ForResult – online marketing partner

Wat is beter: een mobiele of responsive website?

Is jouw website al mobiel-vriendelijk? Steeds meer mensen maken gebruik van een mobiele telefoon of tablet bij het bezoeken van een website. Voor sommige van onze klanten lopen deze cijfers op tot wel 55 procent! Laat je mobiele gebruikers dus niet links liggen. Een website die geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik is vandaag de dag strikte noodzaak.

Update november 2016: Wist je dat Google “Mobile First” gaat indexeren? Heb jij een mobiele website (dus: geen responsive website die mobiele gebruikers dezelfde content biedt als desktopgebruikers), dan kan dit nadelig zijn voor je vindbaarheid. Ben je benieuwd of dit ook voor jou geldt en wil je zeker weten dat je vindbaarheid niet in gevaar komt? Ik adviseer je graag! Neem gerust contact met ons op en vraag naar Anouk.

De noodzaak van een mobiele of responsive website

Wanneer je website niet mobielvriendelijk is, zullen bezoekers met deze apparaten sneller afhaken. Als zij een website aantreffen die niet gebruiksvriendelijk is op een mobiel apparaat, gaan zij op zoek naar een website die wel in deze behoefte voorziet. Het gevolg is verlies van potentiële klanten, maar ook hoge bounce rates via mobiele apparaten, waarbij je de kans loopt dit uiteindelijk terug te zien in een daling van je posities in Google.

mobiele websiteDe keuze: een responsive of mobiele site?

Wanneer je je website mobiel-vriendelijk laat maken,  is er één belangrijke vraag die je jezelf zou moeten stellen: kies je voor een responsive website of voor een mobiele website? Bij een responsive website heb je één site met één ontwerp dat geschikt is voor alle apparaten, van mobiele telefoon of tablet tot laptop of desktop-computer, ongeacht welke resolutie.

Een mobiele website daarentegen is in feite een tweede website, die meestal draait op een eigen subdomein (bijvoorbeeld m.domeinnaam.nl) en die speciaal ontwikkeld is voor mobiele apparaten. Wanneer je een website bezoekt die ook een mobiele site aanbiedt, leest een scriptje uit met welk apparaat je de website probeert te bezoeken en toont je afhankelijk daarvan de gewone website of de mobiele site.

»JA! ik wil graag een mobiele of responsive site!

Een mobiele website; waar moet ik rekening mee houden?

Zowel aan een mobiele site als aan een responsive website kleven voor- en nadelen. Deze schuilen enerzijds in de verwachtingen van de bezoeker (welke inhoud en functionaliteiten verwacht deze, en wat krijgt hij/zij uiteindelijk voorgeschoteld) en anderzijds in de techniek. Een mobiele website geeft je als website-beheerder de kans om de gebruikerservaring van de website af te stemmen op het apparaat. Een bezoeker via een smartphone heeft misschien andere wensen en eisen dan een bezoeker via een desktop computer.

  • Wanneer op strategisch niveau wordt gekeken naar de eisen en wensen die de bezoeker stelt aan een mobiele site, is een mobiele website een krachtig instrument. Je kan je bezoekers precies die beleving kan geven die aansluit op de reden van het bezoek. In de praktijk gaat dit echter vaak mis. Een mobiele website is dan té beperkt. Ook worden mobiele websites vaak voorgeschoteld aan tabletgebruikers die liever een responsive website met volledige functionaliteit zien.
  • Kies je voor een mobiele website, kies dan nooit een “confectie” oplossing, maar ga voor maatwer. Doe onderzoek naar de wensen en eisen van de mobiele gebruiker en zorg ervoor dat je website in deze wensen en eisen voldoet. Bied mobiele gebruikers ook altijd de mogelijkheid over te schakelen naar de volledige website, voor wanneer de mobiele site niet aan hun verwachtingen voldoet. Traditioneel plaats je deze verwijzing in de footer.
  • Kies je voor een op maat gemaakte mobiele site, afgestemd op de wensen en eisen van je bezoekers? Houd er dan rekening mee dat je dan ook twee websites hebt die onderhouden moeten worden. Gebruikt je mobiele website de content van je gewone website, dan vervalt dit argument, maar heb je minder mogelijkheden om je site te optimaliseren voor mobiel gebruik.

