Auteursrecht en jouw website (deel 1)

Geplaatst op 08 juli 2014 in Website, Webteksten | door

Of je nu een website beheert, een blog of een webshop hebt: iedereen die iets met websites doet heeft te maken met het auteursrecht. In drie delen bespreken we alle ins en outs van auteursrecht en het gebruik van teksten of beeldmaterialen op jouw website. In dit eerste deel bespreken we de details van de Nederlandse én internationale wetten en vertellen we over de gevaren van auteursrecht-schending voor jou als website-beheerder.

De volgende delen in deze serie:

Wat houdt de Auteurswet in?

De Nederlandse Auteurswet beschermt makers van creatief werk en biedt hen de gelegenheid eigen werk openbaar te maken en te exploiteren. Onder het auteursrecht valt oorspronkelijk werk binnen de letterkunde, wetenschap en kunst. Dat zijn dus niet alleen schilderijen en beeldhouwwerken, maar (vooral als je het hebt over internet) ook illustraties, fotografie en teksten op een website.

Het auteursrecht zorgt ervoor dat de maker van het werk als enige bepaalt wie zijn of haar werk openbaar maakt, via welke kanalen, en onder welke voorwaarden. De maker van een werk (bijvoorbeeld een tekstschrijver of fotograaf) kan anderen door middel van licenties het recht geven het werk óók te gebruiken. Zomaar iets van een ander overnemen en publiceren op je eigen website, kan dus niet. Er is daarvoor toestemming van de maker vereist.

Elk land beschikt over zijn eigen auteurswet of copyright law. Deze kennen onderlinge verschillen, maar ook veel overeenkomsten. Het is lastig met alle wetten tot in detail rekening te houden. Ook is het online niet altijd duidelijk wat de nationaliteit van de maker is (en daarmee onder welke wet diens werk zou vallen). Gelukkig zorgen de overeenkomsten tussen de verschillende wetten ervoor dat met je met de volgende vier simpele punten eigenlijk altijd goed zit:

  1.  Vraag schriftelijk toestemming voorafgaande aan publicatie van een foto of tekst.
  2. De maker van een werk is vrij om hieraan voorwaarden te verbinden, bijvoorbeeld: een vergoeding, een verplichting tot naamsvermelding, een beperking in de duur van het gebruik (eenmalig, gedurende één jaar, enzovoort) of in het medium (bijvoorbeeld: alleen op internet).
  3. Auteurswetten verbieden vrijwel altijd ook het aanpassen van een werk. Wil je bijvoorbeeld een foto gebruiken in een banner en is daarvoor beeldbewerking noodzakelijk, dan dien je hier expliciet toestemming voor te vragen. Ook het maken van een uitsnede uit de originele foto is een aanpassing.
  4. Naamsvermelding is een recht dat bij wet is vastgelegd. Kun je hieraan niet voldoen, dien je dit voor publicatie overeen te komen met de maker.

Hoe hoog is de vergoeding voor een gebruikslicentie?

De vergoedingen die gehanteerd worden, kennen grote verschillen. Voor een hobbyfotograaf zal de vergoeding meestal uiteenlopen van naamsvermelding tot enkele tientjes. Een professionele tekstschrijver, illustrator of fotograaf hanteert meestal andere tarieven, en laat de tarieven vaak afhangen van verschillende zaken. Daaronder vallen bijvoorbeeld:

  • Duur van de gebruikslicentie (eenmalig, een jaar, onbeperkt?)
  • Gewenste medium (alleen internet, of ook voor drukwerk of zelfs bedrijfsauto’s?)
  • Mogelijkheid tot naamsvermelding?
  • Wil je het beeld aanpassen of zul je het onaangepast publiceren?
  • De gewenste exclusiviteit (voor exclusief gebruik betaal je méér)

Wat als je inbreuk hebt gemaakt op iemands auteursrecht?

Heb je (per ongeluk of uit laksheid) teksten of afbeeldingen van iemand gebruikt zonder dat daarvoor schriftelijke toestemming verkregen was? Dan ben je in overtreding. De rechthebbende kan je hierop aanspreken, verzoeken om een oplossing en/of een schadevergoeding eisen. Opzettelijke schending van het auteursrecht is zelfs een misdrijf. De rechthebbende is verantwoordelijk voor het optreden hiertegen, maar bij grootschalige opzettelijke inbreuk kan zelfs de politie of het Openbaar Ministerie worden ingeschakeld.

