Beoordeling: 9.4/10

Prijspsychologie: zo lijkt een productprijs lager

Dezelfde productprijs kan door een andere schrijfwijze duurder of goedkoper lijken, dit is gebleken uit een onderzoek. Welke aanpassingen moet je doen om van dit gegeven te profiteren?

Aantal lettergrepen

Uit een onderzoek van Coulter, Choi en Monroe bleek dat de perceptie van de prijs wordt beïnvloed door het aantal lettergrepen waaruit de productprijs bestaat als je het uitspreekt. Prijzen die bestaan uit meer lettergrepen worden als hoger ervaren voor de consument dan prijzen met weinig lettergrepen, zo is te lezen in het Journal of Consumer Psychology. Wanneer je een punt toevoegt in de productprijs, wordt het aantal lettergrepen hoger omdat het beïnvloedt hoe we het bedrag (in gedachten) uitspreken.

.
prijspsychologie punt in prijs

Voorbeeld

Een prijs van €1.250,- spreken de meeste mensen uit als twaalf-honderd-vijftig, terwijl er vaak twaalf-vijftig wordt gezegd bij een schrijfwijze €1250,-. De punt in het geldbedrag zorgt voor extra lettergrepen bij het uitspreken, waardoor €1.250,- als hoger wordt ervaren door consumenten dan €1250,-.

Wanneer gebruik je wel/niet punten en komma’s?

Wil je goedkoper overkomen? Gebruik dan géén punt in de weergave van het bedrag. Geef je iets gratis weg tijdens een actie? Zorg dan dat de waarde van de prijs hoger wordt ervaren door een punt toe te voegen in de notatie. Dus ‘Win nu een vakantie t.w.v. €2.250,’ in plaats van €2250,-. Kortom, kies afhankelijk van de situatie welke schrijfwijze de beste optie voor u is.

Tips voor prijspsychologie

Bovenstaand onderzoek is één van de talrijke studies die is gedaan naar prijspsychologie. Wil je meer lezen over prijspsychologie? Lees dan ook onderstaande blogartikelen:

 

 

Over de auteur
Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog & conversion optimizer

Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog & conversion optimizer

Maud Ebbekink is gespecialiseerd online consumentengedrag en conversie-optimalisatie. Dankzij krachtige technieken uit de online persuasion, consumentenpsychologie en neuromarketing maakt Maud websites effectiever en winstgevender.

 

Geplaatst in:

3 reacties op “Prijspsychologie: zo lijkt een productprijs lager

  1. Goed stuk waar online/conversiemarketeers veel aan hebben. Interessante materie ook. 🙂

    Het leuke is dat de vlieger voor €1.250 in Vlaanderen niet helemaal opgaat. Ze spreken dat bedrag in Vlaanderen namelijk uit als “duizend tweehonderdenvijftig” 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

 

Wil jij meer leads via je site?

Wacht niet langer met het verbeteren van de conversie van je website, omdat je nu elke dag omzet misloopt.
Conversie optimalisatie is dé oplossing! Het is aan jou …

Ontvang het conversie informatiepakket