Webteksten: stop keyword stuffing. Gebruik synoniemen.

Voor iedereen in die in aanraking komt met zoekmachine optimalisatie is één ding duidelijk. Als je gevonden wil worden in Google op het woord afdruiprekje (ik noem maar wat), dan moet dit woord regelmatig op je site staan. Hoe moet Google anders weten dan je afdruiprekjes verkoopt? Helemaal logisch, maar soms wordt deze richtlijn te serieus genomen. Dit komt niet altijd ten goede van de kwaliteit van de site en webtekst. Want mensen, zeg nou eerlijk, je wil toch geen webtekst lezen waarin continu het woord afdruiprekje staat? Dit is killing voor de leesbaarheid van de tekst én lezers zullen afhaken. In dit artikel geven we tips om een prettig leesbare SEO- of webtekst te schrijven, zónder keyword stuffing. Want dat willen we in 2012 niet meer zien!

Keyword stuffing: oude generatie SEO-teksten

Het grootste probleem van de ‘oude generatie’ SEO-teksten is keyword stuffing. Oftewel, de tekst volproppen met het zoekwoord waarop je goed gevonden wil worden in de zoekmachines. Vroeger werkte dit uitstekend om hoog te komen in Google, maar tijden veranderen, dus Google ook. Buiten het feit dat een tekst met continu hetzelfde zoekwoord vreselijk leest, kan Google dit ook als spam aanmerken waardoor je juist zakt in de Google ranking. Staar je dus niet langer blind op één zoekwoord en breng meer variatie aan in teksten.

Ook de context telt

Google is de laatste jaren steeds slimmer geworden. Waar je vroeger heel specifiek zoekwoorden moest gebruiken om hierop gevonden te worden in Google, is dit nu anders. Zoekmachines passen semantische analyses van teksten toe om het onderwerp van een tekst te bepalen. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld zoekresultaten te zien van ‘afbeelding bloemkool’ terwijl je hebt gezocht op ‘plaatje bloemkool’. Door LSI (Latent Semantic Indexing) herkennen zoekmachines ook of de tekst een natuurlijke structuur heeft. Websites die gebruik maken van keywordstuffing vallen door de mand, omdat dit erg op spam lijkt. Dus niet meer doen!

Bepaal synoniemen van je zoekwoord

Door het gebruik van synoniemen kan je een tekst aantrekkelijk maken voor zowel de lezer áls Google. Bepaal voordat je een webtekst schrijft niet alleen je belangrijkste zoekwoorden, maar ook welke synoniemen Google hiervoor kent. Door in Google te zoeken naar ~zoekwoord –zoekwoord zie je in de zoekmachine resultaten dikgedrukt de synoniemen van dit woord. Als je voor het zoekwoord een ~ (‘golfje’) zet, zoek je in één keer naar de enkelvoudsvorm, meervoudsvorm en synoniemen.

In de onderstaande printscreen zie je dat er veel synoniemen zijn voor het woord bungalow, namelijk cottage, huisje, vakantiehuis en chalet. Kortom, synoniemen waarvan je gebruik kan maken voor het schrijven van afwisselende, prettig leesbare tekst over bungalow verhuur.

synoniemen zoekwoord

 

Conclusie: gebruik synoniemen in webteksten

Probeer de zoekmachine optimalisatie regels niet te strikt te nemen. Gebruik je gezonde verstand en houd altijd de websitegebruiker in gedachten. Je kan een tekst netjes volgende de zoekmachine optimalisatie regels hebben geschreven, maar uiteindelijk moet je de websitebezoekers overtuigen bij jou te kopen. Focus daarom altijd op de leesbaarheid van de webtekst, welke je vergroot door regelmatig synoniemen van je belangrijkste zoekwoorden te gebruiken. Zo houd je Google te vriend, maar nog belangrijker: je spreekt de websitebezoekers aan.

 

 

Over de auteur
Forresult - Experts in online

Forresult - Experts in online

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

Comments are closed.

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555