ForResult – online marketing partner

SEO-strategie in 2022

Bovenaan staan in de zoekmachines is een continue competitie. En de spelregels om bovenaan te staan worden voortdurend door Google bijgeschaafd. Ieder jaar zijn er nieuwe ontwikkelingen, updates en trends binnen het vakgebied. Ben jij bij om ook in 2022 topposities in Google te hebben, zichtbaar te blijven en meer bezoekers naar je website te leiden. Blijf op de hoogte zijn van deze laatste ontwikkelingen. In dit artikel lees je hoe je jouw SEO-strategie ook nu up-to-date houdt.  

Ondernemer of marketeer? 

Dit artikel is bedoeld door marketeers. Als ondernemer snap je de termen waarschijnlijk niet. Dat is geen probleem. Graag helpen we je bij ForResult om jouw website in te laten spelen op deze veranderingen. Zo bouwen we mee aan posities voor jouw bedrijf in Google. Met als doel meer klanten voor jouw bedrijf! 

Wat is er veranderd in 2022? 

In 2022 is er veel veranderd binnen de SEO.  

  • Lokale SEO is nog belangrijker geworden, mede door het groeiend aantal lokale zoekopdrachten, en het daarbij stijgende aantal lokale resultaten die opgenomen worden in de SERP. 
  • Herstructurering van de SERP met “Zero click searches” als gevolg. 

Wat is er NIET veranderd in 2022? 

Ook zijn er aspecten die onverminderd belangrijk blijven in 2022 

  • Voortdurende groei in het aantal mobiele bezoekers 
  • Content is still King 

Dus, wat betekent dit voor jou en hoe zorg je dat jouw website of webshop “ready” is voor 2022?  

Zichtbaar zijn in de nieuwe SERP

De SERP (Search Engine Result Page) is al lang niet meer wat het geweest is. Voorheen toonde Google je simpelweg 10 links naar webpagina’s die relevant zijn voor jouw zoekopdracht. Inmiddels zijn de zoekresultaten een stuk dynamischer; Onder andere door de featured snippets.   

Featured snippets zijn secties binnen de zoekresultaten waar direct antwoord wordt gegeven op de vraag van de bezoeker. Deze featured snippets hebben een flinke invloed op de CTR van de organische zoekresultaten. Waar een #1 posities voorheen ongeveer 34% van de klikken op zich nam zal in een SERP waar een featured snippet vertoond wordt een flinke hap genomen worden uit het aantal klikken. Hierdoor houd je ongeveer 23% van de klikken over.   

Ook heeft deze ontwikkeling ervoor gezorgd dat er in het algemeen steeds minder geklikt wordt. Ongeveer 65% van de zoekopdrachten behoort inmiddels al tot de “Zero click searches”. Doordat de bezoeker al voorzien wordt van de nodige informatie in de zoekresultaten is doorklikken naar een website van een 3e partij niet meer nodig.  

Daarnaast worden er vaker lokale resultaten opgenomen, is google business nog prominenter aanwezig, worden er shopping en Ads resultaten vertoond en vragen uitgelicht die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht. Kortom, er tal van andere zogenaamde “SERP-features” die de zoekresultaten uitbreiden en verrijken maar ook een flinke invloed hebben op het klikgedrag.  

Wat betekent dit voor jouw website? Hoe word je ondanks deze nieuwe ontwikkeling zichtbaar in de nieuwe SERP?  

Belangrijk is om te werken aan lokale SEO en het creëren van waardevolle content voor de gebruiker en content structureren. Hierover lees je hieronder meer. 

Lokale SEO

Lokale SEO is een belangrijk onderdeel om jouw bedrijf in 2022 zichtbaar te maken. Google geeft steeds vaker voorkeur aan zoekresultaten in de omgeving van de gebruiker.

Bekijk onze: Tips om de lokale vindbaarheid te verbeteren!

 

Content creëren en structureren  

Om beter zichtbaar te worden in de zoekresultaten is het belangrijk om informatieve en kwalitatieve content te laten zien aan de gebruiker. Probeer de antwoorden van je bezoeker te beantwoorden en ze verder te helpen in hun zoektocht. Google wil immer de best mogelijke content laten zien aan de gebruiker. 

Daarnaast is het belangrijk structuur aan te brengen in de content. Hierdoor zorg je dat google de inhoud beter kan indexeren en rangschikken. Door middel van structured data kan een zoekmachine zoals Google beter content beoordelen.  

 

Mobielvriendelijkheid van je website of webshop 

Ook in 2022 is het aantal mobiele gebruikers in 2022 alleen maar gestegen. Daarom is er een grote kans dat het gros van jouw website bezoekers je site bezoeken via hun mobiele device.  

Mobile first is een strategie binnen webdesign waarbij mobiele devices als uitganspunt worden genomen bij het ontwerpen van een nieuwe website. Sinds 2015 is de mobielvriendelijkheid een officiële ranking factor binnen google.  

Verwacht wordt dat het aantal mobiele gebruikers alleen nog maar zal stijgen. Daarom zal het als maar belangrijker worden dat je website mobielvriendelijk is.  

 

Jouw website of webshop klaar voor 2022? 

De SEO-specialisten van ForResult helpen je om een goede strategie te bepalen. Zo komt jouw website hoog in Google op relevante woorden en zo zorgen we dat je website up-to-date is om ook in 2022 mooie resultaten te behalen.  

Benieuwd naar mogelijkheden en prijzen van SEO? 
Ontvang hier meer informatie 

» Of lees verder over SEO door ForResult 

Over de auteur

Sarah

Online marketeer met een passie voor psychologie en consumentengedrag. Mijn kennis op het gebied van SEO, SEA, UX, conversieoptimalisatie en marketing psychologie breng ik samen om meer resultaat te behalen met webshops en websites.

Geplaatst in: