Succesfactoren voor een webshop (1/3): een goed businessplan

Webshops zijn big business. Iedere dag weer maken vele ondernemers de stap naar een webshop. Sommige van hen zijn gepokt en gemazeld met jarenlange offline ervaring, anderen zijn onervaren ondernemers die het leuk vinden er “een handeltje” op na te houden. Iedere dag openen ongeveer 100 webshops hun digitale deuren. Maar… dagelijks sluiten er bijna net zo veel. Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop zich bij een handjevol succesvolle shops kan voegen? In deze blogserie vertellen we je wat er nodig is om succes te behalen met je webshop.

Een goed businessplanEen goed businessplan

Het succes van een goede webshop hangt samen met een goed plan. In een businessplan(ondernemingsplan) leg je vast wat voor webshop je gaat beginnen en hoe je dat gaat doen. Je onderzoekt de concurrentie, inkoopmogelijkheden en omvang van je doelgroep, maar stelt ook een begroting, praktische planning en een marketingplan op. Een gedegen, volledig businessplan geeft je een betrouwbaar beeld van de haalbaarheid van je idee, en biedt houvast tijdens de oprichtingsfase van je shop.

De grootste valkuilen

Starten zonder de markt te hebben onderzocht, je doelgroep en bereidheid tot kopen overschatten of een productgroep kiezen in een reeds verzadigde markt zijn de grootste valkuilen voor starters. Hoe desastreus deze valkuilen zijn, hangt sterk samen met je ambities. Heb je de intentie voor de lol een webshopje te onderhouden en er een leuk zakcentje aan over te houden, zul je misschien andere eisen stellen aan een goed marktonderzoek dan wanneer je de intentie hebt van je webwinkel een belangrijke inkomstenbron te maken.

Gebrek aan marktonderzoek leidt veelal tot verkeerde keuzes in de opstartfase van je shop. Wanneer je je doelgroep overschat is de kans bijvoorbeeld groot dat dit leidt tot verkeerde keuzes in het inkoop- en realisatieproces van je webshop, en als beheerder van “just another webshop” in een verzadigde markt zul je verrekte hard moeten werken om te concurreren tegen de gevestigde orde.

Een ondernemingsplan helpt dus de haalbaarheid van je idee te beoordelen en prioriteiten, eisen en wensen voor je webshop op scherp te zetten. Een goed en strategisch businessplan is onmisbaar voor een succesvolle webshop.

Marketing en business strategie voor webshopBeantwoord in je ondernemingsplan ten minste de volgende vragen:

  • Wie ben je, wat doe je en wat heb je gedaan?
  • Welke waardevolle ervaringen heb je die je bij je webshop gaan helpen?
  • Wat zijn je sterke en zwakke punten, waar heb je wellicht hulp bij nodig?
  • Welke doelen stel je betreffende bijvoorbeeld omzet, bezoekersaantallen en verkoopcijfers? Zorg ervoor dat je doelen SMART zijn: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.
  • Hoe ga je je webshop realiseren?
  • Hoe ga je je producten inkopen, wat worden je marges en prijzen?
  • Wat wordt je beleid omtrent communicatie, verzenden, retourzendingen, etc?
  • Wie zijn je concurrenten en op welke wijze onderscheid jij je van hen?
  • Wat is je doelgroep, wat is de omvang van je doelgroep binnen je afzetgebied?
  • Hoe ga je je doelgroep bereiken? Welke strategieën ga je toepassen in je marketing?
  • Welke kosten maak je in het opstarten van je webshop (startkapitaal)? Denk daarbij aan de kosten van het ontwerp en de realisatie van je webshop en de webshop-software die je gaat gebruiken.
  • Welke kosten maak je voor het runnen van je webshop (vaste lasten)?
  • Waarmee financier je de kosten van je webshop?
  • Welke omzetten verwacht je te maken op welke termijn, en na hoe veel tijd draai je winst?
  • Hoe veel klanten heb je nodig voor de gewenste omzetten?
  • Zijn er beperkingen zoals bijvoorbeeld octrooien, auteursrechten of vergunningen die relevant zijn voor het starten van jouw webshop?
  • Welke onderdelen van het opzetten van je webshop kun je zelf afhandelen, en wat moet je uitbesteden? Wat zijn daarvan de kosten?

Er zijn op internet vele handleidingen te vinden voor het opstellen van een businessplan. Bekijk bijvoorbeeld deze checklist.

Startbudget

Zorg in je ondernemingsplan ook voor een gedegen financieringsplan. Splits hierbij de opstartkosten en de vaste lasten. Bij opstartkosten kun je denken aan een startbudget voor inkoop van producten, het laten ontwikkelen van een huisstijl, het (laten) realiseren van een professionele website met webshop-software, het produceren van marketingmiddelen of het inkopen van verpakkings- en verzendingsmaterialen.

Zorg ervoor dat je voor jezelf duidelijk maakt hoe veel geld je nodig hebt en hoe je de start van je webshop gaat financieren. Met eigen kapitaal, met vreemd kapitaal of een combinatie van beiden? Waar komt het geld vandaan? Een goed financieringsplan zorgt ervoor dat je precies weet hoe veel je te besteden hebt. Ook is een financieringsplan essentieel wanneer je externe bronnen bereid wil vinden de oprichting van je webshop financieel te steunen.

marketing strategieMaak keuzes die passen bij je ambities

In zowel het ondernemingsplan als het financieringsplan geldt: maak keuzes die passen bij je ambities. Wanneer je een webshop ziet als een leuke hobby voor de avonduren en je weinig hoeft te investeren in je producten en/of een bedrijfslocatie, zul je misschien ook kiezen voor een goedkope webshop en houd je de marketing misschien low-budget en in eigen beheer. Wanneer je de intentie hebt van je webshop een succes te maken, doe je er goed aan nu te investeren zodat je na de lancering ongeremd kunt gaan groeien.


Lees ook deel 2 en 3 uit deze blogserie:

Ben jij voornemens een webshop te starten en wil je graag dat jouw webwinkel een succes wordt? Bekijk ook de andere succesfactoren voor webshops.

 

Over de auteur
Forresult - Experts in online

Forresult - Experts in online

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555