ForResult – online marketing partner

Google wijzigt title-tags. Wat te doen?

Met de title-tags van je website heb je zelf in de hand hoe gebruikers jouw site zien in de zoekmachineresultaten. Tenminste, dat was tot nu toe het geval. Steeds vaker past Google namelijk de title-tags van websites aan. Met als gevolg dat jouw site anders in de Google-resultaten verschijnt dan jij wilt. Waarom wijzigt Google de titels van pagina’s? En wat kun je als webmaster doen om dit te voorkomen?

Regels voor title-tags

title-tagsIn het algemeen gebruikt Google jouw title-tag voor de zoekresultaten. Echter heeft Google een aantal richtlijnen opgesteld voor titels. Wanneer een title-tag hier niet aan voldoet, kan het zijn dat Google deze herschrijft omdat ze denken dat dit beter is voor de gebruiker. Dit gebeurde tot voor kort nog vrij zelden bij Nederlandse sites, maar de laatste tijd duiken er steeds meer voorbeelden op van sites waarbij Google de titels heeft aangepast.

In veel gevallen wijzigt Google ‘onjuiste’ title-tags door het merk of de bedrijfsnaam vooraan in de titel te plaatsen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Center Parcs, zoals hieronder te zien is. De ingestelde title-tag wijkt af van de titel die in het zoekresultaat van Google wordt getoond.

title-tag

zoekresultaat

Voorkom dat Google jouw titels aanpast

Geeft Google voor jouw site ook andere title-tags weer dan de tags die je hebt ingesteld? Controleer dan of jouw titels wel voldoen aan de regels van Google. Een aantal punten waar je op kunt letten bij het schrijven van titels:

  • Zorg voor een beschrijvende titel, die duidelijk de inhoud van de betreffende pagina weergeeft.
  • Gebruik je merk/bedrijfsnaam in de titels, maar op een korte en bondige manier.
  • Maak je titels niet te lang (maximaal 65-70 tekens).
  • Prop je titels niet vol met zoekwoorden, want dit komt spammy over.

Google verandert steeds vaker de title-tag van websites om gebruikers te helpen. Door korte, duidelijke titels mét je merk- of bedrijfsnaam te gebruiken, zorg je ervoor dat Google jouw titels laat staan.

Over de auteur

Forresult - Online marketing partner

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

Geplaatst in:

 

Ook meer bezoekers met zoekmachine optimalisatie?

We nodigen je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kunnen we je vertellen hoe zoekmachine optimalisatie jouw bedrijf beter vindbaar maakt. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat we direct al je vragen beantwoorden.

Liever een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee erbij? Graag! Dan bespreken we direct samen welke kansen er zijn om jouw online bezoekers te laten stijgen.

Neem direct contact op