Prijspsychologie: zo lijkt een productprijs lager

Dezelfde productprijs kan door een andere schrijfwijze duurder of goedkoper lijken, dit is gebleken uit een onderzoek. Welke aanpassingen moet je doen om van dit gegeven te profiteren?

Aantal lettergrepen

Uit een onderzoek van Coulter, Choi en Monroe bleek dat de perceptie van de prijs wordt beïnvloed door het aantal lettergrepen waaruit de productprijs bestaat als je het uitspreekt. Prijzen die bestaan uit meer lettergrepen worden als hoger ervaren voor de consument dan prijzen met weinig lettergrepen, zo is te lezen in het Journal of Consumer Psychology. Wanneer je een punt toevoegt in de productprijs, wordt het aantal lettergrepen hoger omdat het beïnvloedt hoe we het bedrag (in gedachten) uitspreken.

.
prijspsychologie punt in prijs

Voorbeeld

Een prijs van €1.250,- spreken de meeste mensen uit als twaalf-honderd-vijftig, terwijl er vaak twaalf-vijftig wordt gezegd bij een schrijfwijze €1250,-. De punt in het geldbedrag zorgt voor extra lettergrepen bij het uitspreken, waardoor €1.250,- als hoger wordt ervaren door consumenten dan €1250,-.

Wanneer gebruik je wel/niet punten en komma’s?

Wil je goedkoper overkomen? Gebruik dan géén punt in de weergave van het bedrag. Geef je iets gratis weg tijdens een actie? Zorg dan dat de waarde van de prijs hoger wordt ervaren door een punt toe te voegen in de notatie. Dus ‘Win nu een vakantie t.w.v. €2.250,’ in plaats van €2250,-. Kortom, kies afhankelijk van de situatie welke schrijfwijze de beste optie voor u is.

Tips voor prijspsychologie

Bovenstaand onderzoek is één van de talrijke studies die is gedaan naar prijspsychologie. Wil je meer lezen over prijspsychologie? Lees dan ook onderstaande blogartikelen:

 

 

 

Over de auteur
Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog & conversion optimizer

Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog & conversion optimizer

Maud Ebbekink is gespecialiseerd online consumentengedrag en conversie-optimalisatie. Dankzij krachtige technieken uit de online persuasion, consumentenpsychologie en neuromarketing maakt Maud websites effectiever en winstgevender.

3 reacties op “Prijspsychologie: zo lijkt een productprijs lager

  1. Avatar

    Goed stuk waar online/conversiemarketeers veel aan hebben. Interessante materie ook. :-)

    Het leuke is dat de vlieger voor €1.250 in Vlaanderen niet helemaal opgaat. Ze spreken dat bedrag in Vlaanderen namelijk uit als “duizend tweehonderdenvijftig” :-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555