ForResult – online marketing partner

Content creatie met AI – Perspectief van een Marketing Psycholoog

We kunnen wel zeggen dat de komst van Chat GPT en andere AI-tools de SEO branche behoorlijk op zijn kop heeft gezet. Met AI kunnen we nog sneller en effectiever content creëren dan ooit tevoren. Binnen no-time is jouw website gevuld met een tekst, volledig geoptimaliseerd voor de juiste zoekwoorden, intentie, en doelgroep. Perfect toch? Moeten we doen; zou je zeggen.

Voordat je een eigen website volstopt met AI gegenereerde content wil ik dat je even stil staat bij het volgende; levert AI gegenereerde content je hetzelfde resultaat op als content geschreven door een persoon? Ik deel graag mijn perspectief vanuit een psychologisch oogpunt.

AI is dommer dan je denkt

Zonder data kan AI niks. Het systeem moet gevoed worden met data om output te creëren. Hiervoor gebruikt een tool als Chat GPT historische data van het web om tekst voor jouw prompt te genereren. AI is zelf niet in staat nieuwe perspectieven en inzichten toe te voegen aan deze output.

Het resultaat: meer van hetzelfde. De output is feitelijk, objectief en gebaseerd op het verleden.

Een stukje achtergrond: Evolutie Psychologie

Mensen zijn gefocust om menselijke aspecten. Onze aanleg voor focus op menselijke aspecten als emoties, gelaatsuitdrukking, expressies, meningen en lichaamstaal maken ons attent op behoeften, zijn essentieel in het maken van contact met anderen en helpen ons voorspellen wat er kan gebeuren. Ze hebben een belangrijke rol in ons bestaan. Zo kan het herkennen van angst en vluchtgedrag bij soortgenoten, je redden van een gevaarlijke aanval van een vijand en het oppikken van signalen van die leuke jongen of meid aan de bar, je attent maken op een potentiële partner.

Niet voor niks dat men zich laten leiden door anderen en we een extra aandacht geven aan deze unieke menselijke eigenschappen.

Onderzoek naar focus op Menselijke Karakteristieken

Verschillende onderzoeken hebben vastgesteld dat men een duidelijke natuurlijke focus heeft op menselijke karakteristieken. Zelfs kleine menselijke triggers kunnen invloed hebben op ons. Kijk maar naar de volgende afbeeldingen:

Beiden zijn robots. Toch zul je bij de foto’s ieder een andere associatie hebben. Machines roepen in eerste instantie geen emoties op; maar plak er een gezicht op en we denken dat ze de wereld zullen overnemen. Hier hebben makers van sci-fi films dankbaar gebruik van gemaakt.

Terecht? Nee, dit is simpelweg hoe ons brein werkt. Wellicht dat de techniek achter de robot stofzuiger veel innovatiever is dan de robot met menselijke karakteristieken. En toch doet het ons niks. Ik betwijfel of de film “I’ Robot” een groot succes was geweest als ze robotstofzuigers hadden gecast in plaats van zogenoemde Android robots.

SEO gaat over mensen

“AI spreekt mensen niet aan; Mensen wel”. Lichaamstaal en emotie begrijpen is cruciaal. Het zit diepgeworteld in ons systeem. Ongeacht je nationaliteit zal ieder blijdschap, woede en verdriet herkennen. Het is een universele taal die de mens duidelijk onderscheid van een AI.

Mensen maken ons aan het lachen, aan het huilen, maken ons woest of opgewonden. We kijken naar ze op, voelen ons aangetrokken tot ze of maken je walgen. Ik geloof dat AI zelden zulke intense emoties bij je heeft opgeroepen…

Mensen roepen emotie op, en laat dat nu net zo belangrijk zijn voor een geslaagde marketingstrategie. Het brengt mensen in beweging en zorgt dat ze je onthouden. Dit bereik je simpelweg niet met platte AI-content.

Maar mijn AI content ranked wel! – de illusie van “goede” content

Begrijp me niet verkeerd; Met 10000 databronnen is Chat GPT perfect in staat met relatief weinig input het schoolvoorbeeld van een “theoretisch” geoptimaliseerde SEO-tekst te geven met een perfecte keyword-density, geoptimaliseerde koppen en de juiste intentie. Vandaar dat je AI-content in het begin goed zal ranken. Maar zodra Google door heeft dat je bezoekers vaker bouncen dan een stel kleuters in een trampoline-park zal je webpagina binnen no-time nergens meer te vinden zijn in de zoekresultaten. Dit is natuurlijk niet de manier om je concurrentie te overtreffen.

Om resultaat te behalen is het belangrijk de “Human touch” terug te brengen in je content.

Moet ik dan geen AI gebruiken?

Nee, je kunt AI prima inzetten voor repetitieve, simpele taken zoals spellingscontrole, herschrijven van teksten en content ideeën verzamelen. Het zal je zeker veel tijd besparen. Maar de aandacht trekken van je bezoekers? Laat dat maar aan ons over!

Overtref de concurrentie met “Human content”

Om resultaat te behalen is het belangrijk het stukje “menselijkheid” terug te brengen in je content. Hoe? Met nieuwe perspectieven! Door middel van Columns, interviews, opiniestukken en storytelling houd je aandacht van mensen vast en zul je indruk maken op je doelgroep.

Hulp nodig om de “Human touch” terug te brengen in je website? Wij helpen je bij het creëren van killer content die leidt tot meer conversie en die bijdraagt aan jouw zoekmachine optimalisatie resultaat.

Over de auteur

Sarah

Online marketeer met een passie voor psychologie en consumentengedrag. Mijn kennis op het gebied van SEO, SEA, UX, conversieoptimalisatie en marketing psychologie breng ik samen om meer resultaat te behalen met webshops en websites.

Geplaatst in:

 

Maak kennis met ForResult!

Graag leren we jou kennen. Vertel ons wat jij wilt bereiken. Dan geven we je sowieso een aantal bruikbare tips. Wil je een demo van ons syteem, wil je een prijsopgave, heb je specifieke vragen?  Laat het ons weten. Ons team staat voor je klaar!

Neem direct contact op