Wat is SEO?


Wat is SEO? Wat valt er allemaal onder SEO? Hoe gaat SEO in zijn werk? Hoelang duurt SEO?

 

Webbrowsers

Zomaar een aantal vragen die diverse ondernemers ons gesteld hebben de afgelopen jaren. SEO heeft een enorme opmars gemaakt in de laatste jaren. Steeds meer ondernemers ontdekken de kracht die schuilt in het internet, maar lang niet iedereen. Door SEO toe te passen op jouw website zorg je ervoor dat je bedrijf beter vindbaar wordt binnen zoekmachines als Google en Bing.

 

Maar wat is SEO nou eigenlijk? En hoe gaat het precies in zijn werk? In deze blog vertellen we je alles wat je moet weten over SEO en waarom ook jouw bedrijf hier van profiteert!

 

De definitie van SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. Of, in gewoon Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie. SEO is simpel gezegd een verzamelnaam voor diverse handelingen. Deze handelingen zijn erop gericht om jouw website of webshop beter vindbaar te
maken in Google. Niet alleen op het gebied van content, maar ook autoriteit en techniek spelen een grote rol.

 

Google & SEO

Het doel van Google (en elke andere zoekmachine) is om het voor de gebruiker, jouw potentiële klant, Google
zo makkelijk mogelijk te maken. Dit houdt in dat de zoekresultaten zo relevant mogelijke informatie moeten bevatten, zonder dat de gebruiker hier uren voor moet zoeken. Door je website te optimaliseren voor de zoekmachine zal Google je dus hoger weergeven in de zoekresultaten. En des te hoger jouw website staat in de zoekresultaten, des te meer (potentiële) klanten jou dit oplevert!

Oftewel, een zoekmachine geoptimaliseerde website is de beste leadmachine die je je als bedrijf kunt wensen. Mensen hebben een “probleem” en raadplegen Google om dit op te lossen. Door SEO strategisch toe te passen op jouw website help jij jouw potentiële klanten op het moment dat ze je het hardst nodig hebben.

 

Hoe werkt SEO?

Nu je in grote lijnen weet wat SEO is, is het tijd om je een inzicht te geven in de handelingen die hierboven kort benoemden. Gezamenlijk zorgen deze handelingen er eigenlijk voor dat je website, simpel gezegd, zoekmachine-vriendelijk is. Dit betekent niet alleen dat die goed vindbaar is in Google, maar ook dat die makkelijk te navigeren is en relevante content bevat. SEO kent vele verschillende handelingen en manieren, waaronder de volgende:

  • Relevante zoekwoorden bepalen door een zoekwoordonderzoek
  • Duidelijke en relevante content creëren
  • Krachtige links vanaf websites in dezelfde branche verkrijgen

 

Relevante zoekwoorden bepalen door een zoekwoordonderzoek

Elk bedrijf heeft zo zijn eigen core business. Eén of meerdere producten/diensten waarin jouw bedrijf uitblinkt ten opzichte van de concurrent. Natuurlijk wil je dat wanneer mensen op zoek zijn naar een product of dienst die jij aanbiedt, ze bij jouw bedrijf uitkomen. Relevante zoekwoorden zijn dus van groot belang.

Stel, je hebt een restaurant in Zutphen. Je wilt dan zeker gevonden worden op ‘Restaurant Zutphen’. Maar dat niet alleen. Zoekwoorden als ‘Uiteten Zutphen’ of ‘Dineren Zutphen’ zijn ook interessant voor een restaurant. En zo zijn er nog veel meer zoekwoorden en combinaties. Door middel van een zoekwoordonderzoek zijn deze kansen in kaart te brengen.

 

tipTip: Onderschat de kracht van Local SEO niet » Met name voor kleine(re), lokale bedrijven die zich voornamelijk focussen op mensen uit de regio is Local SEO de oplossing. Door te focussen op een regio, in plaats van landelijk, kan er een stuk sneller resultaat behaald worden. Lees er hier alles over!

 

Duidelijke en relevante content creëren

Uit het zoekwoordonderzoek komen diverse zoekwoorden naar voren die jouw bedrijf kansen bieden om te groeien. Maar dan ben je er nog niet. Er moet natuurlijk ook content geschreven worden voor deze zoekwoorden. Doordat Google haar gebruikers het zo makkelijk mogelijk wil maken laten zij de meest relevante resultaten voor een zoekopdracht zien.

De content die je schrijft dient dus relevant te zijn en moet goed aansluiten bij de zoekopdracht van de gebruiker. Google houdt namelijk bij hoe gebruikers met jouw website omgaan (tijd op de pagina, mensen die de pagina vertalen, etc.). Een website waar veel op geklikt wordt of waar men veel tijd op besteed is voor Google dus een teken van een kwalitatieve website.

 

Krachtige links vanaf websites in dezelfde branche verkrijgen

Google wil elk bedrijf dezelfde kans bieden, zowel grote multinationals als regionale winkels. Om te bepalen wie op welke positie komt te staan, wordt er door Google gekeken naar meer dan 200 factoren. Relevante content, zoekwoorden en locatie zijn hier voorbeelden van. Maar wat ook een hele grote rol speelt zijn het aantal links naar je website. Logisch, want als mensen linken naar jouw website dan zal het wel relevant zijn. Er wordt namelijk niet voor niks naar je gelinkt.

Dit noemen we ook wel linkbuilding. Een belangrijke voorwaarde hierbij is wel dat het van websites in jouw branche moet zijn. Dit vergroot je relevantie. Wil je graag meer informatie over linkbuilding en hoe wij dit oppakken? Bekijk dan onze linkbuilding-pagina.

 

SEO-werkzaamheden uitbesteden?

Wil je jouw online vindbaarheid verbeteren en de SEO-werkzaamheden laten uitvoeren door de specialisten van ForResult?

 

Maar dit is lang niet het enige…

De bovenstaande handelingen zijn slechts een kleine greep uit het totaalpakket aan handelingen dat SEO met zich meebrengt. Denk bijvoorbeeld ook aan de technische kant van je website, zoals de URL-structuur, breadcrumbs en de laadsnelheid.

SEO is een lange termijn traject waar je met je bedrijf in stapt. Door continu aan je website te blijven werken zal je website op het gebied van SEO blijven groeien. Op den duur dus ook jouw klantenbestand, omzet en uiteindelijk winst!

 

Meer weten?

Wil je graag weten wat SEO voor jouw bedrijf kan betekenen? Of wil je gewoon wat meer informatie? Neem dan eens een kijkje op onze SEO-pagina. Of heeft deze blog jou zo enthousiast gemaakt dat je graag een keer (vrijblijvend) wil komen sparren onder het genot van een kopje koffie? Neem dan gerust contact met ons op. We bespreken je doelen en wensen en formuleren op basis hiervan een strategisch online marketing plan.

 

 

 

 

Over de auteur
Rodney te Wierik

Rodney te Wierik

Search Engine Optimizer & gecertificeerd Google Ads-specialist. Op onze blog geef ik informatie over diverse onderwerpen omtrent SEO en SEA. Voor meer informatie ben ik te bereiken op rodney@forresult.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555