Referenties van klanten: geloofwaardigheid is het sleutelwoord

Mensen raken sneller overtuigd van een product of dienst wanneer zij positieve referenties van anderen hierover lezen. Je doet er dus goed aan referenties van klanten op je website of webshop te plaatsen. Maar let op: de referenties moeten geloofwaardig overkomen, anders loop je kans dat klanten het vertrouwen in je verliezen. Wij verklappen welk psychologisch mechanisme referenties tot zo’n krachtig overtuigingsmiddel maakt, en hoe je referenties van jouw klanten succesvol inzet.

Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn

referenties klantenDe werking van referenties (ook wel testimonials genoemd) berust op een bekend overtuigingsprincipe genaamd sociale bewijskracht. Dit houdt in dat mensen van nature geneigd zijn om bij het nemen van beslissingen te doen wat anderen ook doen. Dit speelt vooral wanneer we onzeker zijn over iets (bijvoorbeeld welk product we zullen aanschaffen). We gaan dan bewust en onbewust letten op hoe anderen het aanpakken. Wanneer we dus zien dat een bepaald product door veel mensen positief wordt beoordeeld of veel wordt verkocht, zijn we automatisch geneigd te denken dat dit product dan wel de beste keus zal zijn.

Maak je referenties geloofwaardig

Bezoekers zijn vaak wantrouwig als het om referenties op een website gaat. Logisch, want deze zouden immers ook door het bedrijf zelf kunnen zijn geschreven. Maar door op de volgende punten te letten, maak je je referenties een stuk geloofwaardiger:

  • Plaats niet alleen positieve, maar ook negatieve referenties op je site. Wanneer je je kwetsbaar opstelt, zullen klanten je eerlijker vinden. Hierdoor kom je betrouwbaarder over.
  • Plaats de uitspraken van je referenties tussen aanhalingstekens. Zo maak je nog duidelijker dat het om een citaat van je klant gaat.
  • Geef zoveel mogelijk informatie over de persoon die de referentie heeft afgegeven. Zet de naam en achternaam erbij. Het liefst ook de leeftijd en de woonplaats.
  • Laat eventuele taalfouten van je testimonials in de reacties staan.

Referenties kunnen je klanten nét dat laatste zetje geven om op de conversieknop te drukken. Maak het dus mogelijk voor je klanten om referenties over jouw bedrijf of producten te geven. Overtuig je klanten op een eerlijke manier!

Ja! Ik wil graag dat mensen referenties op mijn site kunnen plaatsen.

 

Comments are closed.

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld


Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555