Beoordeling: 9.4/10

5 tips: meer conversie door de perfecte online checkout

Waargebeurd verhaal: je hebt je klant overtuigd van jouw product of dienst door een goed opgebouwde website. Het gevoel wat je over wilde brengen heeft hij te pakken; wat je aanbiedt wil hij hebben. En dan volgt de bottleneck: tijdens de online checkout in je webshop haakt hij af. We zetten vijf conversie-optimalisatie tips op een rij om te voorkomen dat jouw klant het verkoopproces op dit cruciale punt afbreekt.

conversie-optimalisatie

1. Volledige aandacht op je online checkoutpagina

De term ‘impulsaankoop’ geldt misschien voor klanten in de rij van de lokale supermarkt, op het web zijn ze binnen één muisklik weg en zonder jouw product. Zorg er daarom voor dat je betaalpagina clean is. Dat wil zeggen: geen afleiding door extra opties. Maak het verkoopproces makkelijker door FAQ’s en bestel- en verzendinformatie aan te bieden die je klant helpen.

2. Uitproberen zonder verplichtingen

Dwing je klant niet een account aan te maken om via jouw winkel te kunnen kopen. Vooral wanneer hij eenmalig jouw product wil aanschaffen, verhoog je je conversie door verplichtingen in eerste instantie achterwege te laten. De kans dat je klant terugkomt, is groter wanneer het betaalproces vlekkeloos verloopt en je product of dienst bevalt.

3. Gemak bij het invullen

Niemand houdt van formulieren invullen, ook je klant niet. Bij een online aankoop ontkom je hier natuurlijk niet aan. Maak het daarom zo gemakkelijk mogelijk door de volgende vijf regels aan te houden:

  • Wees duidelijk over de informatie die je vraagt. Geef daarom labels die precies aangeven wat je klant moet invullen. Een voorbeeld: ‘straat+huisnummer’ in plaats van ‘adres’.
  • Zorg ervoor dat invoervelden en labels zo dicht mogelijk bij elkaar staan zodat duidelijk is dat ze bij elkaar horen.
  • Bij velden die je klant verplicht moet invullen plaats je een sterretje.
  • Wanneer je klant een keuze moet maken uit 2 of 3 opties, gebruik dan keuzerondjes. Bij meer keuzes kies je voor een dropdownlijst.
  • Laat de lengte van invoervelden zo goed mogelijk overeen komen met de informatie die je verwacht.

4. Kort, duidelijk en veilig

Door onduidelijkheid en onzekerheid haakt je klant af. Zorg er daarom voor dat je betaalproces kort en bondig is. Vraag niet om onnodige informatie en wees duidelijk in wat je verwacht. Heb je een stappenplan? Geef dan het totaal aantal stappen weer en laat zien in welke stap je klant zich bevindt. Zo creëer je overzicht en rust. Geef verder precies aan wat je doet met zijn betaalgegevens, vooral wanneer je wilt dat hij direct afrekent via iDeal of creditcard. Laat zien dat betalen bij jou superveilig is.

5. Wees duidelijk over extra kosten

Komen er extra kosten kijken bij de aankoop van jouw product of dienst? Maak dit in een vroeg stadium duidelijk. Je klant zal het niet waarderen wanneer bezorgkosten onverwachts opduiken in het laatste totaaloverzicht. Grote kans dat hij dan het verkoopproces afbreekt. Wees daarom eerlijk en geef alle extra kosten tijdig aan. Vraag je geen extra kosten of bezorgkosten? Gebruik dit dan als verkoopargument!

Conversie-optimalisatie

Deze vijf gouden tips zullen je al een eind op weg helpen om conversie te verhogen tijdens de online checkout op jouw webshop. Maar misschien ben je nog niet tevreden en zie je het aantal verkopen graag verder stijgen. Dan is het aan te raden om eens contact op te nemen met een specialist op het gebied van conversie-optimalisatie. Samen loop je dan je website door en ontvang je direct advies om van nog meer bezoekers, klanten te maken.

Over de auteur
Forresult - Online marketing partner

Forresult - Online marketing partner

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

 

Geplaatst in:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

 

Wil jij meer leads via je site?

Wacht niet langer met het verbeteren van de conversie van je website, omdat je nu elke dag omzet misloopt.
Conversie optimalisatie is dé oplossing! Het is aan jou …

Ontvang het conversie informatiepakket