Geen nummer 1 positie in Google, toch een hoge CTR? Zo doe je het

Het liefst wil je als bedrijf of webwinkel in Google op nummer 1 staan voor belangrijke zoekwoorden. Dit levert immers de meeste bezoekers op, hoor je vaak. Toch blijkt dit lang niet altijd op te gaan: vaak worden de Google resultaten eronder net zo goed, of zelfs nog beter, waargenomen dan het nummer 1 resultaat. Ook als jouw site niet op nummer 1 staat, kun je dus veel bezoekers binnenhalen! Een goede presentatie van je site in Google is hiervoor onmisbaar. We gaan daarom in dit blog wat dieper in op hoe je een aantrekkelijk zoekmachineresultaat creëert.

Metatitel het belangrijkst

Je zag het waarschijnlijk al aankomen: een zoekmachineresultaat valt of staat met de metatitel en metadescription van de betreffende site. Een paar weken geleden gaven we hiervoor al wat algemene aandachtspunten. Steeds vaker blijkt dat vooral de titel erg belangrijk is voor een hoge CTR. Dit is immers het eerste wat de potentiële bezoeker van jouw site ziet, en aan de hand hiervan beslist hij vaak of het resultaat voor hem interessant is of niet.

Tips voor metatitels

Met de volgende tips voor de metatitel laat je jouw zoekresultaat optimaal aansluiten bij de wensen van je gebruiker:

  • Richt je je op een lokale markt, maak dan gebruik van zogenoemde geo-modifiers. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar betekent niets meer dan dat je de stad, de provincie of het gebied dat je bedient, toevoegt aan je titel. Mensen die een bepaald bedrijf zoeken in bijvoorbeeld hun woonplaats, zullen eerder op jouw resultaat klikken als deze woonplaats in de titel is opgenomen.
  • Heeft jouw bedrijf of webwinkel het drukker rondom bepaalde feestdagen of seizoenen (bijvoorbeeld Kerst of Moederdag)? Neem dan de namen van deze feestdagen op in je metatitels, zodra ze eraan zitten te komen.
  • Waarschijnlijk wil je graag gevonden worden op bepaalde producten of diensten. De naam van je merk of je bedrijf is voor Google minder belangrijk. Je kunt deze daarom beter niet vermelden in je titel, tenzij je naam veel bekendheid geniet. Wil je toch dat je naam in de metatitel weergegeven wordt? Zet deze dan niet vooraan, maar ergens verderop in de titel.

Met een aantrekkelijke metatitel die aansluit bij de zoekopdrachten van gebruikers, verhoog je de kans dat mensen ook de metadescription van jouw site lezen. Wanneer de metadescription dan ook nog rich snippets bevat, kunnen zij niet meer om jouw site heen. Oftewel: dan heb jij geen nummer 1 positie meer nodig voor een hoge CTR!

 

1 reactie op “Geen nummer 1 positie in Google, toch een hoge CTR? Zo doe je het

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld


Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555