Verhoog de verkoopkracht van je website met A/B-testen

Elke website heeft één of meerdere doelen. In een webshop draait alles om de verkoop, maar op een doorsnee bedrijfswebsites is het allerbelangrijkste om potentiële klanten contact te laten opnemen; via een contactformulier of door een telefoontje. In onlinemarketingjargon is een behaald doel een conversie. Zonder conversie geen nieuwe klanten. Dus hoe kan je de verkoopkracht van je website verhogen?

Tips voor een hogere conversie

Er zijn ontelbare technieken die je kunt inzetten om de conversiekracht van een website te verhogen. Door de jaren hebben we op ons blog talrijke tips en trucs gedeeld, zoals:

Maar in dit artikel wil ik geen nieuwe tip of techniek toevoegen aan de lange rij met conversietips die we tot nu toe hebben gedeeld. Ik wil een belangrijk inzicht delen. Niet alle tips zijn één op één te kopiëren naar  je website en doelgroep. Je moet de tips zien als een leidraad… voor eigen onderzoek! Gebruik de tips ter inspiratie, maar tests ze altijd op uw eigen website. Dit kan met A/B-testen.
 

Conversie-optimalisatie: gebruik A/B-testen

conversie testMet A/B-testen kun je testen of de tips, verkooptrucs en psychologische verleidingstechnieken ook gunstig zijn voor de verkoopkracht van jouw site. Bij een A/B-test wordt een aanpassing gedaan aan de website, een verkooptruc wordt bijvoorbeeld toegevoegd in een tekst, waarna de helft van de websitebezoekers deze te zien krijgt. De andere helft krijgt de originele versie van de website te zien. Ondertussen wordt gemeten of de aangepaste of originele versie van de website tot de hoogste conversie leidt.

Voorbeeld A/B-test:
De bestelbutton is een belangrijk element in een webshop om te testen. Deze knop moet immers onbewust aansporen om over te gaan tot aankoop. In een A/B-test worden 2 versies van een bestelknop gemaakt, bijvoorbeeld een groene en een oranje. Met conversie optimalisatie software wordt random bepaald of een websitebezoeker een groene of een oranje knop ziet. Ook houdt de software bij of een bezoeker wel of niet een bestelling plaatste en welke kleur knop deze bezoeker zag. Wanneer de software een significante winnaar heeft, wordt getoond welke knop het hoogste rendement behaalt. Uiteraard is dan de volgende stap om deze bestelknop in de webshop te implementeren, omdat deze de verkoopkracht van de website duidelijk verhoogt.

Door een site stap-voor-stap te testen en te verbeteren wordt deze optimaal ingericht en zal je verkoop optimaliseren.


Wilt u klantenmagneet maken van uw site?

Bent u benieuwd hoeveel extra business conversie-optimalisatie voor u kan opleveren?
» Lees dan meer over conversie-optimalisatie

 

>>Forresult internet marketing

Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog & conversion optimizer

Maud Ebbekink is gespecialiseerd online consumentengedrag en conversie-optimalisatie. Dankzij krachtige technieken uit de online persuasion, consumentenpsychologie en neuromarketing maakt Maud websites effectiever en winstgevender.

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedIn

Totaaloplossing voor internet-marketing

Forresult biedt een totaaloplossing voor internet-marketing. Onze experts in online marketing helpen je graag de prestaties van jouw bedrijf op internet te verbeteren. Met onder andere marketingadvies, webdesign, zoekmachine-optimalisatie en conversieoptimalisatie dragen we graag bij aan jouw online succes.

» Lees meer over onze aanpak

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*