Secret SEO Strategies E03 | Op welke zoekwoorden moet ik mij gaan focussen?

Welkom bij alweer het derde deel van onze Secret SEO Strategies-reeks. Deze week behandelen we weer een vraag die veel mensen in de SEO-wereld bezighoudt: Welke hoeveelheid zoekwoorden leidt tot welk resultaat?

In de vorige video’s (bekijk deel één en deel twee) heb ik verteld dat SEO topsport is. Je gaat de concurrentie aan. Niet met Google of met jezelf, maar met andere bedrijven in jouw branche. Als onderneming heb je eigenlijk enkel wat aan zoekmachine optimalisatie als je top 3-posities hebt. De strijd voor deze posities is logischerwijs dus hevig.

 

De driehoek van SEO

De vraag is nu: hoe maak je nou precies de keuze op welke zoekwoorden je je op gaat focussen en welk resultaat behaal ik hiermee? Deze ‘machtsstrijd’ is het best uit te leggen aan de hand van een driehoek. De getekende driehoek hiernaast bevat een drietal woorden: snelheid, aantal zoekwoorden en competitie. Deze staan allemaal in verband met elkaar.

SEO driehoek

Wil je snel resultaten behalen met je zoekmachine optimalisatie, dan kan je je niet op veel zoekwoorden focussen en niet op zoekwoorden waar enorm veel competitie is. De resultaten die je hiermee haalt zullen tegenvallen omdat je je gaat focussen op zoekwoorden waar weinig mensen op zoeken (weinig zoekende mensen = weinig competitie).

Richt je je op veel zoekwoorden, dan kan je geen snelle resultaten verwachten en geen zoekwoorden kiezen waar veel competitie op zit. Top 3-posities behalen met deze zoekwoorden zal namelijk erg veel tijd en werk gaan kosten.

Wil je je op competitieve (lees: veel zoekvolume) zoekwoorden focussen? Dan moet je eraan denken dat dit veel tijd en werk kost. Let er dan op dat je geen snelle resultaten kunt verwachten en dat je niet veel zoekwoorden kunt kiezen.

De beste optie? Dat ligt ongeveer in het midden. Je wilt je niet op te weinig zoekwoorden focussen, maar ook zeker niet te veel. Daarbij wil je natuurlijk veel bezoekers naar je website halen dus zal je ook enigszins competitieve zoekwoorden moeten kiezen. En als laatste wil je natuurlijk ook geen jaren moeten wachten op resultaat.

 

The sweet spot

Waar je naar op zoek bent is de zogeheten sweet spot. Zoekwoorden waar je op kan scoren, met niet te veel moeite. En waar redelijk tot veel mensen op zoeken. Sta je met een competitief zoekwoord als ‘Tuinstoelen’ ergens tussen plek #10 en plek #20, dan heb je hier niet zo veel aan. Pas als je richting de top 3 gaat krijg je pas echt bezoekers op je website.

Heb of besteed je te weinig budget aan een competitief zoekwoord dan zal het resultaat erg lang op zich laten wachten. Zie het als de sportschool: ga je één keer in de maand sporten, dan hoef je niet veel resultaat te verwachten. Eén keer in de week is al beter, maar nog niet voldoende. Ga je echter drie keer in de week, dan zou je zomaar de gespierdste van jouw sportschool kunnen worden.

Richt je dus op een aantal (lees: weinig) van die competitieve zoekwoorden en ga daar vol voor. Deze zoekwoorden zullen je het meeste gaan opleveren. Richt je niet op te veel zoekwoorden want dan ga je je energie te veel verdelen waardoor je je slagkracht verliest. Als je je op één of enkele van deze zoekwoorden focust, zal je genoeg energie hebben om uiteindelijk boven je concurrenten uit te stijgen.

Maar je budget (tijd en geld), dat bepaalt eigenlijk alles. Want als je een hoog budget hebt kun je dus populairdere woorden kiezen en daarbij ook meer woorden. En kan je sneller resultaten verwachten. Heb je weinig budget, dan zal je moeten kiezen voor minder competitieve woorden of slechts één competitief woord. Resultaat laat hierdoor lang(er) op zich wachten.

 

Daadkracht & slagkracht zijn essentieel

Zorg ervoor dat je daadkracht en slagkracht hebt. Dat je in de top 10 en uiteindelijk in de top 3 weet te komen want, als jij een te laag budget over teveel zoekwoorden spreidt, dan kan je beter je tijd en geld in wat leuks steken!

Heb je nou wel voldoende budget en richt je je niet op teveel zoekwoorden, dan zal je zien dat je posities gaat bereiken. En, nog veel belangrijker, dat zoekmachine optimalisatie voor jou heel winstgevend kan zijn. Dat het echt helpt om jouw bedrijf te laten groeien.

Heb je hulp nodig bij zoekmachine optimalisatie? Wat is een goed budget? Welke zoekwoorden bieden mij kansen? Hoe bepaal ik waar de sweet spot voor mijn onderneming ligt? Onze specialisten voorzien je graag van een vakbekwaam advies.

 

» Ja, ik wil graag advies!

 

 

Over de auteur
ForResult - online marketing partner

ForResult - online marketing partner

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555