Als je wordt aangesproken op inbreuk op het auteursrecht, zul je daarover meestal een brief of e-mail ontvangen. In de meeste gevallen bestaat deze uit een verzoek tot verwijdering en een schadevergoeding, waarbij voor beiden een termijn gesteld is. De rechthebbende is vrij in het bepalen van deze termijnen en de hoogte van de schadevergoeding, maar moet deze wel kunnen onderbouwen.

Een schadevergoeding zal meestal bestaan uit:

  • De gebruikelijke vergoeding die je anders ook voor een licentie had moeten betalen
  • Eventueel een extra vergoeding voor het onrechtmatig gebruik
  • Eventueel een extra vergoeding wanneer naamsvermelding ontbreekt
  • Eventueel een extra vergoeding wanneer het beeld zonder toestemming van de maker bewerkt is tot een nieuw beeld
  • Eventueel een extra vergoeding wanneer publicatie zorgt voor waardevermindering van het origineel, bijvoorbeeld in het geval van vrij werk van een kunstenaar dat volledig binnen het beheer van de maker in beperkte oplages geëxploiteerd had moeten worden

Wanneer een maker verzoekt om betaling van een schadevergoeding, heb je als ontvanger altijd de mogelijkheid daarop te reageren met een schikking. In veel gevallen staan makers daar positief tegenover, maar moet de schikking wel in balans zijn met de gebruikelijke licentievergoeding. Immers: als de schikking lager wordt dan het bedrag dat je oorspronkelijk zou moeten hebben betaald voor gebruik, loont inbreuk op het auteursrecht en streeft de Auteurswet zijn doel voorbij.

Ik wil wel betalen, maar wil ook het materiaal graag blijven gebruiken.

Of die mogelijkheid bestaat, is aan de maker van de tekst of afbeelding. De schadevergoeding of schikking geldt niet als licentie voor gebruik in de toekomst, maar voor de geleden schade in het verleden. Wanneer een maker verzoekt om verwijdering, zal je aan die vraag in elk geval aan moeten voldoen. Eventueel kun je alsnog informeren naar een gebruikslicentie.

Ik ben niet van plan om de maker tegemoet te komen.

Kies je ervoor niet (binnen de gestelde termijn) te reageren op het verzoek en de schadevergoeding, dan kan de rechthebbende de zaak voor de rechter brengen. Voor het zover is, zal de maker vaak eerst zijn of haar best doen er onderling uit te komen. Verzuim je als gebruiker binnen de gestelde termijn met een oplossing te komen, dan wordt de kans op acceptatie van een schikking wel kleiner.

Verder lezen:

‘Forresult: experts in online’ nieuwe naam Marketingman BV

Geplaatst op 20 juni 2014 in Forresult | door

Persbericht 19 juni 2014

Jorik Heins zet toekomstgerichte stap met gespecialiseerd internetbureau

grootste button van nederland

Het doet pijn om afscheid te nemen van de naam ‘Marketingman’, maar als Forresult gaan de experts in online de toekomst in. Het zeven medewerkers tellende bureau Marketingman (nu Forresult) werkt landelijk onder meer voor het Ministerie van Financiën, Prorail, Beter Horen en talrijke MKB’ers uit Twente. Met een ‘call-to-action’ button van maar liefst zes meter doorsnee vestigde Forresult bij de onthulling van de nieuwe naam direct het Nederlands record ‘grootste button’.

» Lees het hele artikel

Oranje inhaker? Nee, wij zijn oranje afhakers!

Geplaatst op 13 juni 2014 in Forresult | door

Waar de rest van Nederland oranje kleurt, nemen wij bij Marketingman afscheid van onze oranje huisstijl. Na 8,5 jaar is het namelijk tijd voor een grote toekomstgerichte stap. We zeggen niet alleen vaarwel tegen onze oranje huisstijl, maar het is ook de laatste week dat we Marketingman heten. De rest blijft overigens exact het zelfde. Onze nieuwe naam en huisstijl onthullen we op 19 juni tijdens onze re-name party, waar je uiteraard van harte welkom bent.

