Tag archief: consumentenpsychologie

Wanneer je effectieve marketingtechnieken combineert met consumentenpsychologie heb je een gouden basis voor meer online succes. Kennis uit de consumentenpsychologie geeft je namelijk inzicht in denk- en keuzeprocessen van websitebezoekers waarop je kan inspelen.

Websites en webshops worden gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij technieken uit de consumentenpsychologie. Het is een win-win-situatie: je biedt bezoekers een betere gebruikservaring en de conversie zal stijgen doordat je met consumentenpsychologie ook inspeelt op het besluitvormingsproces.

Ben je benieuwd welke technieken uit de consumentenpsychologie je kan inzetten op jouw site? Lees dan onderstaande blogs voor praktische tips en uitleg.

De positieve kracht van negatieve referenties

In Marketing psychologie, Webteksten | door

Het verzamelen van referenties is goed voor je business. Wat veel bedrijven niet weten, is dat het opbouwen van vertrouwen bij potentiële opdrachtgevers niet alleen afhankelijk is van positieve referenties. Negatieve reviews zijn hierbij minstens even belangrijk! Waarom?

» Lees het hele artikel

Betere waardering van je webshop? Verhoog het aantal (sub)categorieën

In Webshop | door

Dat categorieën een handige manier zijn om producten in je webshop te ordenen, wist je waarschijnlijk al. Maar wist je dat je, door je producten zo nauwkeurig mogelijk te categoriseren, ook de klantbeoordeling van je webshop aanzienlijk kunt verbeteren? Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat mensen meer winkelplezier ervaren in een webshop met een

» Lees het hele artikel

Help je klanten met geruststellende bijschriften bij de bestelknop

In Conversie-optimalisatie | door

Wanneer je je klanten eenmaal op je productpagina’s hebt, wil je natuurlijk ook dat zij overgaan tot het kopen van jouw product. Een aantrekkelijke productbeschrijving is hiervoor in de eerste plaats belangrijk. Maar er zijn meer manieren om klanten nét dat laatste zetje te geven om jouw artikel te bestellen, bijvoorbeeld door bepaalde bijschriften in de

» Lees het hele artikel

Productcombinaties zorgen voor minder omzet

In Conversie-optimalisatie | door

Je ziet het in veel winkels: producten worden met elkaar gecombineerd, samen verpakt en verkocht. Bijvoorbeeld een eau de toilette met een douchegel. Of een elektrische tandenborstel met extra borstels. Winkeliers denken dat ze hierdoor meer verkopen en dus meer omzet maken. Niets is minder waar, blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek. De meeste consumenten zijn

» Lees het hele artikel

Prijspsychologie: rond nooit je prijzen af

In Conversie-optimalisatie | door

Er zijn bepaalde psychologische grenzen waar je graag onder wilt blijven. Op je 50e verjaardag voel je je anders dan de dag ervoor, terwijl er feitelijk nauwelijks iets is veranderd. Sterker nog, je begint dan aan je 51e levensjaar, dus eigenlijk was je al een jaar 50. Toch klinkt en voelt het anders, want je

» Lees het hele artikel

Productbeschrijvingen: bewaar het beste voor het laatst

In Webshop | door

In productbeschrijvingen worden alle positieve eigenschappen van een product vaak in één keer genoemd. Het ligt immers voor de hand om, als je eenmaal de aandacht van een potentiële klant hebt, deze te overtuigen door zoveel mogelijk ‘argumenten’ te noemen. Nieuw wetenschappelijk onderzoek toont echter aan dat dit lang niet altijd opgaat: vaak is het

» Lees het hele artikel

Meer nieuwsbriefinschrijvingen door slimme overtuigingstechniek

In Conversie-optimalisatie | door

Hoe overtuig je websitebezoekers zich in te schrijven voor een online mailing? En hoe zorg je er voor dat ze zoveel mogelijk persoonlijke gegevens invullen, zodat de mailing gepersonaliseerd kan worden? Gepersonaliseerde nieuwsbrieven hebben immers meer effect. In dit artikel geven we antwoord op deze vragen.

» Lees het hele artikel

De drie drempels van online shoppers

In Webshop | door

Vertrouwen, verzendkosten en veiligheid. Als één van deze elementen niet in orde is, laten webshop eigenaren bestellingen liggen. Lees in dit artikel hoe je de 3 V’s inzet om je webshop optimaal te laten presteren.

» Lees het hele artikel

Maak je online formulieren onweerstaanbaar

In Conversie-optimalisatie | door

Zijn de formulieren op jouw site klantvriendelijk genoeg? Natuurlijk, zal je denken. Een formulier hoort toch gewoon te bestaan uit een aantal invulvelden met daaronder een verstuurknop?  In principe klopt dat. Maar veel mensen vergeten de belangrijke functie die formulieren op een site hebben: zij vormen vaak de sleutel tot conversie! Het kan dus geen

» Lees het hele artikel

Optimaliseer teksten met de persona’s uit het MBTI model

In Conversie-optimalisatie | door

Hoe prikkel je je websitebezoekers? Hoe overtuig je ze om bij jou te kopen? Om antwoord te kunnen geven op deze vragen moet je begrijpen wie de bezoekers zijn en wat hun wensen zijn. Ook moet je je beseffen dat niet elke bezoeker hetzelfde is. Er zijn verschillen type bezoekers met elk hun eigen behoeftes.

» Lees het hele artikel