Professioneel overkomen? Schrijf consequent!

Binnen een bedrijf wordt vaak niet veel aandacht geschonken aan tekst. Zonde, want juist met tekst communiceer je met de klant. Belangrijk is natuurlijk dat je zonder taalfouten schrijft, maar ook zeer belangrijk is dat je een consequente schrijfstijl gebruikt. Beslis hoe je met je klanten wilt communiceren en voer dat overal door. Zo kom je professioneel over en weet de klant wat hij of zij aan je heeft.

schrijf consequentU of jij?

Een belangrijk onderdeel in het opzetten van een consequente schrijfstijl is of je de klant met u of jij gaat aanspreken. Vaak gaan bedrijven hier niet consequent mee om. Het gebeurt zelfs dat in één tekst zowel u, jij of je door elkaar wordt gebruikt. Dit is heel verwarrend voor je lezers. Ook kom je niet erg professioneel over wanneer je in een tekst begint met u en later overgaat op je of jij. Beslis daarom welke vorm je wilt gebruiken en wees hier consequent in.

Spreektaal of schrijftaal?

Tegenwoordig is spreektaal een vaak gebruikte taal op schrijfgebied. De formele zakelijke taal wordt minder gebruikt. Spreektaal is duidelijk, laat zich gemakkelijk lezen en komt persoonlijk over. Welke taal je kiest, schrijftaal of spreektaal bepaal je helemaal zelf. Kies wel voor één vorm. Schrijf niet het ene moment in informele spreektaal en het andere moment in deftige formele schrijftaal.

Aanhalingstekens, bedragen en tijdsaanduidingen

Naast het gebruik van u of jij en of je in spreektaal of schrijfstijl schrijft, zijn er nog veel meer taalstijlen waar je aan moet denken bij het vaststellen van de vaste schrijfstijl van je bedrijf. Hoe schrijf je bijvoorbeeld geldbedragen? €25,00 of €25,-? Welke aanhalingstekens gebruik je bij citaten? “Dit is een citaat” of ‘dit is een citaat’? En hoe schrijf je tijden? 16.00 uur, 16 uur of vier uur? Al deze kleine punten lijken misschien onbelangrijk maar je wordt een stuk serieuzer genomen wanneer je altijd en overal dezelfde manier van schrijven hanteert.

TIP: Maak je eigen stijlboek

Wanneer je aan je collega’s of medewerkers vraagt hoe zij bovenstaande punten gebruiken in hun schrijfstijl krijg je waarschijnlijk veel verschillende antwoorden. Om te zorgen dat iedereen dezelfde schrijfstijl gebruikt kunt je een stijlgids maken. Verwerk hier onder andere alle bovenstaande punten in en beslis hoe je schrijfstijl moet zijn. Voer deze stijl door in al je geschreven teksten, van website teksten tot offerteteksten en van e-mails tot facturen. Dit kost even tijd, maar daarna heb je er alleen maar gemak van. Klanten krijgen een professioneel beeld van je en je collega’s of medewerkers weten precies hoe ze moeten schrijven voor alle communicatiekanalen.


>>Webteksten

Over de auteur
Forresult - Online marketing partner

Forresult - Online marketing partner

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

 

Geplaatst in:

Comments are closed.

 

Maak kennis met ForResult!

Graag leren we jou kennen. Vertel ons wat jij wilt bereiken. Dan geven we je sowieso een aantal bruikbare tips. Wil je een demo van ons syteem, wil je een prijsopgave, heb je specifieke vragen?  Laat het ons weten. Ons team staat voor je klaar!

Neem direct contact op!