3 feiten over keuzegedrag waarmee je de websiteconversie laat stijgen (1/3)

Op een commerciële website draait alles om één ding: het keuzegedrag van bezoekers. Kopen ze bij jou of niet? Alles komt neer op dit besluit. Daarom is het belangrijk om inzicht te hebben in het keuzeproces van websitebezoekers.

Je denkt wellicht dat je uniek bent en altijd zelf beslist of je iets koopt, maar dit is (helaas) niet waar. De psychologie achter keuzegedrag is universeel en daarom ook goed toepasbaar op websites. Ik zal je in deze reeks artikelen 3 feiten geven over de psychologie achter keuzeprocessen die je kan inzetten op je website om meer conversie te behalen.

 

Kennis uit de marketingpsychologie kan je hierbij helpen. Als je namelijk weet hoe je het consumentenbrein kan prikkelen, dan heb je de mogelijkheid hierop in te spelen op je website. Je kan consumenten gaan helpen een goede keuze te maken. En natuurlijk ervoor zorgen dat ze bij jou klant worden en niet bij een concurrent. De eerste praktische tip vind je in dit artikel.

Feit 1:
Consumenten zeggen dat ze veel keuze willen, maar dat is slecht voor de verkoop

keuzestressWil je meer klanten binnenhalen via je website? Geef bezoekers juist mínder keuze in plaats van meer. Al tientallen jaren geleden bleek uit onderzoek dat we ongeveer 7 producten of diensten goed met elkaar kunnen vergelijken. Daarboven heeft bijna iedereen last van keuzestress.

Keuzestress is fataal voor de verkoop. Op het moment van keuzestress zijn mensen namelijk geneigd om helemaal geen keuze te maken. Het gros van de bezoekers zal dan de website verlaten zonder tot aankoop over te gaan. Hierdoor kan het uitbreiden van je assortiment of dienstenpakket zelfs leiden tot minder conversie in plaats van meer.

Toepassingen voor conversie-optimalisatie

Zorg ervoor dat je websitebezoekers niet overrompeld met een lawine aan producten of diensten. Dit kan het brein niet aan. Heb je toch veel keuze? Zorg ervoor dat je deze goed aanbiedt. Dat kan zo:

  • verdeel de producten in categorieën en subcategorieën;
  • bied filters aan waarmee bezoekers een zoekopdracht kunnen doen op zoek naar een product of dienst van hun keuze;
  • laat bezoekers een maatwerkproduct stap voor stap samenstellen zodat ze elke keer slechts één keuze hoeven maken.

Conclusie

Inspelen op het keuzeproces van websitebezoekers is cruciaal bij conversie-optimalisatie. Zorg er dus voor dat je de psychologie achter aankoopgedrag kent. Alleen dan kun je je website optimaal inrichten en je conversie laten stijgen.

Wil jij een website die optimaal inspeelt op het keuzegedrag van je websitebezoekers? Wij kunnen dit voor je regelen door je website en statistieken te analyseren. Ben je benieuwd hoe we van jouw site een klantenmagneet kunnen maken? Bel dan even 053 -43 44 555, dan krijg je direct inzicht in de mogelijkheden.

Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog & conversion optimizer

Maud Ebbekink is gespecialiseerd online consumentengedrag en conversie-optimalisatie. Dankzij krachtige technieken uit de online persuasion, consumentenpsychologie en neuromarketing maakt Maud websites effectiever en winstgevender.

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedIn

Totaaloplossing voor internet-marketing

Forresult biedt een totaaloplossing voor internet-marketing. Onze experts in online marketing helpen je graag de prestaties van jouw bedrijf op internet te verbeteren. Met onder andere marketingadvies, webdesign, zoekmachine-optimalisatie en conversieoptimalisatie dragen we graag bij aan jouw online succes.

» Lees meer over onze aanpak

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*