Hoger in Google met slimme interne links

De Google Penguin update van afgelopen april heeft het belang van goede interne linkbuilding nog eens extra duidelijk gemaakt. Door op een slimme manier interne links te plaatsen op je site, kun je een hogere Google positie behalen voor belangrijke pagina’s. Daarom in dit artikel een drietal tips waarmee ook jij interne linkbuilding slim toepast!

  1. interne linksDenk vanuit je gebruiker
    Eén van de belangrijkste criteria die Google hanteert bij het bepalen van de ranking van sites is hun gebruikersvriendelijkheid. Een site moet de optimale gebruikerservaring bieden. Denk dus altijd in de eerste plaats vanuit de gebruiker van je site, óók bij het plaatsen van interne links. Dat betekent dat je logische interne links plaatst, die niet alleen aansluiten bij de inhoud en tekst op de betreffende pagina, maar ook bij de informatie die een gebruiker verwacht.
  2. Link vooral naar competitieve pagina’s
    Welke zoekwoorden op je site hebben de meeste concurrentie? Van welke zoekwoorden verwacht of weet je dat het moeilijk is om er hoog voor te scoren in Google? Dit zijn belangrijke vragen, die je jezelf moet stellen bij het bepalen op welke pagina’s je de nadruk legt bij interne linkbuilding. De pagina’s voor de meest competitieve zoekwoorden dienen de meeste interne links te krijgen. Hoe meer interne links er namelijk naar deze pagina’s verwijzen, hoe belangrijker Google deze pagina’s vindt en hoe hoger zij dus zullen scoren.
  3. Welke links plaats je op de homepagina?
    Sommige sites hebben een zeer groot aantal categoriepagina’s. In dat geval is  het misschien niet mogelijk, en ook niet aan te raden, om vanuit de homepagina naar alle categorieën te linken. Zo zal een internationale hotelketen moeilijk vanuit de homepagina naar zijn hotels in alle landen kunnen linken. In dat geval is het aan te bevelen om vanuit de homepagina in ieder geval links te plaatsen naar de meest competitieve categoriepagina’s (zie punt 2). Vanuit deze categoriepagina’s kun je dan naar andere categoriepagina’s linken, die op de homepagina geen aandacht krijgen. Op deze manier geef je de competitieve pagina’s de meeste linkwaarde mee. En die hebben ze hard nodig om hoger in Google te komen!

Een sleutelwoord bij de bovenstaande punten is: relevantie. De inhoud van de pagina’s waarop je links plaatst en die van de pagina’s waar je naartoe linkt, moeten qua inhoud goed bij elkaar aansluiten. Dit helpt je een logische sitestructuur te verkrijgen en te behouden, en daarmee de gebruikerservaring te verbeteren. En daarmee doe je ook Google een plezier!

 

Over de auteur
Forresult - Experts in online

Forresult - Experts in online

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555