De Link Disavow Tool van Google: een opluchting voor SEO’ers

Google Webmaster Tools heeft er sinds kort een nieuwe tool bij: de zogenoemde Link Disavow Tool. Met deze – lang verwachte – tool kun je als websitebeheerder aan Google laten weten welke links naar jouw site niet meegenomen moeten worden door Google. Handig als je bijvoorbeeld van Google de melding hebt gekregen dat je “onnatuurlijke” links naar je website hebt.

Veel SEO’ers, waaronder ik, zitten al een tijdje op deze linkdevaluatie-tool te wachten. Met name als gevolg van de Google Penguin-update van afgelopen april zagen we veel websites dalen in de zoekresultaten. Bij de Penguin-update keek Google onder meer naar de kwaliteit van de links die naar een site verwijzen. Websites die bijvoorbeeld een groot aantal externe links vanaf spamachtige sites hadden, werden bestraft met lagere posities op voor hen belangrijke zoekwoorden.

Slechte links verwijderen: een lastige klus

Na de Penguin-update gingen veel webmasters massaal aan de slag om slechte links naar hun ‘goede’ site te (laten) verwijderen. Helaas zijn veel van de sites waarvan deze links afkomstig zijn, alleen in het leven geroepen zijn om óf in korte tijd zeer veel links te creëren, óf andere sites bewust schade toe te brengen. Het is daarom vaak moeilijk, zo niet onmogelijk, om bestaande links van deze websites af te krijgen. Het gevolg: de slechte links hebben ook ná de Penguin-update een negatieve invloed op de rankings van sites met goede bedoelingen.

Meer grip op linkprofiel

De Link Disavowal Tool biedt hiervoor nu uitkomst. SEO’ers zijn niet meer afhankelijk van beheerders van andere sites om slechte links te laten verwijderen, maar kunnen Google direct laten weten dat zij deze links niet willen laten meewegen in het kwaliteitsoordeel van hun site. Dit geeft hen eindelijk wat meer grip op het linkprofiel van sites. Op de site van SEOmoz lees je hoe de Disavow Tool precies werkt.

Let op: gebruik de Google Disavow Tool alléén als je precies weet wat slechte links zijn. Anders loop je het risico (nog meer) schade aan te richten bij de ranking van je site in Google!

 

Over de auteur
Forresult - Experts in online

Forresult - Experts in online

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555