Het nieuwe Google Image Search: zijn jouw afbeeldingen er klaar voor?

Momenteel is Google bezig het nieuwe Image Search uit te rollen. Het zoeken naar en browsen door afbeeldingen in de zoekmachine moet hierdoor gemakkelijker worden. Wat zijn precies de veranderingen in Image Search? En hoe zorg je ervoor dat jouw afbeeldingen zo hoog mogelijk in Google verschijnen én er veel mensen op doorklikken?

google image searchNieuwe lay-out

De grootste verandering bij het nieuwe Image Search is de lay-out. Je wordt als bezoeker voortaan niet meer doorgestuurd naar de pagina waarop de afbeelding zich bevindt. Afbeeldingen worden op de resultatenpagina zelf weergegeven. Zoals je in het voorbeeld kunt zien, worden ze in rijen getoond. Je kunt met behulp van je toetsenbord door de afbeeldingen bladeren.

Meer informatie en klikmogelijkheden

De metadata (informatie) wordt voortaan onder de afbeelding getoond. Naast de afbeelding verschijnt de titel van de pagina waarop de afbeelding staat, de domeinnaam en het formaat van de afbeelding. Aan de 2 klikmogelijkheden (het plaatje zelf en de afbeeldingsnaam) die er eerder waren bij afbeeldingen, heeft Google er twee toegevoegd. De domeinnaam is nu klikbaar, en hieronder staat een knop waarmee je naar de betreffende pagina kunt gaan.

Optimaliseer je afbeeldingen

De update van Image Search maakt het belang van goed geoptimaliseerde afbeeldingen nog eens extra duidelijk. Met behulp van onderstaande checklist vergroot je niet alleen de kans dat jouw site hoog op de zoekresultatenpagina in Image Search verschijnt, maar ook dat bezoekers via je afbeelding daadwerkelijk doorklikken naar je website.

  • Afbeeldingsnaam: gebruik beschrijvende worden voor de naam en verwerk hierin het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Probeer kort en bondig te zijn. Bestaat de naam uit meerdere worden, gebruik dan een verbindingsstreepje (-).
  • Alt-tag: de alt-tag is voor zoekmachines één van de belangrijkste manieren om een afbeelding te ‘lezen’. Voorzie ook deze van belangrijke zoekwoorden, maar maak de alt-tag niet te lang.
  • Tekst rondom de afbeelding: naast de afbeelding zelf is het belangrijk dat de tekst rondom het plaatje de zoekwoorden bevat waar je op gevonden wilt worden. Zorg ervoor dat de tekst op de pagina aansluit bij de afbeelding. Ook hiermee maak je je plaatje beter ‘leesbaar’ voor Google.

Zijn de afbeeldingen op jóuw site al geoptimaliseerd voor Google en je gebruikers? Zo niet, ga dan gauw aan de slag met de bovenstaande tips!

 

Over de auteur
Forresult - Experts in online

Forresult - Experts in online

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555