Google Analytics Alerts: een verrijking voor zoekmachine marketeers

Laten we eerlijk zijn, als iets geautomatiseerd kan worden vinden we dat heerlijk. Logisch. Dat scheelt ons werk en moeite. Op deze behoefte speelt Google Analytics handig in. Je kan namelijk Google Analytics alerts instellen. Je krijgt dan automatisch een mailtje wanneer de bezoekersaantallen van een site (drastisch) daalt of de data niet correct meer wordt gemeten. In dit artikel lees hoe je dit instelt.

Hoe stel ik een Google Analytics alert in?

  • Log in op je Google Analytics account.
    Ga in de rechterbovenhoek en klik op het ‘wieltje’.google analytic alert
  • Klik op ‘Aangepaste meldingen’.melding google analytics
  • Klik op ‘Nieuwe melding instellen’.

    alert instellen google analytics
  • Stel algemene gegevens in van de melding in.
    1. Kies de naam van de alert.
    2. Kies de accounts (profielen) waarvoor je de alert wil maken. Zo kun je dus voor al je sites tegelijkertijd een alert instellen, of een specifieke melding voor één account maken.
    3. Kies de frequentie waarop de data wordt gemonitord.
    4. Vink aan dat je een e-mail wil ontvangen als je alert plaatsvindt (bijvoorbeeld het dalen van de bezoekersaantallen)
    5. Kies het e-mailadres waar de alert naar toe verzonden moet worden.google analytics melding maken

 

Type Google Analytics alerts

Je kan kiezen voor verschillende alerts. We bespreken hieronder hoe je een melding kan instellen voor een daling in bezoekersaantallen. Ook laten we je zien hoe je een alert krijgt wanneer de data niet meer goed wordt gemeten. Daarnaast kun je tientallen anderen meldingen instellen (klik er eens rustig door), maar dit zijn de meest gebruikte alerts in Google Analytics.

Google Analytics alert 1: daling in bezoekersaantallen

Voor de meeste sites geldt: een daling van meer dan 10% is opmerkelijk. Wanneer dit het geval is, is dat een goede reden om de site goed te onderzoeken. In de onderstaande afbeelding zie je hoe je deze melding kan instellen.

Google Analytics alert 2: data wordt niet gemeten

Niets is irritanter dan om er na een paar dagen (of zelfs weken) achter te komen dat de data niet goed in Google Analytics is doorkomen. Een grondige analyse van de resultaten kun je dan vergeten. Het idee van deze alerts is dat je een melding krijgt wanneer er geen data meer binnenkomt. Deze situatie kun je eenvoudig voorkomen door de onderstaande melding in te stellen. Normaal komt er elke dag een bezoekers op je site, wanneer dit niet het geval is krijg je een alert mailtje.

data fout google analytics

Meer gemak voor zoekmachine marketeers

Het werken met Google Analytic alerts maakt het werk van zoekmachine marketeers makkelijker. Je hoeft niet meer dagelijks al je accounts na te lopen. Je kan er op vertrouwen dat je een automatische melding krijgt als er iets mis gaat. Hierdoor kun je altijd snel en accuraat reageren bij opvallende veranderingen in Google Analytics.

 

 

 

Over de auteur
Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog & conversion optimizer

Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog & conversion optimizer

Maud Ebbekink is gespecialiseerd online consumentengedrag en conversie-optimalisatie. Dankzij krachtige technieken uit de online persuasion, consumentenpsychologie en neuromarketing maakt Maud websites effectiever en winstgevender.

Comments are closed.

Ik nodig je uit!

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kan ik je al vertellen of SEO past bij jouw bedrijf. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat ik graag al je vragen beantwoord. Ook kunnen we een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee.


Wat heeft jouw voorkeur? Maak hier je keuze:

Ontvang een uitnodiging per mail   Ik word liever even gebeld

 

Privacy garantie
Je komt niet op een mailinglijst, je wordt niet door een callcenter gebeld.
Ik bel of mail je persoonlijk om kennis te maken. Erewoord!

 

Je mag ons ook zelf bellen op 053 43 44 555