement én minder budget nodig. Dit klinkt vast aantrekkelijk.

Long-tail zoekwoorden zijn combinaties van twee of meerdere zoekwoorden. Deze combinatie van woorden beschrijven de producten en diensten van het bedrijf specifieker. Hierdoor is er minder concurrentie dan op de algemene topzoekwoorden. Dit betekent dat er minder tijd nodig is om op deze woorden hoog in de Google ranking te komen.

Voorbeeld
Een klant van ons heeft een autoleasemaatschappij waarbij ze zich richten op shortlease. Deze variant van auto lease is hun core-business. Het logische verzoek was dan ook dat ze graag in de top van Google wilden staan op het woord shortlease. Maandelijks werken wij hier hard aan en na 1 jaar staan we dan ook op de 3e positie in Google. Daarnaast hebben we ons in het afgelopen jaar ook gericht op long-tail zoekwoorden zoals shortlease BMW, shortlease auto en shortlease bedrijfswagen. Deze woorden zijn veel specifieker, waardoor de concurrentie veel minder groot is. De zoekmachine optimalisatie werkzaamheden voor de long-tail zoekwoorden kostten veel minder tijd en moeite en resulteerde na slechts 3 maanden al in een 1e positie in Google.

long tail keywords

 

Voordelen van long-tail zoekmachine optimalisatie

Er zijn een aantal goede redenen om te kiezen voor zoekmachine optimalisatie op basis van long-tail zoekwoorden, want:

  • Als je het zoekvolume van alle long-tail zoekwoorden optelt, dan is dit veel meer dan het zoekvolume van het algemene topzoekwoord. Kortom, er zoeken in totaal meer mensen op long-tail zoekwoorden dan op het algemene zoekwoord. Je bereikt dus een grote doelgroep wanneer je je richt op long-term zoekwoorden.
  • Er is minder concurrentie op long-tail zoekwoorden, waardoor je sneller hoog kan komen in Google.
  • Er zijn minder werkzaamheden nodig om hoog te scoren in Google op long-tail zoekwoorden.
    De investering om hoog te staan in Google is dus veel kleiner voor een long-tail zoekwoord dan voor een topzoekwoord.
  • Je haalt meer rendement uit long-tail zoekwoorden, omdat mensen die zoeken op specifieke zoekwoorden vaker op het punt staan om over te gaan tot aankoop. Mensen die zoeken op algemene topzoekwoorden zijn zich vaak nog aan het oriënteren op een mogelijke aankoop.


Informatie over zoekmachine optimalisatie

 

Comments are closed.

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld


Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555