Beoordeling: 9.4/10

Omgaan met kritiek vanuit sociale media? Zo doe je dat!

Werken met sociale media gaat niet alleen om het delen van interessante en leuke informatie. Via sociale media ontvang je namelijk vaak een mening van anderen over je bedrijf. En die meningen zijn lang niet altijd positief. Via Twitter is het bijvoorbeeld heel eenvoudig om frustraties of andere negatieve opmerkingen te uiten over een bedrijf. Met gebruik van de inmiddels bekende term #fail laten veel gebruikers zich zonder enig schuldgevoel uit over bedrijven. Wat nu? Stoppen met sociale media zodat je geen kritiek krijgt? Nee! Kritiek krijgen is niet erg, als je er maar goed mee om gaat!

twitter forresult

Wie levert kritiek in sociale media en waarom?

Een negatieve opmerking die via sociale media binnenkomt, kan verschillende strekkingen hebben. Sociale media gebruikers kunnen bijvoorbeeld foutmeldingen bij onder andere het doen van bestellingen of het wijzigen van gegevens melden. Ook wanneer klanten bijvoorbeeld iets niet kunnen vinden op je website kunnen ze hierover kritiek leveren via sociale media. Ook bij blogs kunnen negatieve reacties gegeven worden. Mensen die het niet eens zijn met de tekst bijvoorbeeld. Bepaal voordat je gaat reageren op de kritiek eerst of deze kritiek serieus genomen moet worden en van wie de kritiek komt. Sluit uit dat het negatieve bericht gaat om spam, een grap of bedoeld is om je belachelijk te maken.

Voorbeeld
Hieronder zie je een voorbeeld van een goede reactie op kritiek. Jorik Heins ontvangt een brief gericht aan een bedrijf in Wolvega op ons kantoor in Enschede. TNT Post geeft de fout toe en onderneemt direct actie om de fout te herstellen.  

kritiek sociale media fail
kritiek social media fail reactie tnt

Handig schema downloaden: omgaan met kritiek in sociale media
Kritiek krijgen is nooit leuk, maar door hier op een goede manier mee om te gaan creëer je juist good will bij je bezoekers, klanten of lezers. Wees altijd sympathiek en neem kritiek serieus. Bepaal eerst of de kritiek van de berichtgever terecht is voordat je reageert. Om dit te bepalen kun je gebruik maken van een handig schema. Hiermee kun je eenvoudig bepalen óf en hoe je moet reageren op de kritiek in sociale media. Download hieronder het schem

Over de auteur
Forresult - Online marketing partner

Forresult - Online marketing partner

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

 

Geplaatst in:

Comments are closed.

 

Maak kennis met ForResult!

Graag leren we jou kennen. Vertel ons wat jij wilt bereiken. Dan geven we je sowieso een aantal bruikbare tips. Wil je een demo van ons syteem, wil je een prijsopgave, heb je specifieke vragen?  Laat het ons weten. Ons team staat voor je klaar!

Neem direct contact op