Tip: beïnvloed koopgedrag met behulp van kleuren

Dat kleuren invloed kunnen hebben op je humeur en concentratievermogen is al lang bekend. Minder bekend is de invloed van kleur op het aankoop gedrag van winkelend publiek. Het veranderen van een kleur kan namelijk grote gevolgen hebben op het aantal producten die over de toonbank gaan. Zowel positief als negatief.

De invloed van kleurgebruik op consumentengedrag

kleurgebruik consumentengedragOnderzoek heeft aangetoond dat kleur invloed heeft op het koopgedrag van mensen. In 1992 onderzocht Bellizzi het effect van kleur in een elektronica winkel. Hij heeft hierbij twee kleuren onderzocht; blauw en rood. Wanneer de elektronica winkel blauw gekleurd was, bleven de bezoekers langer in de winkel en gingen zij vaker over tot aankoop dat wanneer de winkel rood gekleurd was. In de rode winkel vertrokken de mensen snel.

Met dit onderzoek in het achterhoofd kun je stellen dat elektronica winkel BCC, met zijn blauwe huisstijl, de juiste omgeving creëert voor optimale verkoop. Daarentegen heeft een andere elektronica gigant, MediaMarkt, juist een rode huisstijl. Je kunt je afvragen of de MediaMarkt niet tonnen met omzet misloopt door een verkeerde kleurkeuze…

 

Over de auteur
Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog & conversion optimizer

Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog & conversion optimizer

Maud Ebbekink is gespecialiseerd online consumentengedrag en conversie-optimalisatie. Dankzij krachtige technieken uit de online persuasion, consumentenpsychologie en neuromarketing maakt Maud websites effectiever en winstgevender.

Comments are closed.

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555