ForResult – online marketing partner

Tip: beïnvloed koopgedrag met behulp van kleuren

Dat kleuren invloed kunnen hebben op je humeur en concentratievermogen is al lang bekend. Minder bekend is de invloed van kleur op het aankoop gedrag van winkelend publiek. Het veranderen van een kleur kan namelijk grote gevolgen hebben op het aantal producten die over de toonbank gaan. Zowel positief als negatief.

De invloed van kleurgebruik op consumentengedrag

kleurgebruik consumentengedragOnderzoek heeft aangetoond dat kleur invloed heeft op het koopgedrag van mensen. In 1992 onderzocht Bellizzi het effect van kleur in een elektronica winkel. Hij heeft hierbij twee kleuren onderzocht; blauw en rood. Wanneer de elektronica winkel blauw gekleurd was, bleven de bezoekers langer in de winkel en gingen zij vaker over tot aankoop dat wanneer de winkel rood gekleurd was. In de rode winkel vertrokken de mensen snel.

Met dit onderzoek in het achterhoofd kun je stellen dat elektronica winkel BCC, met zijn blauwe huisstijl, de juiste omgeving creëert voor optimale verkoop. Daarentegen heeft een andere elektronica gigant, MediaMarkt, juist een rode huisstijl. Je kunt je afvragen of de MediaMarkt niet tonnen met omzet misloopt door een verkeerde kleurkeuze…

Over de auteur

Jorik Heins, CEO Forresult

Online business optimizer met meer dan 10 jaar ervaring. Directeur van Forresult (voormalig Marketingman BV).Heeft veel kennis van persuasion design, conversie-optimalisatie en webpsychologie. Jorik kan jouw online business een succes maken!

Geplaatst in:

 

Wil jij meer leads via je site?

Wacht niet langer met het verbeteren van de conversie van je website, omdat je nu elke dag omzet misloopt.
Conversie optimalisatie is dé oplossing! Het is aan jou …

Ontvang het conversie informatiepakket