 

» Lees het hele artikel

Gestaltpsychologie: hoe gebruik je de ‘Wet van continuïteit’ in webdesign?

Geplaatst op 05 juni 2014 in Conversie-optimalisatie, Marketing psychologie, Online marketing | door

We zien de wereld in patronen. Dit is een handig trucje van onze hersenen. Wanneer we alles als losse onderdelen zouden zien, zonder onderling verband, worden we gillend gek. Doordat we alles in patronen zien, kunnen we visuele informatie makkelijker verwerken. Dit fenomeen vormt de basis van de Gestaltpsychologie. Mateloos interessant én ook toepasbaar in webdesign. Bijvoorbeeld om de blik van websitebezoekers te sturen naar de plaats waar jij wil dat ze kijken.

» Lees het hele artikel

Definities marketingbegrippen

Geplaatst op 07 april 2014 in Online marketing, Webteksten | door

Hieronder vindt u een lijst termen die vaak in de marketingwereld worden gebruikt. Bij alle termen staat een duidelijke definitie van deze begrippen weergegeven. De lijst wordt steeds aangevuld door de marketingexperts van Forresult.

» Lees het hele artikel

Referenties van klanten: geloofwaardigheid is het sleutelwoord

Geplaatst op 06 maart 2014 in Webshop | door

Mensen raken sneller overtuigd van een product of dienst wanneer zij positieve referenties van anderen hierover lezen. Je doet er dus goed aan referenties van klanten op je website of webshop te plaatsen. Maar let op: de referenties moeten geloofwaardig overkomen, anders loop je kans dat klanten het vertrouwen in je verliezen. Wij verklappen welk psychologisch mechanisme referenties tot zo’n krachtig overtuigingsmiddel maakt, en hoe je referenties van jouw klanten succesvol inzet.

» Lees het hele artikel

Succesvolle SEO teksten? Zo schrijf je ze!

Geplaatst op 01 februari 2014 in Zoekmachine optimalisatie | door

Wanneer je je bezig houdt met zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als SEO, schrijf je ongetwijfeld regelmatig teksten voor de landingpagina’s van je website. In deze specifieke SEO (Search Engine Optimization) teksten verwerk je belangrijke zoekwoorden en links. Je hoopt dat je hierdoor beter gevonden wordt door de zoekmachines. Maar hoe schrijf je eigenlijk een succesvolle SEO tekst? Je leest en leert het hier!

» Lees het hele artikel

4 tips voor sociale overtuigingskracht in websites

Geplaatst op 05 augustus 2013 in Conversie-optimalisatie, Website | door

De ‘macht van de massa’. Zo verwoordt de beroemde psycholoog Robert Cialdini het verschijnsel dat mensen geneigd zijn te doen wat veel anderen ook doen. Ongemerkt houden mensen elkaar in de gaten en stemmen ze hun gedrag en beslissingen af op wat de rest ook doet. Kijkt een grote groep naar één bepaald punt? Of fluistert iedereen in een kamer waar je binnenstapt? Dan is de kans erg groot dat jij dat ook gaat doen. We zetten 4 tips op een rij hoe je deze kennis kunt toepassen in jouw online marketing.

» Lees het hele artikel

5 tips: meer conversie door de perfecte online checkout

Geplaatst op 30 juli 2013 in Conversie-optimalisatie | door

Waargebeurd verhaal: je hebt je klant overtuigd van jouw product of dienst door een goed opgebouwde website. Het gevoel wat je over wilde brengen heeft hij te pakken; wat je aanbiedt wil hij hebben. En dan volgt de bottleneck: tijdens de online checkout in je webshop haakt hij af. We zetten vijf conversie-optimalisatie tips op een rij om te voorkomen dat jouw klant het verkoopproces op dit cruciale punt afbreekt.

» Lees het hele artikel

Forresult op Desksafari

Geplaatst op 25 juli 2013 in Forresult | door

De nieuwe hype op social media is: “Desk Safari”. Zo maak je de leukste vakantiekiekjes gewoon van achter je bureau. Omdat er geen wilde dieren toegestaan zijn op kantoor bij Forresult hebben we gekozen voor desksafari met getemde dieren die je misschien wel kent uit je jeugd.

» Lees het hele artikel