Beoordeling: 9.4/10

E-mailmarketing is geen spam

Spam is de algemeen bekende term voor ongevraagde en ook ongewenste commercieel verstuurde e-mail. Wat is spam nu eigenlijk? Hoe kunt u het als bedrijf vermijden?


Bij spammen gaat het om het sturen van ongewenste mail. Mensen zien over het algemeen het volgende als spam:

  • Ongevraagde advertenties via e-mail (ook al is het niet naar meerdere mensen verstuurd);
    Ongevraagde massa e-mailing (al dan niet commercieel)
  • Buiten-de-context e-mailing (ook al is er aangemeld bij een bepaalde lijst, sommige e-mails worden toch als buiten de context, dus als spam, gezien);
  • Het gebruiken van een e-mail lijst, nieuwsgroep of forum op een verkeerde manier qua aantallen en volume (bijvoorbeeld: het dagelijks versturen van een grote e-mail)
  • Het toevoegen van iemand aan een e-mail lijst die geen toestemming heeft gegeven, en het “opt-out” vragen aan de geadresseerde (men hoeft niets met de mailing te doen, maar heeft de mogelijkheid aan te geven de mailing niet meer te willen ontvangen).

 

E-mailmarketing: opt-out is spam

Wanneer mail wordt verstuurd via de “opt-out” manier dan is het ook spam. Je krijgt dan ongevraagd mail, maar kan je er wel voor uitschrijven. Er zijn drie belangrijke redenen waarom dit ook als spam wordt gezien:

  • Veel mensen hebben het idee dat als ze zich afmelden voor de mailing, de spam-verstuurder deze uitschrijfformulieren alleen gebruiken als signaal dat de mailing wordt gelezen en daardoor nog meer spam zal versturen;
  • Sommige ontvangers hebben veel e-mail adressen onder verschillende domeinnamen, en weten niet op welke e-mail lijsten ze ongewild terecht zijn gekomen;
  • Het is oneerlijk naar de ontvanger om tijd door te brengen met het zichzelf verwijderen van e-mail lijsten waar ze niet eens op wilden staan.

E-mailmarketing is geen spam

email marketing

Er is een groot verschil tussen emailmarketing en spammen. Bij emailmarketing gebeurt alles mét de toestemmen van de ontvanger. U hoeft daarom niet bang te zijn om emailmarketing toe te passen. Alles gaan bij emailmarketing volgens de regels!

Het draait uiteindelijk allemaal om reputatie. Bent u van plan iemand toe te voegen aan uw e-mail lijst, die zichzelf (nog) niet heeft aangemeld? Vraag dan eerst om toestemming, met een nette individuele e-mail. De meeste personen waar u een zakelijke relatie mee onderhoudt zullen toestemmen als u ze iets van hun interesse aanbiedt. Als de niet reageren of weigeren laat het daarbij. Laat dan uw reputatie intact en voeg ze niet toe aan uw e-mail lijst.

Wilt u meer weten over e-mail marketing?

Of wilt u graag grote aantallen e-mails verzenden naar uw klanten? Neemt u dan eens een kijkje op de website van Forresult. Dit bedrijf heeft al jarenlang ervaring met internet marketing, waaronder e-mail marketing in het bijzonder.

Over de auteur
Forresult - Online marketing partner

Forresult - Online marketing partner

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

 

Geplaatst in:

Comments are closed.

 

Maak kennis met ForResult!

Graag leren we jou kennen. Vertel ons wat jij wilt bereiken. Dan geven we je sowieso een aantal bruikbare tips. Wil je een demo van ons syteem, wil je een prijsopgave, heb je specifieke vragen?  Laat het ons weten. Ons team staat voor je klaar!

Neem direct contact op