Waarom verkopen eenvoudige producten beter dan complexe producten?

De moraal van dit verhaal wordt: houd het simpel. Je moet niet teveel informatie geven en een product niet teveel producteigenschappen toebedelen, want anders blokkeert het brein van consumenten. En dit kan nogal negatieve gevolgen hebben voor de verkoop van je product. Lees hier hoe de hersenen van consumenten werken (en vastlopen) bij het krijgen van productinformatie.

Een voorbeeld:
Je staat in de winkel en je wil tandpasta kopen. In het schap liggen tientallen tubes tandpasta met allemaal ‘geweldige’ productclaims. De ene tandpasta voorkomt gaatjes, de andere maakt je tanden witter en de derde tandpasta zorgt voor beide. Welke tandpasta pak je?

Uit onderzoek is gebleken dat consumenten geloven dat eenvoudige producten kwalitatief beter zijn dat meer complexe producten. Onderzoekers toonden aan dat mensen die denken dat de tandpasta die enkel je tanden witter maakt dat beter doet dat een tube tandpasta die claimt dat hij je tanden witter maakt én gaatjes voorkomt. Zelfs als er geen enkel objectief bewijs is dat tanden witter maken en gaatjes voorkomen niet samen kan gaan, blijven mensen er van overtuigd dat de kwaliteit van de tandpasta die beide doet minder is. De werking van de tandpasta zou zijn kracht moeten ‘delen’ tussen gaatjes voorkomen en het witter maken van de tanden. Pas als het product veel hoger geprijsd is én meer kenmerken heeft (witter maken tanden, gaatjes voorkomen én zorgt voor een frisse adem), dan geloven mensen dat het product van goede kwaliteit is.

Kortom: houd het simpel, dan verkoop je meer!

 

 

Comments are closed.

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld


Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555