Een responsive website; waar moet ik rekening mee houden?

responsive website

Een responsive website is voor gebruikers van desktop-computers, laptops en tablets verreweg de beste keuze. Een responsive website past zich aan op de resolutie van de gebruiker en behoudt daarbij alle functionaliteiten van de volledige website.  Voor mobiele gebruikers (smartphones) kent een responsive website  echter een aantal nadelen, vooral op het gebied van site-snelheid en functionaliteit:

  • Vooral de laadtijd en zwaarte van een responsive website is een puntje om goed in de gaten te houden wanneer je website veel via smartphones wordt bezocht. Afbeeldingen worden bijvoorbeeld geschaald naar de resolutie van het scherm, maar moeten wel volledig worden ingeladen. Dat kan gebruikers flink wat dataverkeer kosten en bovendien je website een lange laadtijd geven.
  • Wat functionaliteit betreft kunnen omvangrijke bestelprocessen, formulieren en lange pagina’s erg onoverzichtelijk worden of je mobiele bezoekers zelfs afschrikken.
  • Mobiele websites dienen in eerste plaats laagdrempelig te zijn. Vraag je dus in een responsive website altijd af of er elementen in je website zitten die mobiel-vriendelijker moeten worden ingericht.
  • Kijk ook kritisch naar bijvoorbeeld de wijze van navigeren. is je menu te omvangrijk voor een mobiel scherm, hoe los je dat dan op? Let op het gebruik van (grote) afbeeldingen.

Zoekmachine-optimalisatie en mobiele websites

Vind je zoekmachine-optimalisatie belangrijk? Google heeft de voorkeur voor systemen waarbij de URL over alle apparaten hetzelfde is. Waar bij een mobiele website gebruik wordt gemaakt van een aparte website op een apart subdomein (bijvoorbeeld m.domeinnaam.nl) is dat bij een responsive website niet het geval. Weet je het voor elkaar te krijgen om een goede, overzichtelijke en gebruiksvriendelijke website te creëren zonder lange laadtijden, dan heeft dat voor Google dus de voorkeur.

Aan de andere kant geeft een mobiele website je de gelegenheid je content af te stemmen op mobiele bezoekers. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook kortere titles, descriptions en (tussen)koppen. Voorwaarde is daarbij wel dat je mobiele website niet de content van je gewone site één op één overneemt.

Wanneer je een mobiele website draait op een subdomein, dien je te waken voor duplicate content. Geef door middel van een canonical tag aan waar de originele content zich begeeft. Op die manier loop je geen risico te worden afgestraft door Google.

 Wilt u online goed gevonden worden? Klik dan hier!

Realisatie van een mobiele of responsive website

mobiele webshop laten maken

Als je je website graag klaar wil maken voor gebruik via smartphones en tablets betekent dat niet dat je direct een geheel nieuwe website hoeft te laten ontwikkelen. Een website die nu nog niet responsive is, kan dit soms met kleine aanpassingen al worden gemaakt.

Met sommige systemen zijn eenvoudige mobiele websites te realiseren. Deze zijn vaak zo klaar en kosten nauwelijks iets. Het is een manier om snel je huidige content mobiel-vriendelijk te presenteren, maar meestal moeten deze systemen nog wel in je huisstijl worden gebracht. Ook is je mobiele website meestal niet afgestemd op de wensen en eisen van mobiele bezoekers. Vaak lijken deze systemen dus mooier dan ze zijn. Waarom zou je voor je website niet kiezen voor een “dertien in een dozijn” oplossing die niet aansluit op je bedrijf, maar voor je mobiele website wel?

Conclusie

mobiele webshop

mobiele site
Een goede mobiele website wordt afgestemd op de wensen en eisen van je bezoekers en geeft hen een gebruikerservaring die je ze met een responsive site niet kunt bieden. In de praktijk is echter de mobiele website veel te vaak een beperkte variant van de gewone website. Een mobiele website geeft je (wanneer je elke doelgroep eigen content presenteert) een extra website om te onderhouden, en geeft tabletbezoekers meestal niet waarnaar zij op zoek zijn.

Responsive site
Een responsive website is voor tablets meestal gebruiksvriendelijker dan een mobiele website. Ook heeft responsive design voordelen voor de zoekmachine-optimalisatie van je site. Voor bezoekers via kleinere tablets en smartphones moet echter met een bijzonder kritisch oog worden gekeken naar bijvoorbeeld de laadtijd, gebruiksvriendelijkheid en laagdrempeligheid van je website.

Denk vanuit de gebruiker
Voor welke oplossing je ook kiest, denk altijd vanuit de gebruiker van jouw website en zorg voor een gebruiksvriendelijke en laagdrempelige site die je bezoeker geeft wat hij zoekt. Bedenk vanuit een strategische basis welke oplossing geschikt is voor jouw situatie. Misschien betekent dat zelfs dat je uiteindelijk uit komt op een mobiele website voor smartphones en een responsive website voor overige bezoekers.

» Meer informatie over het laten maken van een responsive website «

Over de auteur

Forresult - Online marketing partner

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

Geplaatst in:

 

Maak kennis met ForResult!

Graag leren we jou kennen. Vertel ons wat jij wilt bereiken. Dan geven we je sowieso een aantal bruikbare tips. Wil je een demo van ons syteem, wil je een prijsopgave, heb je specifieke vragen?  Laat het ons weten. Ons team staat voor je klaar!

Neem direct contact op